|
Boierii moldoveni – garanţia puterii şi stabilităţii domniei
Astăzi se împlinesc 632 de ani de la prima menţiune documentară cunoscută a boierilor moldoveni (бояр молдавских), confirmînd un hrisov al lui Roman voievod şi domn al Ţării Moldovei de la munte pînă la malul mării.
Domnitorul era făuritorul şi promotorul politicii statului: aplana conflictele cu vecinii, încheia tratate de alianţă, declara război sau declanşa expediţii de răspuns, dădea „salvconducte” (documente de liberă trecere), supraveghea corespondenţa externă. Numai domnitorul semna actele Cancelariei de stat, semna şi depunea acte omagiale de vasalitate. Însă cu toată puterea supremă ce o avea, domnitorul Moldovei semna documentele emise de cancelaria domnească, mai ales cele externe, cu învoirea boierilor, asigurîndu-se de credinţa lor. Chiar şi în gramotele de danie, de întărire domnitorii Moldovei se sprijină pe credinţa păturii sociale dominante în stat, în virtutea faptului, că în Moldova „boierii, mari şi mici, sînt garanţia puterii şi stabilităţii domniei”. Această realitate social-politică este confirmată pe larg de documentele Moldovei. Semnînd documentul său din 30.03.1392 Petru I Muşat, deşi se numeşte „marele singur stăpîniior..., care stăpîneşte Ţara Moldovei”, se bazează şi pe „credinţa” unor mari dregători, inclusiv credinţa tuturor boierilor moldoveni. Prin hrisovul din 8.03.1407, dăruind boierului Popşa Mihail satul Scorţeşti, Alexandru cel Bun îşi ia drept temei „вера усех бояр молдавских и великих и малых” (credinţa tuturor boierilor moldoveni, mari şi mici), căre va deveni tradiţională pentru actele Cancelariei Statului Moldovenesc din epoca medievală. Documentul este semnificativ şi din punct de vedere social: pentru prima dată atestă diferenţierea proprietarilor: boieri mari şi mici. Conştienţi de importanţa boierilor în viaţa politică a statului, Domnitorii Moldovei, mai ales în actele omagiale, se bazează nu numai pe credinţa înalţilor dregători, pe care îi enumeră respectuos, pe credinţa tuturor boierilor noştri moldoveni, mari şi mici — „garanţia puterii şi stabilităţii domniei”, ci şi pe întreg poporul Moldovei ̶ baza socială a domniei.
Astfel, în omagiul lui Ştefan I, domnitorul Moldovei, depus regelui Wladislaw al Poloniei, din 6.01.1395 voievodul moldovan „făgăduieşte că vom fi credincioşi coroanei Crăiei Polone... cu toţi boierii noştri şi cu toţi pămîntenii şi cu slugile şi cu tot poporul Ţarii Moldovei” (со всем посольством Земли Молдавской). Lа 1.08.1404 Alexandru cel Bun, „воевода молдавскый” depune jurămînt de credinţa suzeranului polon împreună cu „наши слугы, земляны молдавскыя... и уси бояре молдавсцыи”...
Domnitorul era făuritorul şi promotorul politicii statului: aplana conflictele cu vecinii, încheia tratate de alianţă, declara război sau declanşa expediţii de răspuns, dădea „salvconducte” (documente de liberă trecere), supraveghea corespondenţa externă. Numai domnitorul semna actele Cancelariei de stat, semna şi depunea acte omagiale de vasalitate. Însă cu toată puterea supremă ce o avea, domnitorul Moldovei semna documentele emise de cancelaria domnească, mai ales cele externe, cu învoirea boierilor, asigurîndu-se de credinţa lor. Chiar şi în gramotele de danie, de întărire domnitorii Moldovei se sprijină pe credinţa păturii sociale dominante în stat, în virtutea faptului, că în Moldova „boierii, mari şi mici, sînt garanţia puterii şi stabilităţii domniei”. Această realitate social-politică este confirmată pe larg de documentele Moldovei. Semnînd documentul său din 30.03.1392 Petru I Muşat, deşi se numeşte „marele singur stăpîniior..., care stăpîneşte Ţara Moldovei”, se bazează şi pe „credinţa” unor mari dregători, inclusiv credinţa tuturor boierilor moldoveni. Prin hrisovul din 8.03.1407, dăruind boierului Popşa Mihail satul Scorţeşti, Alexandru cel Bun îşi ia drept temei „вера усех бояр молдавских и великих и малых” (credinţa tuturor boierilor moldoveni, mari şi mici), căre va deveni tradiţională pentru actele Cancelariei Statului Moldovenesc din epoca medievală. Documentul este semnificativ şi din punct de vedere social: pentru prima dată atestă diferenţierea proprietarilor: boieri mari şi mici. Conştienţi de importanţa boierilor în viaţa politică a statului, Domnitorii Moldovei, mai ales în actele omagiale, se bazează nu numai pe credinţa înalţilor dregători, pe care îi enumeră respectuos, pe credinţa tuturor boierilor noştri moldoveni, mari şi mici — „garanţia puterii şi stabilităţii domniei”, ci şi pe întreg poporul Moldovei ̶ baza socială a domniei.
Astfel, în omagiul lui Ştefan I, domnitorul Moldovei, depus regelui Wladislaw al Poloniei, din 6.01.1395 voievodul moldovan „făgăduieşte că vom fi credincioşi coroanei Crăiei Polone... cu toţi boierii noştri şi cu toţi pămîntenii şi cu slugile şi cu tot poporul Ţarii Moldovei” (со всем посольством Земли Молдавской). Lа 1.08.1404 Alexandru cel Bun, „воевода молдавскый” depune jurămînt de credinţa suzeranului polon împreună cu „наши слугы, земляны молдавскыя... и уси бояре молдавсцыи”...
- Еще несколько молдаван вернулись домой из Ливана
- В Кишиневе состоится грандиозный концерт Константина Московича, Тамары Гвердцители и группы ABBORN ©
- Правительство усиливает специальную защиту детей от вывоза за границу и незаконного удержания
- В Румынии идет снег: в некоторых местах толщина снежного покрова достигла 20 см
- Объявлено предупреждение о поездках в Болгарию
- В столице прошла сессия в рамках проекта YMCA Digital Media Hub Chisinau ©
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1932
- Populația:
- 111 locuitori
Sătuc este un sat din cadrul comunei Pelinei, raionul Cahul. Localitatea se află la distanța de 20 km de orașul Cahul și la 180 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 111 oameni. Satul Sătuc a fost înființat în anul 1932.
Comments
(0)