|
Numirea managerilor de teatru - Opinii împărtășite în lumea artistică
Reprezentanții lumii cultural-artistice din Republica Moldova își exprimă opinia în privința modificărilor propuse de Ministerul Culturii și aprobate în ședința Guvernului din data de 10 ianuarie la Legea cu privire la teatre, circuri şi organizaţii concertistice. Mai exact, la prevederile ce țin de specialitățile persoanelor, care pot fi numite în funcția de conducător al teatrului, circului și organizației concertistice publice.
În ședința Executivului din data de 10 ianuarie, Sergiu Prodan, ministrul Culturii, a prezentat spre aprobare proiectul Privind modificarea Hotărîrii Guvernului nr. 1242/2003 despre unele măsuri de implementare a Legii cu privire la teatre, circuri și organizații concertistice, a menționat că acest document propune lărgirea cercului de potențiali candidați la funcția de manager, notează Noi.md.
«Această modificare va deschide, de fapt, oportunități pentru angajare în funcții de conducători ai instituțiilor teatral-concertistice a oamenilor responsabili financiar, capabili să conducă aceste instituții», a precizat ministrul.
Potrivit documentului, în funcția de conducător al teatrului, circului și organizației concertistice publice este numită o persoană cu studii superioare în unul din următoarele domenii generale de studii: arte, științe economice, drept, științe administrative și cu experiență profesională de cel puțin 5 ani în domeniile respective, precum și cu o experiență de cel puțin 2 ani în funcții manageriale.
Svetlana Bivol, managerul Filarmonicii Naționale «Serghei Lunchevici», a spus pentru Noi.md că decizia ministerului Culturii este una asumată și o salută.
«Nu cred că este ceva de rău, deoarece în fruntea unei instituții trebuie să stea un om cu experiență. Dacă acest om are concepții concrete, dacă are strategii și un plan de dezvoltare a instituției, pe care o reprezintă, probabil, ar fi potrivit pentru o funcție de manager, dar este foarte important să aibă o echipă în spate: de directori artistici, de conducători».
De cealaltă parte, Vitalie Rusu, actor din generația de aur a cinematografiei moldovenești, Artist al poporului, este de părerea că un manager de teatru trebuie să fie neapărat un exponent al lumii artisitce.
«Trebuie să fie un om de cultură, și actor, și regizor, trebuie să cunoască și literatura. Trebuie să fie omul, care să cunoască Arta, ceea ce este foarte important. Dar dacă acum autoritățile fac schimbări doar de dragul de a mai schimba ceva, atunci sînt departe de aceste idei propuse de Ministerul Culturii», a spus actorul pentru Noi.md.
Amintim că fostul ministrul al Educației, Corneliu Popovici, a spus anterior pentru Noi.md că schimbarea criteriilor de accedere în funcția de conducător al instituțiilor teatral-concertistice publice poate avea atît avantaje, cît și dezavantaje. "În general, se pot identifica următoarele posibile efecte:
- Un impact negativ asupra calității și relevanței activităților culturale, deoarece conducătorul nu are o viziune artistică clară, nu înțelege domeniul, nu cunoaște nevoile și așteptările publicului, nu are conexiune cu comunitatea artistică, nu este capabil să gestioneze resursele umane și materiale în mod eficient și nu are capacitatea de a inova și de a răspunde provocărilor actuale.
- Un impact pozitiv asupra performanței economice și administrative a instituției, deoarece conducătorul are competențe în domeniile științelor economice, dreptului sau științelor administrative, care îi permit să optimizeze bugetul, să asigure conformitatea legală, să îmbunătățească managementul financiar și să dezvolte strategii de marketing și comunicare".
Corneliu Popovici a mai precizat că, în timp ce competențele manageriale și de afaceri pot aduce beneficii instituțiilor culturale, este esențial ca acest conducător al lor să aibă și o înțelegere a domeniului artistic pentru a asigura succesul pe termen lung.
Potrivit datelor de pe site, Ministerul Culturii are în subordinea sa 11 instituții teatrale publice:
- Teatrul Național de Operă şi Balet „Maria Bieșu”;
- Teatrul Național „Mihai Eminescu”;
- Teatrul Republican „Luceafărul”;
- Teatrul Național „Eugene Ionesco”;
- Teatrul Dramatic Rus de Stat „A. P. Cehov”;
- Teatrul Republican de Păpuşi „Licurici”;
- Teatrul „Alexei Mateevici”;
- Teatrul Național de Stat „Vasile Alecsandri”;
- Teatrul Republican Muzical-Dramatic „B. P. Hasdeu”;
- Instituția Publică Centrul de Cultură şi Artă „Ginta Latină” și
- Teatrul Dramatic de Stat pentru Tineret „С Улицы Роз”.
Sursa:
- Încă cîțiva moldoveni au revenit acasă din Liban
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- Guvernul sporește protecția specială a copiilor împotriva deplasării în străinătate și reținerii ili…
- Ninsorile au acaparat România: Zonele în care stratul de omăt are deja 20 cm
- Alertă de călătorie în Bulgaria
- La Chișinău a avut loc o nouă sesiune în cadrul proiectului YMCA Digital Media Hub Chișinău ©
- Detail Garage este partenerul dumneavoastră profesional în detailing auto
- Capodopere florale de toamnă și iarnă de la XOstudio FLOWERS: Dăruiți magia sărbătorilor! ©
- Вă rugăm să beți acest amestec înainte de culcare, și veți elimina din organism tot ce ați mâncat pe…
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- La Chișinău a avut loc o nouă sesiune în cadrul proiectului YMCA Digital Media Hub Chișinău ©
- Machu Picchu și enigmele sale (+Foto)
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1906
- Populația:
- 1312 locuitori
Bălţata este un sat şi comună din raionul Criuleni. Din componenţa comunei fac parte patru localităţi: Bălţata de Sus, Bălţata, Sagaidacul de Sus şi Sagaidac. Satul este situat la o distanţă de 28 km de oraşul Criuleni şi la 14 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntul din anul 2004 populaţia satului constituie 1312 oameni. Satul Bălţata a fost întemeiat între anii 1906–1910.
Comentarii
(0)