18 noiembrie 2019, 16:00 Realitatea moldovenească views 3407
Autorizația le-a ieșit pe ochi
18 noiembrie 2019, 16:00 Realitatea moldovenească views 3407

Autorizația le-a ieșit pe ochi

Problema autorizațiilor pentru transportarea mărfurilor a devenit una dintre cele mai acute în ultima lună. De mai multe săptămîni transportatorii care deservesc rutele internaționale, în special – spre Rusia, protestează activ.

Conducerea ministerului de profil, ca și guvernul demis zilele trecute, nu a putut face nimic pentru a ameliora situația, deoarece deciziile aparțin părții ruse. Protestatarii cred că demnitarii au fost departe de problemă și nu au întreprins toate măsurile posibile pentru a o soluționa pozitiv. Rusia are propriile pretenții în acest caz.

Transportatorii protestează

De la 1 noiembrie în Moldova au avut loc mai multe proteste cu participarea conducătorilor companiilor de transport și a șoferilor de camioane. Au avut loc manifestații cu atragerea tirurilor, pe care proprietarii companiilor de transport le aliniau la intrările în Chișinău, Bălți și un șir de alte localități.

Protestatarii erau revoltați de faptul că șefii de la Ministerul Economiei și Infrastructurii nu au luat măsuri pentru deblocarea situației create în urma deficitului de autorizații pentru transportarea mărfurilor în Federația Rusă. Proprietarii de tiruri erau nemulțumiți de faptul că au fost nevoiți să-și reducă activitatea sau chiar să staționeze pentru că lipsesc autorizațiile de intrare în Rusia. Ei spuneau că au obosit de birocrația care prosperă în puterea executivă a țării, își exprimau nemulțumirea de activitatea șefilor de la ministerul economiei, a guvernului, care potrivit lor în zadar ocupau fotoliile și birourile de serviciu. Pentru lipsa reacției, pentru inactivitatea ex-ministrului Vadim Brînzan, protestatarii l-au numit pe acesta ministrul distrugerii economiei.

La 7 noiembrie, transportatorii protestau în fața clădirii guvernului și așteptau că Vadim Brînzan va ieși în fața lor pentru a le asculta pretențiile și cerințele, însă demnitarul nu a găsit de cuviință să vorbească cu transportatorii și cu agenții economici. Acestora nu le-a rămas altceva dă făcut - au transmis petiția pregătită conducerii de atunci a ministerului.

Cote conform dispozițiilor de livrare

Problema, din spusele transportatorilor, a apărut încă în iunie, acum furunculul s-a spart, ca să folosim limbajul medicinal. Ruslan G., care conduce una dintre companiile care transportă mărfuri spre FR, a relatat pentru Noi.md, că pînă în iulie 2017, între Moldova și Rusia exista un regim liber de transportare a mărfurilor, pentru călătoriile bilaterale nu era nevoie de careva autorizații sau "dozvoluri", cum le numesc transportatorii. De pe la mijlocul anului 2017, situația s-a schimbat – Federația Rusă a anulat pentru majoritatea țărilor, inclusiv pentru republica Moldova, regimul liberalizat de transportare a mărfurilor. De excepție au beneficiat doar țările care fac parte din UEEA.

Potrivit lui, partea rusă susținea că trecerea la transportarea conform autorizațiilor nu este motiv de îngrijorare, căci acestea nu vor lipsi – Moldova va primi numărul de autorizații cerut. Inițial, Moldovei i-au fost promise 75 mii de autorizații/an,așa că în anul 2017 i-au fost eliberate 37,5 mii de autorizații de transportare a mărfurilor în Rusia. În 2018, RM a primit deja 18 mii, iar în 2019 – inițial 15 mii, mai spre toamnă alte 1250 unități, iar în timpul călătoriei din septembrie președintele Igor Dodon a reușit să se înțeleagă cu președintele Putin privind eliberarea a încă 500 autorizații.

"Autorizațiile eliberate în 2017 au fost suficiente, deoarece regimul liberalizat a fost anulat la mijlocul anului. Cele 18 mii eliberate în anul 2018 nu au fost de ajuns, însă problema a apărut în noiembrie, nu în iunie, ca în acest an. Partea rusă zice că eliberează numărul de autorizații, pe care îl consideră necesar. Există niște coeficienți de paritate, în baza cărora este calculat numărul autorizațiilor eliberate pentru Moldova", a comentat pentru Noi.md Ruslan G.

Interlocutorul portalului explică și principiul de repartizare a autorizațiilor între companiile transportatoare, în cazul dat – spre Rusia. La începutul anului începe și repartizarea "dozvolurilor" primite de la FR, pentru fiecare camion poți lua un asemenea "dozvol" pentru a putea călători dus și întors. După ce stocul autorizațiilor scade la cca 1 mie, începe a doua categorie de eliberare, care prevede o autorizație pentru trei tiruri. După ce au rămas doar 500, "dozvolurile" trec în categoria a treia – un document pentru cinci mijloace de transport.

Ruslan G. a menționat că deficitul "dozvolurilor" a afectat compania sa. El a încercat de mai multe ori să atenționeze structurile competente, pentru a soluționa problema, însă nu a fost simplu.

„Ne-am adresat Agenției Naționale Transport Auto cu problema deficitului de "dozvoluri" – ni s-a spus că ei nu rezolva aceste probleme, ci doar repartizează autorizațiile primite. Ne-am adresat fostului deja ministru al economiei Vadim Brînzan, care ne-a spus că în acest an nu avem ce aștepta alte "dozvoluri", de aceea ei intenționează să ofere expeditorilor lista companiilor rusești, care vor exporta mărfurile din Moldova. Adică, transportatorii moldoveni vor staționa, dar cei ruși vor munci?", spune conducătorul companiei transportatoare.

Continuarea articolului citiți pe noi.md.

Sursa: noi.md

Cuvinte cheie:

marfa , transportarea mărfurilor

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1911
Populația:
29 locuitori

Dobruşa este un sat din cadrul comunei Negureni, raionul Teleneşti. Localitatea se află la distanța de 38 km de oraşul Teleneşti şi la 82 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 29 de oameni. Satul Dobrușa a fost menționat documentar în anul 1911.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.