Drama
anului 1775 constă în faptul că a fost rupt de la Moldova acel teritoriu, de
unde a luat naştere şi s-a întărit Statul Moldovenesc. Imperiul Austro-Ungar
anexează o imensă regiune care includea Cetatea
de Scaun a Moldovei – Suceava, vechea capitală a Moldovei, centre de
cultură şi spiritualitate moldoveneşti: Mănăstirea Putna – locul de veci al
slăvitului Domnitor Ştefan cel Mare,
Mănăstirile Voroneţ, Humor, Bogdana, Suceviţa, Moldoviţa, Dragomirna, teritorii
din bazinul rîului Moldova cu primul centru administrativ-statal Baia. Poarta
Otomană cedează Austriei ilegal aceste pămînturi, fără a avea vreun drept asupra acestora. Astfel interesele
geostrategice ale Austriei şi Turciei au
influenţat asupra soartei Bucovinei. Aici au fost aduşi colonişti germani şi ucraineni pentru a influenţa o scădere a
numărului moldovenilor. De mare eroism a dat dovadă domnul Moldovei Grigore
Ghica al III-lea, ce a condus ţara între
1764-1767, apoi în 1775-1777. În anul 1775, după încheierea alianţei dintre
Turcia şi Imperiul Austro-Ungar, el se opune cu vehemenţă planului de anexare a
nordului Moldovei – Bucovina, de către Imperiul Austro-Ungar. În toamna anului
1777 domnitorul Grigore Ghica al III-lea
este trădat la Poarta Otomană. Fiindu-i aflate
legăturile strînse cu diplomaţi ruşi, el este mazilit şi decapitat, pentru că a militat pentru
unitatea şi suveranitatea Moldovei.
Astfel, în urmă răscroirii de
către otomani şi austro-ungari a
spaţiului vital moldovenesc din 1775,
posibilităţile de apărare şi de menţinere
a integrităţii Moldovei se reduc esenţial. De remarcat că spre sfîrşitul
veacului al XVIII-lea numai o treime a
Moldovei de
Est, a spaţiului dintre Prut şi Nistru – parte
integrantă a Statului Moldovenesc – se afla în stăpînirea domnitorului Moldovei.
Nenumăratele războaie purtate de Rusia contra Porţii Otomane în sec. XVIII
creau premise pentru eliberarea
Moldovei. O bună parte a boierilor moldoveni precum şi clerul moldovenesc, pe căi secrete ori
oficiale, realizau apropierea Moldovei de Rusia.
În anul
1802, Rusia, în urma unor presiuni diplomatice asupra Turciei, obţine dreptul de protectorat asupra Moldovei. Domnitorii
Moldovei nu mai puteau fi numiţi ori schimbaţi fără acceptul Rusiei. În curînd
însă aceste prevederi sînt încălcate şi la 1806 începe un nou război ruso-turc,
în rezultatele căruia este interesată şi Franţa. Între anii 1806-1812 Moldova este de
facto condusă de ţarul Rusiei. Istoricul moldovean Manolake Drăghici scria
despre aceste evenimente: „... Ruşii... n-au vrut să scape prilejul şi au pornit oşti să se bată cu Turcia,
încălcînd principatele şi rînduind la Moldova
ocîrmuitor militar.”. În mai 1812,
Rusia, aflîndu-se sub ameninţarea agresiunii militare a Franţei, semnează cu
Turcia Tratatul de Pace de la Bucureşti. Astfel, în urma Războiului ruso-turc
din 1806-
1812, Moldova
istorică a fost dezmembrată. Moldova de Vest, Carpato-Pruteană, a rămas
sub
oblăduirea Imperiului Otoman,
Moldova de Est
– Pruto-Nistreană, „cea mai mare şi
fertilă
parte” a Moldovei, numită mai tîrziu „Basarabia”, a trecut sub oblăduirea
Imperiului Rus.
Împărţirea
Moldovei între aceste două imperii coloniale a determinat decisiv drama
teritorială
şi naţional-statală a Moldovei, ţară relativ integră din 1359 pînă la 1812.
Evenimentele
de la 1812 constituie cauza principală a
dispariţiei Moldovei istorice – una
dintre cele
mai mari tragedii ale poporului moldovenesc. Urmările sfîşierii Moldovei aveau
să se facă simţite mai tîrziu. La 1812 însă domnea o atmosferă de speranţe.
