![]() |
De ce vremea rea a devenit o piedică pentru avioane
Pe parcursul mai multor zile de la finele lui ianurie- începutul lui februarie, în Aeroportul Internațional Chișinău traficul aerian a fost, practic, paralizat: din cauza ceții dense aeronavele nu au putut nici să decoleze, nici să aterizeze în Moldova.
Apoi vremea s-a îmbunătățit, acum aeroportul funcționează fără restricții. În același timp, specialiștii menționează că, în prezent, capacitatea aeroportului moldovenesc de a primi și trimite zboruri în condiții meteorologice dificile este limitată. Chiar dacă, din punct de vedere tehnic, pista de decolare-aterizare permite primirea avioanelor de pasageri în condiții de ceață densă și vizibilitate foarte redusă, aici așa și nu a fost luat un întreg complex de măsuri, ce includ perfecționarea sistemelor de navigare și alte acțiuni pregătitoare.
Prizonieri ai ceții dense
În ultimele zile ale lunii ianuarie o ceață densă s-a lăsat asupra Chișinăului și împrejurimilor lui, fapt care a impus aeroportul chișinăuian să-și modifice regimul de activitate, în rezultat, planurile miilor de călători au eșuat. Negura s-a îngroșat fulgerător, pe drumuri a scăzut brusc vizibilitatea. În ajun, meteorologii au prevenit despre schimbarea condițiilor climaterice și au menționat că vizibilitatea se poate reduce la 200–500 metri. Șoferii au fost îndemnați să-și concentreze atenția, să păstreze distanța și să țină sub control regimul de viteză.
Specialiștii spun că ceața densă a apărut din cauza vremii neobișnuit de calde, care se instalase în Moldova. Mase de aer cald traversau țara noastră, de aceea în republică au fost fixate temperaturi care depășeau norma climaterică pentru această perioadă. Anterior, Moldova s-a bucurat de vreme răcoroasă, și pe suprafața umedă și rece a solului au venit masele de aer cald. În rezultat s-a format așa numita ceață advectivă.
În capitală, condițiile climaterice ba se îmbunătățeau treptat, ba reveneau la valorile anterioare. În toată țara a fost declarat cod meteorologic "galben", care a tot fost prelungit pînă la finele săptămînii trecute. Zilnic, serviciul meteorologic de stat prevenea despre reducerea vizibilității, precum și despre perturbarea traficului aerian și a celui feroviar.
Totuși, chiar în condițiile celei mai reduse vizibilități, aeroportul Chișinău nu și-a întrerupt activitatea: personalul era nevoit să muncească și, reieșind din condițiile reale ale vremii, în regim normal. În punctul culminant al ceței, vizibilitatea orizontală era de 100 metri, cea verticală mai puțin de 30 metri. Aeroportul moldovenesc este limitat în posibilitatea de a primi și trimite curse în condiții climaterice complicate, deoarece este echipat cu o cale de alunecare a cursului (ILS) de categoria a doua. Aceasta permite avioanelor să aterizeze dacă vizibilitatea este mai mare de 300 metri.
Pentru ca avioanele de pasageri să aterizeze în condiții de ceață densă și vizibilitate foarte redusă, aeroportul trebuie să susțină un test internațional și să obțină categoria a treia ILS. Dar pentru aceasta trebuie perfecționat sistemul de navigare, instruiți dispecerii și piloții, implementat un șir de alte măsuri.
În opinia autorilor blogului Runway 08, pista de decolare-aterizare a aeroportului din Chișinău permite utilizarea ILS de categoria a treia, dar lipsește iluminarea specială, marcajul și zona liberă, toate acestea depind în întregime de aeroport. Specialiștii presupun că, spre finele anului curent, Aeroportul internațional Chișinău va avea categoria a treia – cel puțin, așa susține Autoritatea aviației civile.
Continuarea articolului citiți pe noi.md.
Sursa:
Cum comentează Popșoi informațiile privind intenția autorităților de a introduce vize cetățenilor ru…
Compania DAAC Hermes S.A. a primit Certificatul de credibilitate ca cel mai onest contribuabil ©
Deputați din Parlamentul Republicii Moldova în vizită la SA Viorica Cosmetic: "Avem cu ce ne mîndri"…
China va introduce regimul de călătorie fără viză pentru cetățenii mai multor țări
Cu ce anunț vine ASP pentru moldovenii aflați în Israel și Rusia
Cazul moldovenilor blocați în Grecia: Cu ce precizări vine Ministerul de Externe de la Chișinău
- Scrisul: una dintre cele mai importante invenții
- Marcus Cato, senator roman, a învățat limba greacă la vârsta de 80 de ani
- Femeile misterioase moire care au construit megaliții din Portugalia (+Foto)
- Suta de Movile - un monument natural unic pe teritoriul Moldovei (+Foto)
- Eco-Plantația Viopark: Inima Verde a Cosmeticelor Viorica
- Meteoritul din Sahara s-a dovedit a fi un fragment din scoarța unei protoplanete
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1534
- Populația:
- 863 locuitori
Grăseni este un sat din cadrul comunei Todireşti, raionul Ungheni. Localitatea se află la distanța de 18 km de orașul Ungheni și la 95 km de Chișinău. Conform datelor recensământului din anul 2004, populaţia satului constituiae 863 de oameni. Satul Grăseni a fost menționat documentar în anul 1534 cu denumirea Greceni.
Comentarii
(0)