17 june 2017, 13:00 Moldovan Diaspora views 7928
O moldoveancă din SUA dezvoltă o aplicație virtuală pentru părinți și copii
17 june 2017, 13:00 Moldovan Diaspora views 7928

O moldoveancă din SUA dezvoltă o aplicație virtuală pentru părinți și copii

O tînără moldoveancă din Silicon Valley dezvoltă o aplicație virtuală care le-ar permite părinților să se conecteze cu creierul copiilor lor și să înțeleagă emoțiile și percepțiile pe care le manifestă.

Inovația stă la baza cercetărilor științifice promovate de medicii neurologi și pediatri.

Anastasia Miron este stabilită în SUA de cîțiva ani și a adus în Moldova numeroase proiecte de dezvoltare în sectorul IT. Este o promotoare a inovațiilor sociale și nu ostenește să investească în dezvoltarea tinerelor talente de acasă.

Natalia Ghilașcu: Dragă Anastasia Miron, activați în Silicon Valley de mai bine de 5 ani, loc care vă ajută să puneți în aplicare o seride de idei inovatoare, datorită tehnologiilor IT, în special cele ce se referă la realitatea virtuală. Care sînt proiectele la care țineți în mod deosebit?

Anastasia Miron: Pe moment sînt focusată pe o aplicație VR (virtual reality) care le-ar permite părinților să se conecteze mai profund cu copiii lor. La fel, cei care doresc să devină părinte pot sa învețe mai multe despre cum este să fii mamă sau tată. Aplicația îi ajută pe părinți să înțeleagă ce se întîmplă în creierul copiilor în anumite situații și cum este cel mai bine să reacționeze pentru a nu traumtiza psihicul copilului.

De exemplu, cînd și cum să-i vorbești copilului despre sex sau cum să reacționezi cînd copilul plînge în hohote fără un motiv evident, sau cum să-i explici o situație de divorț etc. Fiecare situație menționată este foarte complexă și necesită o atenție și sensibilitate particulară. Părinții trebuie să știe cum să acționeze în asemenea situații.

Cu realitatea virtulă reușim sa le arătam părinților în imagini foarte clare ce se întîmplă în creierul copilului la nivel neurologic, educînd părintele să fie empatic cu copilul.

Evident, această aplicație se bazează pe descoperiri științifice, promovate de medici neurologi și pediatri.

Natalia Ghilașcu: Cum ți-a reușit să pui pe picioare un astfel de proiect în SUA și cît de solicitate sînt aceste tehnologii?

Anastasia Miron: Studenții mei sînt părinții, mamele și tații care vor sa fie părinți mai buni, înțelegători și corecți. A fi părinte nu este ușor deloc, deși, desigur, este unul dintre rolurile cele mai importante pe care o personă le poate îndeplini.

Elementele aplicației sînt redate în creierul copilului de fiecare dată cînd își pun ochelarii VR. Deci văd exact ce provoacă sau ce poate, eventual, provoca o anumită reacție din partea părinților. Fiecare copil este diferit, fiecare părinte reacționează diferit; prin VR noi reușim sa transportam părinții acolo unde ei uneori nu ajung, în amigdala sau cortexul beneficiarului.

M-am stabilit cu traiul în San Francisco, unde este foarte mult promovată orice tehnologie inovatoare. Toată atenția este îndreptată spre VR, deci este relativ ușor să găsești investiții pentru a lansa proiecte de acest gen.

Natalia Ghilașcu: Cît de scump ar costa Ministerul Educației din Moldova să aplice modelul de învățare prin intermediul aplicațiilor de realitate virtuală? Ar fi posibil ca aceste costuri să-și răscumpere valoarea?

Anastasia Miron: Orice investiție în educație este cea mai bună investiție și, evident, își răscumpăra valoarea. Costul unei aplicații VR valorează în jur de .000-30.000, costul echipamentului VR oscilează între pentru ochelari google VR și pînă la 0 pentru HTC VIVE.