Despre acele evenimente M. Drăghici scrie: “Făcîndu-să mai întîi în oraşul Eşii
cunoscută (Pacea de la
Bucureşti), s-au împlut de negrăită bucurie sufletele celor
adevăraţi şi credincioşi patrioţi ai Moldovei pentru această nouă încununare a
slavei Rusiei, pravoslavnicei şi apărătoarei împărăţii...În acea vreme s-au dat
mai multe jalobe Porţii din partea boierilor, tînguindu-se pentru luarea Moldovei
de Est de către ruşi , dar nu s-a putut isprăvi nimic…”Se tînguia, preciza N.
Iorga în 1912, mai ales “boierimea fără ideal şi fără simţ pentru ţară şi
pentru neam… Le-a părut rău că au pierdut partea cea mai largă a
Moldovei,
bogată în ogoare, în păşuni pentru vite...”. După 1812 Moldova de Vest, adică
Principatul dezmembrat al Moldovei, rămîne sub oblăduirea Porţii Otomane. Datorită presiunilor Rusiei, Poarta
Otomană după 1822 suprimă regimul fanariot. În această perioadă se revine la domniile pămîntene.
În timpul domniei lui Ioan Sandu Sturza pături largi ale boierimii mici şi
mijlocii se pronunţă pentru reformarea şi modernizarea sistemului politic şi de administrare a Moldovei. Comisul
Ionică Tăutul, în condiţiile ocupaţiei
militare otomane, anunţă o Constituţie a Cărvunarilor, pentru a proclama în toată
Moldova
drepturile fundamentale – lozinci împrumutate de la Revoluţia Franceză.
La 1829 între Rusia şi Turcia este
semnat Tratatul de la
Adrianopol, care a lărgit autonomia Moldovei şi Valahiei. Rolul Rusiei în Principate
creşte. Sub conducerea
generalului
P. Kiseleff, boieri moldoveni elaborează Regulamentul Organic al Moldovei, care poate fi calificată drept o Constituţie
pentru Principatul Moldovei. Conform Regulamentului, Puterea executivă era
reprezentată de un domnitor ales pe viaţă, ajutat de un sfat administrativ. Domnitorul
avea dreptul să elaboreze proiecte de legi. Adunarea Obştească – un Parlament
incipient, avea atribuţii de a vota legile, care apoi erau aprobate de
Domnitor. Regulamentul Organic denumeşte limba moldovenească – limbă oficială a
Principatului Moldova.
O
activitate modernizatoare în Moldova
a promovat domnitorul Mihai Sturza
(1834-1848), care a reformat sistemul judiciar după modelul francez. Deşi Moldova
recăpătase autonomia de altă dată, opresiunea otomană şi rusească nu slăbea.
Ideile libertăţii sociale şi naţionale, propagate de revoluţionarii europeni,
pătrund şi în Moldova. Societatea moldovenească înainte de 1848 deplîngea dezmembrarea Moldovei de la 1812, pierderea
Moldovei de Est. Însă o parte de
intelectuali moldoveni şi valahi după
1848 propagă ideea formării unui stat unic al „românilor” – România. Trebuie de remarcat că după 1848,
deşi mişcarea unionistă din Moldova
avea aderenţi
în
rîndurile unei părţi de intelectuali, în Valahia acest curent era mai puternic.
