01 iulie 2024, 18:00 Realitatea moldovenească views 958
Educație fără viitor?
01 iulie 2024, 18:00 Realitatea moldovenească views 958

Educație fără viitor?

Ministerul educației și științei intenționează să revadă programul școlar pentru ciclurile primar, gimnazial și liceal. În instituțiile educaționale vor fi predate discipline obligatorii și opționale. La orele de liceu, raportul acestor discipline va fi aproximativ același, la ciclurile primar și gimnazial, materiile obligatorii vor prevala.

Disciplinele școlare importante altă dată - fizica, chimia, biologia - nu vor mai fi predate separat, fiind unite în disciplina numită «Științe». Opiniile societății cu privire la modificările date s-au divizat: unii cred că acestea vor fi de folos elevilor și utile în viața lor de mai departe. Alții se arată îngrijorați că nivelul cunoștințelor elevilor moldoveni va scădea mai jos de plintă și, devenind adulți, ei vor putea munci doar pe post de personal auxiliar.

Două perspective ale modificărilor

La începutul lunii mai, în cadrul Săptămînii Educației, Ministerul educației și științei a făcut public proiectul unui nou Concept de dezvoltare a curriculumului școlar, al cărui scop este alinierea curriculumului național la nevoile pieței muncii, provocările globale și asigurarea competitivitășii studenților noștri la nivel internațional. Documentul a fost propus pentru dezbateri publice, care vor dura în perioada mai-august, 2024. El descrie viziunea și scopurile elaborării programelor școlare pentru anii imediat următori, și servește drept punct de reper pentru revizuirea programelor școlare. Reieșind din calendarul propus, noul program de studii va fi implementat în școli în a.2027. Conceptul mai propune și un model alternativ al planului-cadru, pe care la dorință școlile îl pot implementa încă din a. 2025.

La conferința de presă, organizată de Ministerul educației și științei pe 17 mai, secretara de stat Valentina Olaru a enumerat principalele elemente ale Conceptului de elaborare a programului școlar – discipline școlare mai relevante și mai atractive, manuale interactive, educație axată pe profesiile viitorului și descoperirea vocațiilor elevilor.

Conceptul descrie două perspective ale schimbărilor viitoare: una pentru toate școlile care vor aplica cadrul educațional actual, iar a doua pentru școlile care decid să implementeze modelele-cadru alternative, propuse de noul concept.

Instituțiile școlare care vor decide să realizeze modelele alternative de studii, propuse de noul concept (din septembrie, 2025), vor primi planuri-cadru pentru fiecare ciclu de studii: primar, gimnazial, liceal, nu doar pentru ciclul liceal, cum era anterior. „Planul alternativ este oferit școlilor, care au suficient personal, capacități, dorință și cerere din partea părinților și elevilor pentru a diversifica oferta educațională”, a explicat secretara de stat a Ministerului educației.

Continuarea articolului citiți pe noi.md.

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1619
Populația:
608 locuitori

Cîrneşti este un sat din cadrul comunei Brătuleni, raionul Nisporeni. Localitatea se află la distanța de 20 km de orașul Nisporeni și la 110 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 608 oameni. Satul Cîrnești a fost menționat documentar în anul 1619.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.