26 march 2024, 16:00 Moldovan reality views 877
Moldova riscă să rămînă fără trenuri
26 march 2024, 16:00 Moldovan reality views 877

Moldova riscă să rămînă fără trenuri

Moldova riscă să rămînă fără trenuri. Cele mai multe dintre locomotive şi vagoane au termenul de exploatare depăşit.

De asemenea, din cauza vechimii, mai mult de jumătate dintre ele nu mai sînt admise în traficul internațional și, la scurt timp, vor ajunge la fier vechi.

Și liniile de cale ferată din Moldova sînt într-o stare deplorabilă. Infrastructura nu a mai fost reabilitată de ani buni și, din acest motiv, în mai multe zone, garniturile se deplasează foarte lent, transmite Noi.mdcu referire la tvrmoldova.md.

Pe cursa feroviară Chişinău-Iaşi circulă două din cele cinci garnituri modernizate, achiziţionate acum 11 ani din Romînia. Celelalte trei au ieșit din uz și nu mai pot fi reparate decît la uzina producătoare. Astfel, deja de cîțiva ani, acestea sînt parcate în depoul de locomotive din Capitală.

Cît despre cele două trenuri care circulă, acestea de asemenea se defectează adesea. În lipsa pieselor de schimb, angajații CFM sînt nevoiți să improvizeze.

După spusele angajaților de la depoul de locomotive din Capitală, unde se deservesc automotoarele modernizate, utilajele achiziționate în 2013 nu sînt dintre cel mai calitate. Aceștia susțin că le este tot mai greu să mențină locomotivele într-o stare funcțională.

Potrivit lui Pavel Clipea, șeful Secției tehnice de la depoul de locomotive Chișinău, sînt mai multe probleme tehnice. Mai mult, au plecat mulți specialiști buni din cauza salariilor foarte mici, de 4.000 - 6.000 de lei. El spune că în luna martie a expirat termenul de exploatare a ultimelor 14 vagoane de pasageri din Moldova, admise în traficul internațional.

„Chiar dacă sînt vechi, de peste 40 de ani, ele mai circulă pe cursa Chişinău-Bucureşti. În aceste vagoane a fost filmat videoclipul la piesa „Trenuleţul” a formaţiei Zdob şi Zdub care, împreună cu orchestra fraţilor Advahov, au reprezentant Republica Moldova la Eurovision 2022”, a spus Pavel Clipea.

Alexei Sîrbu, șeful adjunct al Serviciului Vagoane CFM, în luna martie, o echipă de specialiști din Ucraina a venit la Chișinău pentru a evalua starea acestor vagoane, scopul fiind de a vedea starea metalului. Acești specialiști stabilesc dacă carcasa vagonului sau boghiurile mai pot fi exploatate.

Astfel, în urma controlului, specialiștii ucraineni au prelungit durata de exploatare doar pentru 11 vagoane. Acum, conducerea Căilor Ferate spune că este în căutare de soluţii şi speră ca, pînă la vară, să le repare pe cele trei nefuncţionale. Costul unor astfel de lucrări se ridică la un milion de lei.

De asemenea, CFM mai are în dotare patru vagoane și un tren vechi pentru transportarea pasagerilor pe curse interne. Cea mai veche locomotivă din patrimoniul CFM au aproximativ 50 de ani. Termenul ei maxim de exploatare este depăşit de aproape 25 de ani, dar mecanicii de la întreprindere, încearcă în continuare să-i prelungească viaţa. Majoritatea locomotivelor de la CFM sînt produse în fosta URSS şi doar cîteva în Ungaria şi Cehia. În total, Moldova are 56 de locomotive, dintre care 12 au fost cumpărate acum cîțiva ani din Kazakhstan şi sînt într-o stare impecabilă. Celelalte sînt cu termenul de exploatare depăşit şi se defectează des.

Potrivit lui Iurie Priguza, șeful depoului de locomotive din Chișinău, din 2008, locomotivele diesel şi cele cu ardere internă nu au fost reparate capital niciodată. Acesta spune că dacă totul va fi lăsat baltă, în cîțiva ani, Moldova va rămîne fără tehnică.

Întreprinderea are aproape 4.500 de vagoane pentru transportul de mărfuri, dintre care doar aproape 2.000 mai pot fi exploatate. Restul se află în reparaţie sau în testare tehnică. Toate au, însă, termenul de exploatare depăşit. De la declararea Independenţei, Moldova încă nu şi-a reparatat capital infrastructura feroviară. În prezent, mai bine de jumătate din totalul celor peste 1.700 de kilometri de linii de cale ferată din Republica Moldova sînt într-o stare deplorabilă şi peste tot se circulă cu restrictii de viteză.

În prezent, se efectuează lucrări de reabilitare capitală a tronsonului feroviar Tighina-Basarabeasca-Giurgiuleşti. Porțiunea de 233 de kilometri de linie de cale ferată e renovată de o companie din Kazahstan, iar costul lucrărilor se ridică la 150 de milioane de euro.

Un alt proiect de reabilitare a infrastrcutruii feroviare urmează să fie demarat în nordul Republicii Moldova. Acum autorităţile caută compania care să repare coridorul feroviar de 128 de kilometri Vălcineț – Ocnița – Bălți – Ungheni – Chișinău – Căinari. Lucrările vor costa 119 milioane de euro. O parte din aceşti bani e împrumutată, iar peste 32 milioane de lei sînt granturi de la partenerii externi. Cît despre flota feroviară, deocamdată, nu există niciun proiect în derulare. Autorităţile centrale încearcă să identifice potenţiali investitori străini, care să ajute Republica Moldova să-şi modernizeze sectorul feroviar.

Source: noi.md

Keywords:

Moldova , tren

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1545
Populația:
1009 locuitori

Pojăreni este un sat şi comună din raionul Ialoveni. Pojăreni este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 15 km de orașul Ialoveni și la 28 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 1009 oameni. Satul Pojăreni a fost menționat documentar în anul 1545.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.