25 martie 2018, 09:30 Realitatea moldovenească views 15756
Schimbările ce urmează să le suporte Serviciul Fiscal
25 martie 2018, 09:30 Realitatea moldovenească views 15756

Schimbările ce urmează să le suporte Serviciul Fiscal

Victor Surugiu

În pofida creșterii veniturilor bugetare la toți indicatorii, autoritățile consideră că Serviciul Fiscal ar putea activa mai eficient dacă i-ar fi extinse împuternicirile, de exemplu, să-i fie atribuită funcția de urmărire penală.

Acum un an a început procesul de reorganizare a sistemului fiscal și astăzi Moldova este gata să înceapă următoarea etapă a reformei. Serviciul Fiscal de Stat (SFS) poate deveni un fel de ”intermediar” între antreprenori și organele de drept, întocmind pentru acestea din urmă materialele care pot duce la pornirea cauzelor penale. 

Noua față a Serviciului Fiscal

La baza reformei stau recomandările Fondului Monetar Internațional, care a insistat pe centralizarea împuternicirilor Serviciului Fiscal în Moldova. Specialiștii FMI au propus ca în țară să fie creată o structură unică responsabilă de colectarea impozitelor, investigarea încălcărilor fiscale și alte activități de profil. Startul procesului de reorganizare a fost dat acum un an, la 17 martie. Anterior sistemul de administrare fiscală al țării includea Inspectoratul Fiscal Principal de Stat și 35 de subdiviziuni, fiecare cu statut juridic aparte. 

Șeful instituției, Serghei Pușcuță, menționează că structura SFS, conform principiului teritorial, a fost moștenită încă din anul 1990 și avea avantaje, dar și destule neajunsuri. Potrivit lui Pușcuță, în ultimul timp activitatea antreprenorială se diversifică, se dezvoltă serviciile electronice și toate acestea necesită schimbări, inclusiv în activitatea organelor fiscale. În plus, cînd existau 35 de inspectorate teritoriale, Serviciul Fiscal se confrunta adesea cu interpretarea ambiguă a legislației. Un alt minus, consideră conducerea SFS, consta în faptul că oficialii fiscali nu-și puteau utiliza pe deplin rezervele, în special funcțiile de control, deoarece erau admise controale numai la întreprinderile care funcționau pe un teritoriu concret. 

De la 1 aprilie 2017, toate inspectoratele fiscale au fost comasate într-o singură instituție – Serviciul Fiscal de Stat, cu patru direcții regionale – Nord, Sud, Centru și Chișinău. Acestea au luat asupra lor sarcinile administrative, împuternicirile de control și urmărire a plăților și colectarea forțată a datoriilor. Din spusele lui Pușcuță reiese că funcțiile de control și colectare a plăților, ca și în alte țări, sînt supuse riscurilor de corupție în cea mai mare măsură. Șeful SFS consideră că trecerea lor la nivel regional sporește distanța dintre contribuabil și inspector, deoarece controlul este organizat conform unei scheme noi. Verificarea unei întreprinderi amplasate într-o anumită localitate este efectuată de inspectori care locuiesc în alte localități. 

În același timp, la nivel teritorial au fost păstrate împuternicirile de a presta contribuabililor servicii – depunerea declarațiilor, consultări, eliberarea blanchetelor de evidență strictă etc. În Găgăuzia a apărut Direcția generală de administrare fiscală, al cărei conducător este numit cu participarea autorităților locale. Dacă anterior statut de persoane juridice aveau 35 de subdiviziuni, acum le are doar SFS. Astfel Moldova a îndeplinit una dintre condițiile de implementare a proiectului Băncii Mondiale de creare a unui sistem informațional integrat. În consecință, în locul celor 35 de sisteme informaționale locale, a apărut una singură – cea centrală.

Deși numărul funcțiilor de conducere a fost redus considerabil, statele de personal ale Serviciului Fiscal au rămas același – cca 1900 de persoane. Cea mai mare parte din numărul total al angajaților prestează servicii contribuabililor, ceilalți se ocupă de controale și de urmărirea plăților. Cei de la SFS menționează că mai rămîn problematice funcțiile pentru care nu există candidați potriviți. Mai există încă peste o sută de locuri vacante, în special în raioane.

Continuarea articolului citiți pe noi.md.


Sursa: noi.md

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1925
Populația:
65 locuitori

Caraiman este un sat din cadrul comunei Frasin, raionul Donduşeni. Localitatea se află la distanța de 22 km de orașul Dondușeni și la 215 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 65 de oameni. Satul Caraiman a fost înființat în anul 1925.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.