|
Africa de Sud: umanism denaturat și un alt fel de rasism (partea 2)
Veaceslav Matveev
Europeanul a purtat mult timp "povara omului alb", în încercarea de a-și corecta, în fața popoarelor colonizate, greșelile de altă dată. Însă, în prezent, în unele țări africane iarăși are loc un genocid – de această dată al reprezentanților rasei albe. Dar din anumite motive, comunitatea mondială nu este îngrijorată de această situație.
În nuanțe negru-alb
Omul învață multe din istorie. Însă adesea aceste lecții nu-i folosesc la nimic. Majoritatea manualelor de istorie și a monografiilor consacrate acestei teme îi conferă europeanului statut de colonizator. Și chiar dacă "povara omului alb", devenită o formulă comună, a rămas în trecut, unii jurnaliști și politologi continuă să vehiculeze problema dată. Însă dacă cu ceva timp în urmă locuitorii Europei încercau un anumit complex al vinovăției la amintirea colonizării și a politicii statelor europene în secolul trecut și cel anterior lui, astăzi apare o altă problemă. Eticheta de colonizator este agățată întregii omeniri albe, inclusiv popoarelor slave, care practic nu au participat la genocidul aborigenilor. Este dat uitării și faptul că adesea colonizatorii europeni aduceau cu sine nu doar arme, ci și cultură, civilizație, dezvoltarea economică și industrială, religia mondială. Ne-am putea limita la aceste obiecții, însă recent a apărut un rasism nou. De această dată în raport cu populația europeană stabilită în unele țări și foste colonii ale Occidentului. Merită menționat faptul că nu doar "Occidentul rău" avea colonii. Anterior venirii europenilor, englezilor, francezilor și portughezilor, India s-a aflat secole în șir în robia dominației islamice – de la imperiul Marilor Moguli la cel al șahului iranian Nadir. La fel și colonizarea totală a Eurasiei de către imperiul lui Genghis Khan și succesorii lui, care au distrus marile state ale Asiei. Invazia arabă a nimicit Iranul Zoroastrian civilizat, iar cea turcă – Imperiul Bizantin foarte dezvoltat.
Așadar, putem concluziona că toate evenimentele care au loc în lume nu pot fi împărțite doar în alb și negru, bun și rău. Ca și națiunile și popoarele, fiecare persoană, ca subiect al istoriei și al dreptului internațional, nu este perfectă. Totuși, în prezent datele problemei găsesc o reflectare unilaterală. Albii, reprezentanți ai populației europene, nu-și pot îndreptăți trecutul, iar societățile arhaice, cu primitivismul și canibalismul lor, cu sacrificările și războaiele permanente, mai că nu se declară un ideal al trecutului. Un ideal, menționăm, care s-a dovedit a nu fi viabil, nefiind gata să se dezvolte și să se perfecționeze. Dar cultura occidentală este discreditată în fel și chip, iar lumea arhaică – proslăvită. Ar fi de înțeles dacă acestea ar fi avut loc în perioada în care statele europene colonizau pămînturile de peste mări, în care armatele engleze și cele franceze debarcau pe un țărm străin, în care Africa de Sud era supusă politicii apartheidului, iar în Zambia și Rhodesia populația autohtonă de culoare era limitată în drepturi. Dar este de neconceput astăzi, cînd autoritățile locale supun rămășițele populației albe din aceste țări unui veritabil genocid, cinic și pe deplin conștient. Albii și-au corectat greșelile din trecut – au cedat puterea, au instalat instituțiile sociale și democrația... De cîți ani în aceste democrații tinere domnește teroarea și represiunile, cîți ani s-a aflat la putere Kenneth Kaunda în Zambia sau Robert Mugabe în Zimbabwe, cum și-a guvernat țara președintele Africii de Sud Jacob Zuma – un adevărat terorist pe tron, sau ce servea la dejun dictatorul Republicii Centrafricane Jean Bokassa, bănuit de canibalism? Cum se vede, nimeni nu dorește să răspundă la aceste întrebări, pe care ni le pune timpul. Și este clar că aceste personaje s-au aflat și se mai află la putere, din cauza toleranței excesive și a "orbirii" inexplicabile a democrațiilor mondiale și a institutelor internaționale. Odată și odată, pentru genocidul populației albe din țările Africii se va da socoteală: în fața istoriei, a generațiilor următoare, a legii și drepturilor omului. Astfel, în prima parte a articolului, noi am reflectat pe larg situația minorității albe din Africa de Sud. S-a dovedit însă că lucrurile nu sînt deloc simple. Politicienii se perindă, iar lucrurile merg din rău în mai rău. Noul președinte al Africii de Sud, venit după barbarul Zuma, a decis să agraveze situația și așa deprimantă. S-ar părea – ce poate fi mai rău? În Republica Africa de Sud omul alb este lipsit de drepturi democratice elementare, el este lăsat la mila învingătorilor. Dar în 2018 parlamentul RAS adoptă o nouă lege...
Continuarea articolului citiți pe noi.md.
Sursa:
- Încă cîțiva moldoveni au revenit acasă din Liban
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- Guvernul sporește protecția specială a copiilor împotriva deplasării în străinătate și reținerii ili…
- Ninsorile au acaparat România: Zonele în care stratul de omăt are deja 20 cm
- Alertă de călătorie în Bulgaria
- La Chișinău a avut loc o nouă sesiune în cadrul proiectului YMCA Digital Media Hub Chișinău ©
- Detail Garage este partenerul dumneavoastră profesional în detailing auto
- Capodopere florale de toamnă și iarnă de la XOstudio FLOWERS: Dăruiți magia sărbătorilor! ©
- Вă rugăm să beți acest amestec înainte de culcare, și veți elimina din organism tot ce ați mâncat pe…
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- La Chișinău a avut loc o nouă sesiune în cadrul proiectului YMCA Digital Media Hub Chișinău ©
- Machu Picchu și enigmele sale (+Foto)
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1844
- Populația:
- 773 locuitori
Țîghira este un sat din cadrul comunei Negureni, raionul Ungheni. Localitatea se află la distanța de 40 km de orașul Ungheni și la 108 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 773 de oameni. Satul Țîghira a fost menționat documentar în anul 1844.
Comentarii
(0)