28 march 2012, 15:50 Kaleidoscope views 6908
28 march 2012, 15:50 Kaleidoscope views 6908

O călătorie în jurul pămîntului în 6 ore: concept promiţător sau utopie?

Experimentele recente, care sfidează vitezele clasice ale vehiculelor cu care ne-am obişnuit să ne deplasăm, aduc în lumină protiotipul unui mijloc transport terestru care ar face posibilă parcurgerea distanţei între New York şi Beijing în doar 2 ore, fără a te desprinde de pămînt, relatează gizmag.com.

Militanţii pentru Transportul în Tunel Vidat (Evacuated Tube Transport), susţin că tehnologia este silenţioasă, mai ieftină decît trenurile sau maşinile şi mai rapidă decît avioanele.

Versiunea scurtă a poveştii ETT este următoarea: un tren Maglev superaconductor este introdus într-un tub vidat după care se accelerează, folosind motoarele electrice liniare, pînă cînd atinge viteza de proiectare. Pentru că motoarele sînt integrate în tuburile vidate, capsulele care călătoresc prin tub nu au nevoie de componente electrice care să le pună în mişcare, iar supraconductorii permit capsulelor să plutască în tunel, împinse de curenţii turbionari conductori.

Eficienţa unuia asemenea sistem este senificativă, energia electrică necesară pentru a accelera o capsulă putînd fi recuperată la reducerea vitezei.

Modelul cel mai practic este acela al cargourilor mici şi mijlocii de transport marfă şi pasageri în tuburi de 1,5 metri diametru, cu o greutate medie de 550 kilograme.

Tuburile Maglev sînt menţinute în permanenţă în condiţii apropiate de vid, iar capsulele sînt introduse în tunel şi detaşate prin staţiile fixate de-a lungul traseului.

Capsulele ajung la viteze neverosimile de 6.500 kilometri pe oră şi nu provoacă efecte secundare precum călătoria prin aer, în timp ce oscilaţiile aproape imperceptibile în suspensia Maglevului îi maximizează gradul de eficienţă.

Viteza capsulei depinde de durata călătoriei, deoarece este nevoie de timp pentru a accelera. O capsulă poate ajunge, în aproximativ 3 minute, la o viteză de 6.400 km/h, timp în care a parcurs 161 de kilometri.

Într-o proiecţie imaginară, tuburile ar putea funcţiona asemeni sistemelor de autostrăzi,  capsulele fiind automat direcţionate de-a lungul călătoriei lor. Călătoriile întreprinse pe distanţe mici sau medii ar necesita trasee, pentru a evita întîrzieri nejustificate pe traseu.

Comments

 (1)
  • #1 VGorbatii Reply Quote selected
    Конечно вещи хорошая, но для ее сознания уйдет много времени и средств, и я уверен что если ее построят все-же то проезд будет стоить как полет на луну:)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1656
Populația:
2730 locuitori

Hagimus este un sat şi comună din raionul Căuşeni. Hagimus este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 24 km de orașul Căușeni și la 70 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 2730 de oameni. Satul Hagimus a fost menționat documentar în anul 1656.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.