Ministerul Educației din Moldova ar fi unul dintre cele mai progresiste ministere din lume dacă s-ar focusa pe educația prin VR. Costurile nu sînt copleșitoare. Este suficient să fie un laborator cu echipament VR în fiecare școală. Deci, probabil 30 de unități de ochelari Google VR pentru fiecare școală ar costa în jur de .000 pentru investiția tehnologică de laborator.

Natalia Ghilașcu: Peste 500 de copii din diverse comunități ale Moldovei au fost instruiți în domeniul IT prin intermediul unui start-up TekEdu, care le-au permis să utilizeze aceste cunoștințe în dezvoltare personală. Cum ai ajuns să devii cofondatoarea acestui program și ce perspective noi oferă această platformă?

Anastasia Miron: Totul s-a născut din prietenia mea cu ceilalți cofondatori ai organizației. Sîntem un grup mic de oameni și credem că educația este cea mai puternică armă. Educația este acel bun pe care nimeni nu ți-l poate lua, ea rămîne mereu cu tine.

Am lansat TEKEDU, luînd în calcul cît de importantă este educația, mai ales cea în mediul IT. Am început a organiza ateliere pentru copiii mai puțin priveligiati. Apoi am lansat un al proiect pentru a educa fetele adolescente în domeniul IT. Proiectul a devenit popular și întrebat chiar din primul an, deci, am înțeles că este multă lume interesată și am făcut tot posibilul să mergem înainte și să oferim acest serviciu tuturor celor care vreau sa învețe să scrie codul.

Natalia Ghilașcu: Te identifici drept o antreprenoare socială și o promotoare (evanghelistă) a inovațiilor sociale, iar proiectele digitale inițiate pentru a dezvolta o comunitate de artizani, GlobeIn, a luat amploare, datorită călătoriilor efectuate în diverse colțuri ale lumii, America de Sud, Africa, India, Asia Centrală etc. Ești născută cu acest spirit de antreprenoare?

Anastasia Miron: Da!da!da! Este ceva înnăscut și uneori chiar greu de controlat.

Natalia Ghilașcu: Cît de activă este comunitatea femeilor care activează în afacerile digitale din SUA și crezi că și femeile din Moldova au șanse mai mari să-și dezvolte aceste competențe acasă?

Anastasia Miron: Nu pot sa generalizez și sa spun că cunosc situația femeilor din SUA, dar în Silicon Valley sînt multe femei care activează în domeniul IT și comunitatea noastră este destul de activă. Se organizează conferințe, evenimente, ateliere etc. SUA și Moldova sînt două țări absolut diferite, e imposibil de comparat. Evident, cu foarte multă munca, pasiune și ambiție, poți răzbate și dezvolta tot ceea spre ce aspiri.

Natalia Ghilașcu: Cît de ușor te-ai acomodat cu stilul de viață din SUA și cu modul diferit de gîndire al americanilor și de ce ai ales să-ți realizezi visele și proiectele în această țară, după ce ți-ai terminat studiile în relații economice internaționale din Italia?

Anastasia Miron: Familia mea a imigrat în Italia în 2000, am absolvit facultatea la Padova și apoi am terminat un masterat. Am vizitat San Francisco cu șapte ani în urma și mi-a plăcut foarte mult orașul, oamenii, ideile și spiritul de antreprenoriat. După ce am terminat studiile în Italia, am hotărît să fac un stagiu la San Francisco M-am implicat imediat, m-am simțit că aparțin comunității locale, iar aici mă simt ca acasă.

Natalia Ghilașcu: Proiectele inițiate de tine presupun atragerea noilor tehnologii, crezi că unele proiecte digitale ar putea fi conectate și la spațiul moldovenesc?

Anastasia Miron: Majoritatea proiectelor pe care le dezvolt au o aplicare globală. Moldova este țara în care m-am născut și am copilărit, evident că are un loc special în inima mea, deci, de fiecare dată cînd lansez un start-up, atrag oamenii din Moldova ca beneficiari ai proiectelor mele.

