13 februarie 2024, 11:00 Realitatea moldovenească views 1358
Șoferii de camioane, nemulțumiți de modificările Codului Vamal
13 februarie 2024, 11:00 Realitatea moldovenească views 1358

Șoferii de camioane, nemulțumiți de modificările Codului Vamal

Zilnic cel puțin 6-7 camioane fac cale întoarsă de la frontieră, la punctul vamal de unde au pornit.

Odată cu modificarea Codului Vamal, transportatorii care duc peste hotare produse moldovenești și ajung pe culoar roșu în vamă, sînt obligați să efectueze cale întoarsă pentru verificări suplimentare la posturile vamale interne. Unii șoferi spun că, pentru a face acest control trebuie să parcurgă o distanță și de 200 de kilometri într-o singură direcție, notează Noi.md cu referire la moldova1.

Această situație le aduce pierderi de timp, bani și marfă, care se alterează pe drum. Conducerea Serviciului Vamal cunoaște problema și spune că în cel mult o lună va fi găsită soluția, astfel încît tirurile cu cereale și produse perisabile să treacă controlul suplimentar la frontieră.

Peste 600 de camioane încărcate cu diferite produse moldovenești ies zilnic din țară. Unele tiruri ajung pe linia roșie din vamă, pentru verificări suplimentare. Eugen Cazac este șofer de autocamion la Soroca. Bărbatul spune că în astfel de situații tirurile fac cale întoarsă la punctul vamal intern, adică din locul de unde au pornit.

Mașina neapărat trebuie să plece în vamă din orașul în care se află Soroca, BălțiChișinău, acolo se fac verificări se plombează mașina. Granița între Moldova și Romînia, de altfel nu pot să o treacă. El de la Sculeni trebuie să vină înapoi la Soroca, 170 de km, asta înseamnă multă cheltuială și vreme pierdută, nu e dusă marfa la timp, apar multe probleme, e foarte greu”, a spus șoferul Eugen Cazac.

Și alți șoferi de tiruri spun că întoarcerea la punctele vamale interne atunci cînd nimeresc pe culoar roșu le creează mari dificultăți.

Acum duc produse alterabile, stăm aici în rînd ca și toți ceilalți, dacă să ne mai întoarcă la punctul intern atunci ar fi urît de tot. Va dați seama, stăm aici vreo două zile apoi să facem cale întoarsă de vreo cîteva sute de kilometri apoi iarăși să revenim aici, să mai stăm vreo două zile în rînd ca să ajungem în Romînia. Uitați-vă ce rînd mare, stau aici mașini și stau”, a afirmat șoferul Oleg Gonța.

Mie nu mi s-a întîmplat, s-a întîmplat la alții, și i-au trimis la locul de unde s-a încărcat, dacă o încărcat de pe la Mogilău, de acolo sînt undeva vreo 170 de km, după mine zic că nu e bine deloc. Bine ar fi să nu fie întoarsă înapoi dacă este verificată, dacă este punct vamal aici, se poate de verificat și aici, doar ne verifică odată aici: broker, doctor, vameș, politiștii de frontieră, sînt atîția”, a menționat șoferul de tir, Cătălin Samson.

Problema a fost sesizată și de Camera de Comerț si Industrie, instituție care reprezintă interesele mediului de afaceri din țară.

Să dau un exemplu: cei care sînt cu cerealele, ei sînt nevoiți să zicem de la vama Leușeni sau Sculeni, să se întoarcă la postul vamal intern pentru această verificare. Aceste posturi nu au scanere, nu au condiții tehnice pentru a verifica și atunci îi purtăm așa de pe un drum pe altul pentru iarăși a crea niște bariere netarifare în comerțul internațional. Considerăm că aceste subiecte pot fi soluționate, prin discuții cît mai rapide, astfel încît să fim întru susținerea producătorului autohton”, a relatat președintele CCI, Sergiu Harea.

Directorul Serviciului Vamal spune că modificările la Codul vamal au fost efectuate conform normelor Uniunii Europene, însă antreprenorii moldoveni se țin morțiș de vechea practică: mai întîi intră cu tirurile încărcate în vamă, pentru a ocupa rînd, și doar apoi depun declarația vamală.

„În mod normal agentul economic urmează să depună declarația vamală și ulterior după ce aceasta este repartizată în culoarele de vămuire, fie de culoare verde, galben sau roșu, este informat și dacă este pe culoar roșu de vămuire atunci urmează să se prezinte la postul vamal intern pentru a se efectua controlul mărfurilor și după aceasta să se deplaseze la frontieră. Vom modifica cadrul normativ și vom permite ca anume pentru cereale și pentru mărfurile perisabile aceste declarații vamale să fie depuse în posturile vamale de frontieră, exclusiv pentru astfel de tip de mărfuri. Ținînd cont de faptul că brokerii vamali sînt amplasați, de regulă, în posturile vamale de frontieră, pentru a facilita la maximum comerțul, maximum timpul care considerăm noi că este necesar este pînă la o lună de zile”, a declarat directorul Serviciului Vamal, Igor Talmazan.

Directorul Serviciului Vamal mai spune că în scurt timp vor fi operate modificări și la activitatea brokerilor vamali, astfel încît garanțiile bancare eliberate de bănci pentru garantarea drepturilor vamale la import și export să fie pe o perioadă determinată de timp și nu nedeterminată cum este în prezent.

Sursa: noi.md

Cuvinte cheie:

soferi , camioane , Codul Vamal

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1763
Populația:
611 locuitori

Mîrzaci este un sat din cadrul comunei Mîrzeşti, raionul Orhei. Localitatea se află la distanța de 24 km de orașul Orhei și la 70 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 611 oameni. Satul Mîrzaci a fost menționat documentar în anul 1763.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.