24 february 2016, 16:19 views 6849
Standarde europene false pe bani europeni – reparația străzii Alecsandri (Foto, Video)
24 february 2016, 16:19 views 6849

Standarde europene false pe bani europeni – reparația străzii Alecsandri (Foto, Video)

Reparația străzilor în Chișinău a devenit proverbială și conotația nu este deloc una pozitivă. Șoferii și pietonii cu siguranță vor spune că altfel își imaginau reparația străzii Alecsandri. Echipa de filmare de la NOI.md a făcut o plimbare pe strada „renovată" și s-a convins de calitatea proastă a reparației cu care primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, a dorit să le demonstreze oponenților că acuzațiilor lor sînt nefondate.

În pașaportul de proiect este stipulat că lucrările de reparație demarate în primăvara anului 2015 urmează să fie încheiate pe parcursul anului. În același document, afișat la intersecția străzilor Alecsandri și Albișoara, este indicat că costul proiectului de reparație a celor trei străzi din capitală (Ștefan cel Mare, Alecsandri și Negruzzi) se cifrează la 11,57 de milioane de euro, adică în medie peste 3,7 milioane de euro pentru fiecare stradă.

Însă o mică plimbare pe jos sau cu mașina pe strada Alecsandri este suficientă pentru a înțelege că acești bani au fost cheltuiți nu se știe cum și pentru ce. Plăcile de-a lungul trotuarului, denivelările și gurile de canalizare pe timp de ploaie se transformă într-o adevărată mocirlă... Și lista la tot ce nu se ridică la nivelul costului de milioane, cu părere de rău, poate fi continuată.

Proiectul „Chișinău – Drumuri Urbane", în cadrul căruia are loc reparația străzii Alecsandri, este realizat cu susținerea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Fondului European Special de Energie Verde (FSEV) și Băncii Europene de Investiții (BEI).

Însă în pofida faptului că proiectul este implementat cu susținerea structurilor europene, lucrările nici pe departe nu corespund standardelor europene. Deja s-a anunțat despre darea în exploatare a străzii, numai că carosabilul amintește de un peisaj de pe Lună – totul este în gropi.

Drumul „reparat" urma să fie dat în exploatare pe 23 ianuarie, însă multe porțiuni sînt denivelate, carosabilul fiind plin de gropi și hopuri. Situația nu este mai bună nici pe porțiunile mai puțin „problematice". Spre exemplu, mai sus de strada Columna se află un restaurant, lîngă care automobilele sînt parcate la o distanță nu mai mare de un metru, cu toate că norma este de șase metri de la carosabil. Trotuarele în multe locuri amintesc de scenele din filmele de după război. În timpul „excursiei" pe strada Alecsandri, atenția noastră a fost captată de o tînără cu cărucior pentru copii, care era nevoită să-l împingă cu greu prin pietriș, pentru că alte modalități de a evita porțiunea problematică a trotuarului nu existau.

Pe strada Alecsandri, mai jos de bulevardul Ștefan cel Mare, fîșiile de drum de lîngă carosabil în ambele sensuri au fost plantate cu puieți. Însă în unele locuri au rămas urme de la arborii de tei care au fost defrișați. Localnicii au fost împotrivă, numai că drumarii nu s-au obosit să se consulte cu oamenii înainte de a schimba peisajul din zonă. Argumentele invocate de necesitatea defrișării copacilor pentru a lărgi strada sînt o justificare slabă. Arborii au fost tăiați, iar lucrările pentru lărgirea străzii au fost efectuate necalitativ și nu justifică sumele indicate la proiectarea lucrprilor de reparație.

La intersecția străzilor Alecsandri și Mitropolitul Varlaam lîngă carosabil s-au acumulat movile de nisip, cu toate că în apropiere nu sînt niciun fel de indicatoare despre efectuarea lucrărilor de reparație. O șoferiță care a nimerit în ambuteiaj pe această porțiune de drum s-a arătat convinsă că reparația continuă: „Nici nu credeam că reparația s-a încheiat. Cum e posibil să dai drumul în exploatare în asemenea hal? Eu cu automobilul meu mic simt toate gropile și nu este deloc o senzație plăcută", a mărturisit femeia pentru NOI.md.

Această intersecție nu este unica care le creează probleme automobiliștilor și pietonilor. Echipa de filmare de la NOI.md a vizitat strada Alecsandri pe vreme însorită. Este greu de imaginat în ce mocirlă se transformă multiplile denivelări și gropi pe timp de ploaie. De menționat că pe stradă lispesc cu desăvîrșire gurile de scurgere pluvială. Cele vechi au fost turnate în asfalt, iar altele noi nu au fost construite – deocamdată, nu se știe din ce motive.

Primarul Dorin Chirtoacă și-a asumat responsabilitatea pentru reparația străzii Alecsandri. Dar cu același succes el și-a asumat responsabilitatea pentru reparația străzii Alba Iulia, care s-a încheiat în toamna anului 2010. Atunci primarul le-a cerut drumarilor să încheie reparația în termeni record, pentru a inaugura strada de Hramul orașului pe 14 octombrie. Un an mai tîrziu, șoferii au început să se plîngă că artera principală a sectorului Buiucani a devenit plină de gropi. Diferența esențială dintre reparația celor două străzi este că strada Alecsandri din centrul orașului s-a acoperit de gropi și denivelări pînă la încheierea oficială a lucrărilor de reparație.

Amintim că Proiectul „Chișinău – Drumuri Urbane", în cadrul căruia are loc reparația străzii Alecsandri, este realizat de Primăria Chișinău cu susținerea BERD, Fondului European Special de Energie Verde (FSEV) și BEI. Antreprenorul general al lucrărilor este compania română „Delta ACM-93", care a cîștigat în anul 2014 licitația internațională pentru proiectul respectiv.

Source: www.noi.md

Keywords:

Chisinau , reparatie , strada

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1588
Populația:
991 locuitori

Izvoare este un sat şi comună din raionul Floreşti. Din componenţa comunei fac parte localităţile Bezeni, Izvoare și Scăieni. Satul Izvoare este aşezat pe rîul Căinari și este situat la o distanță de 26 km de orașul Florești și la 156 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004, populaţia satului constituia 991 de oameni. Prima mențiune a satului datează din 20 august 1588 cu denumirea de Lozeni (Lozăle).

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.