Natalia Ghilașcu: Ce calități se apreciază cel mai mult în Silicon Valley față de alte regiuni unde ai avut ocazia să activezi și ce abilități noi a fost nevoie să-ți dezvolți pentru a te impune pe piața IT din SUA?

Anastasia Miron: Piața IT din SUA este foarte competitivă. Se apreciază mult rapiditatea gîndirii, persistența și abilitatea de a rezolva orice situație în mod inovativ. La fel, modul în care se experimentează marketing-ul aici este foarte diferit de practica altor țări. În Silicon Valley, expresia "growth hacking" se aplică în orice situație. Este modul în care faci publicitate și atragi utilizatorii serviciilor sau a produsului pe care-l promovezi. Deci, poate fi organic sau plătit, digital sau nu. Important este sa fie sistemic, exponențial și sa aducă un rezultat maxim cu investiții minime.

Natalia Ghilașcu: Ce ar trebui să se întîmple ca laboratoarele de inovații din Moldova, start-upruile să ajungă la performanțele americane, unde sectorul public investește maxime resurse în dezvoltarea și utilizarea datelor, a proiectelor care aduc rezultate directe cetățenilor?

Anastasia Miron: Dacă e să comparam investițiile private în start-upuri și investistitiile publice din SUA, este evident că investițiile publice sînt nesemnificative. Majoritatea invențiilor, a inovațiilor și a riscurilor sînt preluate de către sectorul privat.

E destul să menționam Google, Facebook, Apple, Microsoft, Tesla, Samsung, Uber. Toate sînt companii private care se clasează în fruntea inovațiilor mondiale. Evident, sînt mii de companii mici, care sînt foarte inovatoare și cresc rapid.

Multe inovații pornesc din laboratoarele universitare, precum știm, universitățile americane costă foarte mult și sînt, la rîndul lor, private. Eco-sistemul din Silicon Valley este greu de comparat sau de reprodus. Ca să reproduci acest model în altă parte a lumii, trebuie să dispui de investițiile și mentalitatea inovativă, specifică acestei zone. La fel, este valoros conglomeratul de persoane excelente, care au imigrat aici din toată lumea și care vine aici să-și realizeze potențialul.

Natalia Ghilașcu: Ai motivat multe femei migrante din SUA să-și realizeze propriile proiecte internaționale, care le-ar ajuta să se conecteze mai bine la spațiul american. Care crezi că este potențialul femeilor migrante din Moldova?

Anastasia Miron: Orice femeie are un potențial enorm. Este aidoma unui vîrf de iceberg, toată complexitate și potențialul ei este ascuns. Femeile migrante din Moldova întrețin, de fapt, Moldova. Prin remitențe și prin suportul pe care Moldova îl primește de la femeile care trăiesc în afara țării se educa și crește viitoarea generație. Fie sînt femei imigrante în Italia, Rusia sau SUA.

Fac parte din organizația chickteck.org, care oferă mentorat gratuit fetelor adolescente din Silicon Valley. De 3 ani ajut fetele sa aleagă universitatea potrivită pentru visele lor și încerc să le motivez și să le demonstrez infinitele posibilități în STEM. La fel, continui să fiu mentor pentru fetele din TEKEDU. Încerc să motivez și să încurajez cît mai multe femei din orice background să se realizeze oriunde în lume.

Vă mulțumim!

Acest interviu a fost realizat cu susținerea Biroului pentru Relații cu Diaspora, în cadrul Programului Diaspora Engagement Hub, al proiectului "Consolidarea cadrului instituțional al Republicii Moldova în domeniul migrației și dezvoltării", implemetat în parteneriat cu OIM Moldova și finanțat de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC). Opiniile exprimate de autor nu sînt neapărat împărtășite de către fondator.

Source: moldovatimes.com

Keywords:

copii , parinti , SUA , aplicatie

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1446
Populația:
522 locuitori

Trestieni este un sat din cadrul comunei Colicăuţi, raionul Briceni. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituie 522 de oameni. Prima atestare documentară a satului Trestieni datează din iunie 1446. La  acea dată satul se numea Trestiana şi se afla în componenţa ţinutului Hotin. 

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.