Pături largi de
intelectuali
şi ţărani moldoveni înţelegeau, că Moldova într-o eventuală unire cu
Valahia, putea deveni o anexă a acesteia. După 1852 s-a conturat interesul
deosebit al Franţei, Prusiei, Rusiei de a face unirea Principatelor
Moldovei şi Valahiei. Conducerea acestor
ţări, în primul rînd, a Franţei, era
conştientă, că „Moldova
putea fi mai uşor atrasă într-o acţiune potrivnică unirii, fiindcă se ştia că
ea trebuia să aducă pe altarul unirii jertfe destul de mari, chiar însăşi
fiinţa sa de Stat”. Napoleon al III-lea al Franţei era informat că Muntenia
vroia cu orice preţ unirea, căci „pentru Muntenia
urmau numai
foloase din proiectata unire”. Este de menţionat că "partida
naţională" în Moldova, în mod
straniu, nu a fost preocupată de chestiunea reîntregirii Moldovei,
dezbinată teritorial În manifestele unioniştilor, năzuinţele moldovenilor din
Moldova de Vest (Principatul Moldova), Moldova de Est şi Moldova de Nord de a
reveni în Patria lor Moldova sînt definitiv ignorate. De fapt, unioniştii
indirect au slujit scopurilor geopolitice ale Franţei, Rusiei, Prusiei. Scopul
acestor ţări era crearea unei
"bariere" împotriva Porţii Otomane pe nume România. Într-o scrisoare adresată lui N. Vogoride,
caimacamul Moldovei, cumnatul acestuia
scrie cu revoltă despre "partida naţională": "Mînaţi de interese
materiale şi de recompense, ei sînt atît de corupţi, încît contribuie la
transformarea Patriei lor, Moldova, într-o
simplă anexă a Valahiei şi la ştergerea ei de pe harta popoarelor care se
guvernează singure. Sub pretextul creării unei Românii himerice, ei vor să
reducă Moldova şi pe moldoveni la 28 situaţia Irlandei şi a irlandezilor, fără a se sinchisi de
blestemele generaţiilor prezente şi
viitoare ... Partidul unionist se poate
intitula partid naţional în Valahia, unde aspiră la mărirea patriei lui; dar,
tocmai din această pricină în Moldova el nu poate fi numit decît partid
antinaţional”. Rusia, după cum
demonstrează documentele de arhivă, a pregătit metodic Unirea Moldovei (fără Moldova
de Est – Pruto-Nistreană) cu Ţara Românească,
incluzînd această clauză (a. 1829) în textul Regulamentelor Organice. Franţa,
după anul 1848, şi-a dorit crearea
României pentru a o avea aliată contra Turciei.
În iulie 1857 au avut loc alegeri în Adunarea ad-hoc a Moldovei. Cu
cîteva luni înainte de alegeri „Situaţia în Moldova este în general mai
încordată decît cea din Valahia” din cauza disputelor dintre unionişti şi antiunionişti. În rîndurile populaţiei
pentru chestiunea Unirii „există aici foarte puţină preocupare” - recunosc în
acele zile mai mulţi observatori străini. Unioniştii, presimţind că vor pierde
alegerile, le-au boicotat.
Astfel în
Adunarea ad-hoc a Moldovei a fost aleasă o majoritate covîrşitoare
antiunionistă. Dar Franţa n-a recunoscut alegerile şi a cerut Porţii Otomane
repetarea lor. Caimacamul N. Vogoride, presat din exterior, trece în tabăra
unioniştilor, acţionînd la alegeri „în favoarea Unirii cu tot atîta rîvnă cît a
depus pentru a o combate” la alegerile precedente. La alegerile repetate în
Adunarea ad-hoc a Moldovei, peste 2 luni au învins unioniştii. Starea generală
după alegeri este descrisă de ambasadorul Belgiei la Iaşi: „...în rîndul celor 80
de membri consideraţi favorabili Unirii există mulţi care fusese aleşi la
alegerile anuale şi care atunci pretinseseră a fi separatişti. Un astfel de
revirament al majorităţii... nu trebuie să surprindă, cînd şeful puterii dă el
însuşi exemplu de schimbare radicală şi rapidă a părerii... unioniştii
moldoveni au fost obligaţi pentru a fi aleşi să adere la programul cluburilor
din Valahia...”.La 7/19 octombrie 1857, Adunarea ad-hoc a Moldovei hotărăşte:
„Unirea Principatelor într-un singur stat sub numele de România.” La 8/20
octombrie 1857 şi Adunarea ad-hoc a Ţării Româneşti, de asemenea, hotărăşte:
„Unirea ţărilor România
şi Moldova într-un
singur stat şi sub un singur Guvern”. Prevederile acestor articole din hotărîrile Adunărilor
denotă lucruri ştiute. Moldovenii din dreapta Prutului considerau, că împreună
cu valahii înfiinţează un nou stat, România. Valahii, care se autoidentificau
istoriceşte ca români, au considerat
România nu stat nou, ci ţara lor străbună, care acum se uneşte cu Moldova
... pentru a fi şi în continuare România. "În epoca respectivă numele
"România" se folosea uneori cu sens restrîns, şi în loc de "Ţara Românească" – recunosc chiar autorii români în
explicaţiile la acest subiect.
Istoricii
"românişti" contemporani, aducînd elogii creării statului naţional
România, susţin că la 1859 s-au unit nu state suverane, ci “2 regiuni istorice
româneşti”. Că respectivele afirmaţii sînt false ne demonstrează chiar M.
