|
Sistemul școlar alternativ a lui Serghei Mocanu (Foto)
Acest material este primul din ciclul de articole cu privire generală pe tema: ce pot oferi școlile alternative din Republica Moldova. Vom începe cu o examinare atentă a școlii de autor a lui Serghei Mocanu, care se află în com. Stăuceni (o suburbie a Chișinăului).
Există o părere că sistemul de învățământ alternativ este ceva ce aparține elitei și nu se consideră de către omul obișnuit ca ceva accesibil și productiv. În ce măsură e adevărat vom clarifica mai departe, descriind condițiile și caracteristicile ofertei noastre locale de învățământ. Motivul principal al cercetării este: de ce să optăm pentru pedagogie alternativă, și ce probleme rezolvă? În opinia autorului acestui articol, unul dintre cele mai predominante neajunsuri ale sistemului public școlar este distrugerea calităților personale ale elevului. Aceasta se realizează prin suprimarea voinței copilului și prin aliniamentul spre un oarecare ideal propagat atât în mediul pedagogic, cât și în mediul a înșiși elevilor. Cât de ciudat n-ar fi, dar profesorii așteaptă de la elevi un singur și anumit rezultat - destul de comprehensiv și previzibil, iar colegii dictează și stabilesc propriile norme de comportament în echipă. Deseori auzim de la părinți: Școala mi-a stricat copilul! Părinții nu-și mai recunosc copilul, simt că omul lor atât de dulce și de drag nu mai este la fel. Cel mai ingrijorător moment apare atunci când părinții și elevul de parcă se distanțează de acest fapt și deleagă rolul principal sistemului școlar, în care întrebările se rezolvă așa cum se rezolvă, dar fără a fi în context cu elevul insuși. Astfel, un sistem alternativ ar putea fi o încercare demnă de a oferi cunoștințe și abilități necesare, păstrând în același timp individualitatea copilului.
Și acum revenim la școală de autor a lui Serghei Mocanu. Școala își duce activitatea în forma unui Tutor-Centru, care se află într-o casă pe pământ, spațioasă și bine amenajată, cu toate facilitățile și baza instrumentală necesară: clase, cantină, bibliotecă, teren de sport cu bare orizontale și scări, teren pentru jocuri sportive (fotbal, volei), pian, computere, jocuri de societate. Decorarea casei și încăperilor este la cel mai înalt nivel estetic. Se simte implicarea elevilor înșiși în amenajarea și ornamentarea spațiului.
Orice proces educativ în centrul "Rassvet" a lui Serghei Mocanu începe când părinții viitorului elev descriu problema pe care intenționează s-o rezolve în această instituție. Serghei, fiind tutore-profesor disciplinelor de bază și șeful centrului, ajută la clarificarea problemei și exprimarea ei printr-un limbaj clar și înțeles, pentru a găsi un acord comun cu părinții. Se negociază și timpul în care este posibil de a rezolva problema, ceea ce, desigur, depinde în mare parte de activitatea și manifestările elevului. Totuși o vastă experiență pedagogică (în jur de 30 de ani) permite lui Dnu Mocanu să programeze destul de realist procesul școlar și calendarul individual de studiu a fiecărui elev. Fiecare caz este special, dar profesorul este în întregime responsabil pentru toate. Este evident că pentru tot timpul cât copilul rămâne în centru, profesorul devine și un mentor, și chiar un tată. El este acel care face decizii și controlează totul, cât în momente educative, atât și în viață. Majoritatea elevilor de la centru trăiesc în mod constant alături de mentorul și tutorele lor. Exemplul personal și mediul creat de Serghei sunt un instrument puternic și garantează rezultate bune. Cu toate acestea, acest rezultat este stabil numai la momentul actual. Este important de înțeles, spune Serghei, că în viitor, dacă copilul intră într-un mediu nou și acesta nu este prietenos și are proprietăți complet diferite și străine, sunt puține șanse pentru o continuare de succes a procesului educativ.
La întrebarea cine anume l-a inspirat pe Serghei în abordarea creativă la locul de muncă, el ne-a povestit despre o experiență interesantă la școala lui Mihail Petrovich Shchetinin la începutul carierei sale. Anume de la Shchetinin au fost împrumutate unele principii de bază. Copiii de diferite vârste învață împreună. Ei se ajută reciproc, explică materialul, muncesc împreună, fac gimnastică, se joacă, cântă, practică cunoștințele acumulate. La lecții nu se fac estimări și nu se pun note. Orarul lecțiilor este destul de flexibil. Anumite discipline individuale se îmbină în activități practice și în jocuri.
