Go to section: Nature and tourism
11 september 2019, 17:30 Nature and tourism views 17998
Noile drumuri ale Moldovei (Foto)
11 september 2019, 17:30 Nature and tourism views 17998

Noile drumuri ale Moldovei (Foto)

Am scris deja despre drumurile din Moldova (Drumurile MoldoveiDrumurile Moldovei 2 şiDrumurile Moldovei 3), fără să credem că vom mai reveni la acest subiect. În cel mai bun caz ne propusesem să adăugam fotografii la galeriile foto ale publicaţiilor enumerate. Dar călătoriile din ultimii doi ani ne-au obligat să ne schimbăm poziția. Iar acest lucru este legat de faptul că anume în acești ani au fost reconstruite cîteva dintre şoselele naționale importante și continuă modernizarea unui alt şir.

Totuşi impulsul nemijlocit pentru crearea acestei publicații a fost construcţia şoselei M-2 Chișinău-Soroca, pe porţiunea răscrucii de lîngă satul Sărătenii Vechi. Lungimea acestei porţiuni de drum constituie aproximativ 85 km, construcția a fost finanțată de Guvernul Statelor Unite ale Americii și după cum este scris pe panoul informativ, din partea poporului american. În primul rînd, ne-a uimit cel mai mare și mai modern pasaj de încrucişare de pe autostradă care duce spre Bălți. S-a întîmplat astfel că am fotografiat diferite etape ale construcției acestei structuri impresionante. Ne-a uimit atît viteza, cît şi buna organizare, dar mai ales, calitatea excepțională a lucrărilor efectuate. Am asistat, de asemenea, la construirea celor 4 benzi ale şoselei pe diferite tronsoane ale acesteia, inclusiv a podurilor, sistemelor de drenaj, rampei drumului, la întărirea marginilor drumului, precum și la construcţia trotuarelor, căilor de acces și trecerilor spre clădiri publice și private, trotuarelor îngrădite, stațiilor tipice de beton pentru călătorii care aşteaptă la toate intersecţiile şoselei și alte lucrări, denumirile cărora noi pur și simplu nu le cunoaştem. Antreprenor, din cîte ştim noi, este o firmă românească de construcții. Dar nu acest lucru este important, ci faptul că un asemenea nivel de construcții a drumurilor, aici, în Republica Moldova, nu am mai văzut înainte. În mod special, ne-a uimit faptul că şoseaua a fost construită, practic, de la zero, inclusiv toate podurile și podurele de peste ea, dar și de peste ramificaţiile sale. Posibil, pentru Europa sau America o astfel de construcţie e ceva obişnuit, pentru noi însă mai constituie încă o noutate. Da, noi ne bazăm exclusiv pe impresiile şi aprecierile făcute de către conducătorii auto care merg de multe ori pe această şosea și nu cunosc părerea experților, dar aici am fost unanimi ‒ această şosea a devenit etalon pentru țara noastră. Acum avem spre ce să ne orientăm și cu ce să comparăm. Sperăm că ne veți ierta emoționalitatea exagerată la descrierea acestui drum, dar credeţi-ne călătorind pe drumurile micii noastre ţări, mai multe zeci de mii de kilometri, visam demult la drumuri bune. De fapt, drumurile sînt unul dintre cele mai importante simboluri ale civilizaţiei dezvoltate și moderne, deși, nu se limitează, desigur, doar la acestea.

Deja către luna octombrie 2014, cînd am scris aceste rînduri, şoseaua este aproape gata și doar pe porţiuni separate mai sînt efectuate lucrări de finisare. În albumul foto am încercat să vă arătăm acest proces la diverse etape, dar şi rezultatul final.

Şoseaua Chişinău-Bălţi diverse porţiuni

Continuîndu-ne istorisirea despre noile drumuri, vom aminti aici şi de şoseaua de importanță strategică Chișinău-Bălți. Încercările de reconstrucție ale acesteia au fost făcute cu mult timp în urmă, dar rezultatele au fost mai mult decît modeste. Ce-i drept, în ultimii doi ani și aici au avut loc schimbări semnificative. Construcția decurge lent, din cei 132 kilometri, doar pe o porţiune de aproximativ 50 km au început lucrările de pregătire. Însă porţiunile de drum finisate merită toate laudele, deși după calitate nu ating totuşi nivelul şoselei Soroca. Veți vedea din fotografiile prezentate anumite părți ale şoselei reînnoite. Sperăm foarte mult că anul viitor va fi unul al finisării lucrărilor pentru una dintre cele mai aglomerate şosele din Republica Moldova.

