|
Tudor Copaci: Trebuie să stabilim şi în continuare prețurile-plafon pentru produsele petroliere
Anghelina Taran
Subiectul reducerii prețurilor la benzină și motorină în Moldova continuă să rămînă actual. Stabilirea prețurilor a fost comentată de experți, dar și de persoane care nu fac parte din domeniu, însă reprezentanții organismului de reglementare care stabilește prețurile-plafon pentru produsele petroliere de bază nu au făcut comentarii publice.
Directorul Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Tudor Copaci, în cadrul unui interviu exclusiv acordat portalului NOI.md, a vorbit despre poziția Agenției referitoare la acest subiect.
- Faptul că Guvernul a recomandat suspendarea deciziei ANRE de a majora prețurile din 29 mai, iar pe data de 31 mai recomandarea a fost îndeplinită, toţi l-au numit imixtiune în activitatea reglementatorului independent. Dar cei de la ANRE cum au reacționat?
- Agenția este un organism independent și nu se supune Guvernului, Parlamentului sau altor structuri de stat. Acest lucru este stipulat în Legea cu privire la energia electrică. Totodată, ANRE se află sub controlul Parlamentului, prezentînd acestuia un raport anual privind activitatea Agenției și, atunci cînd în cadrul comisiilor parlamentare apar întrebări cu privire la reglementarea prețurilor energiei, ne prezentăm la ședințele lor.
ANRE a suspendat decizia de a verifica toate datele referitoare la formarea prețurilor, ţinînd cont de faptul că ne aflăm sub controlul Parlamentului, unde a fost discutată creșterea prețurilor la benzină. Iar înainte de aceasta a fost o scrisoare de la deputata din partea Partidului Liberal Alina Zotea în legătură cu acelaşi subiect. Apoi a urmat scrisoarea de la prim-ministru, în care dlui solicita să ne revizuim decizia pentru a proteja interesele consumatorilor, dar fără a leza independența Agenției. În Legea privind piața produselor petroliere, în articolul 5, este stipulat că trebuie să protejăm interesele și drepturile consumatorilor. Astfel, în baza Legii am suspendat decizia Agenției. Însă noi nu am catalogat acest fapt drept presiune.
Voi spune chiar mai mult. În a doua sau a treia zi de la suspendarea deciziei Agenției, am comunicat cu reprezentanții FMI și cu cei ai Secretariatului Comunității Energetice. Aceste organizații au avut, de asemenea, temeri că există presiune asupra ANRE și au vrut să afle opinia noastră cu privire la această chestiune. Le-am explicat poziția noastră și, din fericire, ei au înțeles totul și au reacționat la situația creată în mod normal. Secretariatul Comunității Energetice a spus că nu consideră acțiunile noastre greșite.
- Ne-ați bucurat, fără îndoială, că prețurile-plafon pentru benzină și motorină au scăzut datorită ieftinirii petrolului, ceea ce este, desigur, o veste bună...
- Toată lumea trebuie să înțeleagă, în mod clar, că noi stabilim prețuri-plafon pentru a-i proteja pe consumatori și că există o concurență între companiile care vînd produse petroliere. Prin urmare, prețurile lor de vînzare sînt, efectiv, mult mai joase decît preţurile-plafon – cu 30-50 de bani pe litru. În rapoartele ANRE publicate pentru anul trecut și trimestrul I al anului 2018, este scris clar că, în 2017, prețul benzinei A98 a fost sub limita preţului-plafon cu 53 de bani, al benzinei A95 – cu 43 de bani, iar al motorinei – cu 66 de bani. Acest lucru vorbeşte despre o concurență normală. Companiile serioase se luptă pentru piața noastră și oferă reduceri, inclusiv corporative. Eu, spre exemplu, îmi alimentez mașina sîmbătă și duminică, deoarece, la una dintre rețelele de benzinării, în aceste zile prețul este redus cu 50-60 de bani pe litru.
Noi stabilim prețuri-plafon doar pentru a-i proteja pe consumatori și pentru ca să nu existe mașinații între operatorii de pe piață. Pentru comparație, Parlamentul a liberalizat prețurile pentru gazul lichefiat în anul 2016. Şoferii sînt foarte nemulțumiți de acest lucru, deoarece, în ultimul timp, prețurile pentru gazul lichefiat au crescut foarte mult. Datele statistice arată că rentabilitatea pentru gazul lichefiat este mult mai mare decît pentru benzină și motorină. Dacă profitabilitatea medie la vînzarea benzinei și motorinei este de 2-5%, atunci pentru gazul lichefiat – de 7-10%. Acest lucru vorbeşte despre faptul că metodele stabilite de ANRE au redus profiturile companiilor. Dar operatorii care dețin un număr mare de stații de alimentare cu combustibile au profituri mai mari decît cei care dețin una sau două benzinării (ei au o rentabilitate minimă, deoarece au cheltuieli mai mari).
Continuarea articolului citiți pe noi.md.
Sursa:
- Votul diasporei: interzicem sau reglementăm?
- Încă cîțiva moldoveni au revenit acasă din Liban
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- Guvernul sporește protecția specială a copiilor împotriva deplasării în străinătate și reținerii ili…
- Ninsorile au acaparat România: Zonele în care stratul de omăt are deja 20 cm
- Alertă de călătorie în Bulgaria
- Cultura negativității
- Detail Garage este partenerul dumneavoastră profesional în detailing auto
- Capodopere florale de toamnă și iarnă de la XOstudio FLOWERS: Dăruiți magia sărbătorilor! ©
- Вă rugăm să beți acest amestec înainte de culcare, și veți elimina din organism tot ce ați mâncat pe…
- La Chișinău va avea loc un concert de excepție al lui Constantin Moscovici, Tamarei Gverdțiteli și t…
- La Chișinău a avut loc o nouă sesiune în cadrul proiectului YMCA Digital Media Hub Chișinău ©
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- 1429
- Populația:
- 932 locuitori
Horodişte este un sat şi comună din raionul Rîşcani. Horodişte este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 25 km de orașul Rîșcani și la 204 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 932 de oameni. Satul Horodiște a fost menționat documentar în anul 1429.
Comentarii
(0)