Serghei nu doar dă cunoștințe, dar, de asemenea, și educă copiii. Prin contact personal și de încredere, prin obiceiuri utile, diferite activități și situații el formează acele calități, care îi lipsesc aici și acum anume acestui copil. Punctul de pornire este dezvoltarea și manifestarea în sine și în elevii săi unei personalități armonioase, Serghei o descrie ca o stare în care lumea este bună, și "eu" sunt bun. "Mie îmi place" să trăiesc. "Eu" iubesc oamenii și mă descurc în toate. Această combinație se exprimă printr-o atitudine conștientă față de viață. Un moment principal pentru elevii din școală este descoperirea și înțelegerea de sine. La început, acest lucru este controlat de mentor, iar pe urmă copiii învăța s-o facă se sine stătător și preiau controlul. Aceasta înseamnă că în continuare aflarea lor în școală își pierde semnificația sa, și ei se pot descurca singuri în viață. Pentru Serghei această etapă este o limită bucuroasă și meritată, la care s-au îndreptat toate aspirările sale anterioare și eforturile depuse. Acestea sunt momentele principale și putem merge la detalii mărunte și neînsemnate.
Suntem la fața locului și facem cunoștință cu elevii. Avem în fața noastră patru copii: Maxim de șase ani, Emmanuela de unsprezece ani (clasa a șasea), Kirill de unsprezece ani (clasa a cincea), Adilet de cincisprezece ani (clasa a noua). Fiecare dintre ei stă ocupat zelos de problemele și textele sale. E o atmosferă relaxată în care profesorul se apropie doar pentru a răspunde la întrebări și de a da sarcinile sau temele necesare. Se consideră indecent să atragi atenția sa fără să pui o întrebare formulată în mod corespunzător. Serghei adesea se ocupă de propriile treburi, și, uneori, lasă clasa. În momentele acestea copiii comunică și fac schimb de experiență. Această comunicare fără adulți, de asemenea, face parte din acordajul comun. La un moment dat activitatea lor se schimbă de la cea intelectuală la cea creativă. Acum copiii sunt pasionați de proiectele sale de origami. Pentru a nu se repeta ei au distribuit personajele între sine și au discutat complexitatea și fezabilitatea fiecăruia. Și iată-ne la o lecția de muzică. Această lecție ne-a lăsat plăcut surprinși. De fapt, profesorul Ludmila Cucer a reușit să cufundă copii într-o atmosfera de muzică clasică și foarte specială. Copii de bună voie au ascultat, practicat și explorat abilitățile lor vocale în clasică. Percepția subtilă a muzicii clasice formează un bun gust, este un antrenament absolut necesar pentru minte și o abilitate foarte valoroasă și utilă în viață.
Copii reacționează foarte entuziast la plimbările și activitățile în aer liber. Prin curte și grădină ei întotdeauna găsesc aplicare pentru agilitatea și voioșia sa. Kirill zace în așteptarea antrenamentului său extracurricular în sport ecvestru, și când va veni timpul, el va fi gata mai mult decât v-ați aștepta de la un băiat de vârsta lui. În general, ordinei și autodisciplinei aici se acordă o atenție sporită. Serghei explică cu certitudine că ca și în orice treabă, așa și la școală nu e posibil fără ca să depășești dificultăți. Iar depășirea lor e fundamentul oricărei mișcări și dezvoltări.
Printre punctele forte ale centrului putem numi nivelul ridicat de pregătire a copiilor, care a fost cercetat în lucrările științifice pe această temă. Elevii au primit note și aprecieri decente la examenele de admitere în instituții superioare. Nivelul de maturizare la copiii aceștia e mult mai ridicat decât la colegii lor, ceea ce este destul de firesc în mediul și condițiile create de Serghei. Prin urmare, șeful Tutor-Centrului primește copii din familii favorizate, defavorizate, educațional neglijați, rasfățați sau invers, prea liniștiți și înghesuiți, frigizi. Băieții fără tată pot primi de la Serghei ceea ce nu-i poate da mama. Fiecare copil își poate dezvălui individualitatea prin atenția personală și comportamentul obiectiv al profesorilor. Serghei Mocanu a adunat în Tutor-Centru o echipă de profesori, care gândesc la fel și care ajută copiii să se dezvolte multilateral (în muzică, în limbi străine).
Tutor-Centrul "Rassvet" - este una dintre posibilitățile de a alege cum să înveți. Pentru unii se potrivește, pentru alții – nu, dar suntem convinși că există o nevoie în școli alternative, pe care această instituție o îndeplinește într-un anumit fel.
Catruc Valerii
Source:
- Еще несколько молдаван вернулись домой из Ливана
- В Кишиневе состоится грандиозный концерт Константина Московича, Тамары Гвердцители и группы ABBORN ©
- Правительство усиливает специальную защиту детей от вывоза за границу и незаконного удержания
- В Румынии идет снег: в некоторых местах толщина снежного покрова достигла 20 см
- Объявлено предупреждение о поездках в Болгарию
- В столице прошла сессия в рамках проекта YMCA Digital Media Hub Chisinau ©
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1672
- Populația:
- 5500 locuitori
Gura Galbenei este un sat şi comună din raionul Cimişlia. Gura Galbenei este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 22 km de orașul Cimișlia și la 51 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 5500 de oameni. Satul Gura Galbenei a fost menționat documentar în anul 1672.
Comments
(0)