În reportajul nostru, nici pe departe complet, nu putem să nu amintim despre un alt drum de rău augur ‒ şoseaua Orhei-Rezina. Anume această şosea a fost nevoit să o parcurgă de zeci de ori, cu grupuri de turişti, autorul acestor rînduri. Căci şoseaua Rezina este una dintre cele mai populare din punct de vedere turistic, aceasta ducînd spre malul Nistrului și spre o mulţime de monumente naturale, culturale, istorice și religioase. Este suficient să menționămȚipova și Saharna, unde an de an sosesc tot mai mulți turiști și pelerini din Moldova și alte țări. Si anume această şosea a fost mulţi ani greu practicabilă, fiind deteriorată. Unele porţiuni de drum arată ca după bombardament. Da, s-a încercat în mod repetat reparaţia acesteia, de obicei, pe porţiuni mici, dar ca rezultat înainte să fie finisate lucrările de reparaţie pe o porţiune, trebuia să te întorci la cele reparate anterior. Și toate acestea din cauza calităţii foarte proaste a lucrărilor executate și a tehnologiei primitive.

Dar spre fericire şi aici se conturează un progres. Mai mult decît atît, confirmăm că cea mai mare parte a şoselei este acum practicabilă şi arată corespunzător. Dar totuşi sînt încă cîteva porţiuni deosebit de grele, unde sînt executate lucrări de anvergură. În fotografiile prezentate la galeria foto (2013-2014), acest lucru este parţial ilustrat.

Vedere a şoselei Rezina, octombrie 2014

Veţi vedea în imagini şi cîteva porţiuni ale şoselei strategice Chișinău-Leușeni. Confirmăm că această şosea, construită demult, este menținută în stare bună.

Drumurile bune au început însă să apară nu numai în apropierea Chișinăului, ci şi departe de el, mai ales, în partea de nord a Moldovei. Astfel, au început, de exemplu, lucrările de reconstrucție ale şoselei Soroca-Otaci, drumurile bune nu sînt o raritate nici în raioaneleEdineț și Briceni. A fost reînnoită, de asemenea, şoseaua Giurgiulești, deși longevitatea acesteia inspiră îndoieli.

Cel mai mult este aşteaptă inaugurarea şoselei Chișinău-Ungheni. Am auzit despre planurile de reconstrucție capitale, dar nu am văzut încă vreo dovadă de punere a acestora în aplicare.

V-am povestit pe scurt despre cîteva drumuri, dar sperăm foarte mult că însăși viaţa și călătoriile noastre ne vor permite să completăm în mod semnificativ galeria de fotografii a albumului cu noile drumuri ale dragei noastre Moldove. A devenit deja o tradiţie să vă invităm la drum, căci oricum pentru a vedea cele mai interesante obiective turistice trebuie să ieşiţi de pe orice şosea centrală ca să vă căutaţi propriul drum sau cărăruie spre locurile pitoreşti ale rezervaţiilor. Vă dorim noi descoperiri pe drumurile noi și vechi ale țării noastre.

 

Noile drumuri ale Moldovei - album foto

 

Keywords:

turism , calatorie , drum

Comments

 (1)
  • #1 007 Reply Quote selected
    Ну а где про трассу Хынчешты-Лепушна-Леушень которая уже третий год ни как недоведется до ума,Посмотрите участок этой трассы Хынчешты-Руска 11км. превратили в опасные участки по ДТП. А ведь по прогнозам синоптиков скоро выпадет снег, что же тогда будет на этой трассе?
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1429
Populația:
1230 locuitori

Zăbriceni este un sat şi comună din raionul Edineţ. Din componenţa comunei fac parte două localităţi: Zăbriceni și Oneşti. Satul Zăbriceni este situat la o distanță de 16 km  de orașul Edineţ, la 14 km de stația de cale ferată Brătușeni și  la 218 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004 populaţia satului constituia 1230 de oameni. Prima atestare documentară a satului Zăbriceni (cu denumirea Zubriceni) din ținutul Hotin, datează din 17 aprilie 1429. 

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.