Kogălniceanu. Acest activ promotor al Unirii Principatelor, în luarea sa de
cuvînt în Adunarea ad-hoc a Moldovei la 7/19 octombrie 1857, îndată după
biruinţa unioniştilor, afirmă adevăruri incontestabile: “Principatele au urmat
a fi privite de către Puterile europene ca staturi suverane precum de dovadă
stau mai multe tratate încheiate cu domnii Moldovei şi Valahiei... pentru că
ele şi-au rezervat toate drepturile suveranităţii şi, în special, dreptul la
guvernămînt neatîrnat, dreptul de
legislaţie, adică o întreagă şi deplină autonomie ... prin urmare nu s-au supus
nici unei puteri legislative străine”. Indiscutabil, că la 1859 Moldova
încă era stat. Unioniştii, care aveau majoritatea în Adunările ad-hoc ale
Moldovei şi Valahiei, în 1859 au
proclamat Unirea Principatelor alegînd în fruntea ţării pe moldovanul Alexandru Ioan Cuza.
Capitala statului a devenit oraşul valah Bucureşti. În curînd, încălcînd
prevederile Conferinţei de la
Paris (19 august 1858), despre egalitatea prerogativelor,
cercurile politice valahe şi-au arogat
împuterniciri de suzerani ai Moldovei. Amestecîndu-se în afacerile interne ale
moldovenilor, au început să impună celor care au pus bazele fondului cultural
moldovenesc normele valahe (române) privind viaţa politică, socială,
culturală. Alungarea la 1866 de la
tronul României a moldovanului Alexandru I. Cuza, dictatul politic şi spiritual al Valahiei au făcut ca
nemulţumirea faţă de unirea din 1859 să devină generală în Moldova, culminînd cu răzvrătirea împotriva aducerii,
cu învoirea turcilor, a unui domnitor prusac de credinţă străină. Această răscoală a moldovenilor împotriva Unirii cu
Valahia, numită de unii istorici Mişcarea Separatistă a moldovenilor de la
1866, este descrisă de istoricul român I. Lupaş: „Unii dintre moldoveni se
îndîrjeau contra domnului străin, grupîndu-se în jurul boierului Nicolae Roznovanu, sub a cărui conducere se
alcătuise un Comitet separatist… Roznovenii au izbutit să-l atragă de partea lor şi pe
mitropolitul Calinic Miclescu. În întîia duminică din aprilie 1866, fiind
Catedrala mitropoliei ticsită de lume, după
săvîrşirea slujbei
dumnezeieşti,
mitropolitul a ieşit în faţa mulţimii întărîtate, pornind spre Palatul
administrativ, unde se găseau atunci membrii locotenenţei domneşti. Înainte de
plecare, Teodor Boldur-Lăţescu în curtea mitropoliei rosti o cuvîntare
înflăcărată despre drepturile Moldovei, îndemnînd mulţimea să urmeze pe mitropolitul
Calinic. Porniră în sunetul clopotelor, dar în Piaţa palatului mulţimea a fost
oprită de un regiment muntean, care nu se lăsară să dea în lături nici în faţa crucii purtată
de mitropolit… Unul din soldaţi n-a stat la îndoială să
răspundă cu baioneta, străbătînd odăjdiile mitropolitului, rănindu-l…
Mulţimea înfuriată, începînd să atace soldaţii cu pietre, a fost împinsă de
aceştia înapoi pînă în curtea Mitropoliei.
Învălmăşeala a ţinut pînă la ora două după masă, dînd capitalei moldovene o
înfăţişare tristă, stropită cu pîraie de sînge..., profesorul N. Iorga, făcînd
amintire şi de ciocnirea sîngeroasă de la Iaşi,
o tălmăceşte precum urmează: “…Dacă s-a mers pînă la procesiunea plecată de la Mitropolie, după vechea
datină, cu vlădica în frunte şi la o
adevărată
luptă cu armata, cu acel regiment muntean, care a făcut uz de armă şi s-a
vărsat
mult sînge,
era pentru detronarea lui Vodă Cuza, care era pentru Moldova jertfită o mîndrie
şi o
mîngîiere…”În decembrie 1866 la Iaşi
este intentat un proces de judecată împotriva unor lideri separatişti
(antiunionişti). Teodor Boldur-Lăţescu, fiind întrebat de ce naţionalitate
este, a răspuns: „sunt moldovan”.