Materiale din compartiment: Galeria foto |

Vidrașcu Valentina

Valentina Vidrașcu – meșter popular, designer vestimentar, patroana Agenției de Modă «Viva Models».

Născută la 5 ianuarie 1955 în or. Dubăsari, Republica Moldova, într-o familie numeroasă, Valentina fiind unica fiică în familie și avînd doi frați mai mari și doi mai mici. Familia a locuit, inițial, la Molovata Veche, frații ei mai mari fiind născuți acolo, iar după ce casa le-a fost luată și transformată în Soviet Sătesc, familia se mută la Corjova, acolo se naște și Valentina, și ceilalți frați ai ei.

A avut o copilărie modestă, care însă i-a călit caracterul, i-a semănat în suflet dragostea pentru frumos. În grădină, sub cireș aveau un pat de pe care se deschidea o priveliște nemaipomenită spre Nistru. Părinții Valentinei erau oameni frumoși la chip și suflet, mama ei, fiind o țărancă simplă, cu patru clase, foarte înțeleaptă, cu un simț estetic deosebit, vrednică, organizată și gospodină desăvîrșită, cu o voce de aur, anume mamei consideră Valentina îi datorează tot ce este ea astăzi. Mama ei a fost cea care i-a cultivat dragostea față de muzică, de dansul și de portul popular. Casa lor arăta ca un adevărat muzeu național, avînd toate atributele unei case de gospodari: cu prosoape la icoane, cu multe broderii, lucruri croșetate, aranjate și păstrate cu grijă. Tot ce făcea mama ei, fie că lucra la o broderie, fie în grădină, fie la colhoz, făcea cu tragere de inimă și frumos. Obligațiile ei erau curățenia, călcatul, de la mama deprinzînd și arta gătitului, și gustul pentru frumos, dar și lucrul în grădină.

A absolvit opt clase la școala de la Corjova, iar după aceea 10 clase la Școală Medie din Dubăsari. Învăța foarte bine, era sîrguincioasă, ascultătoare. Era foarte bună la matematică. După 10 clase, își dorea să studieze dreptul. După absolvirea școlii cu eminență a făcut un stagiu de un an la o fabrică de confecții, iar directorul fabricii observîndu-i talentele, i-a propus să meargă la Facultatea de Design Vestimentar la Lvov, ca să se întoarcă apoi la fabrică. Pe atunci nu a atras-o această perspectivă, așa că a mers la Facultatea de Filologie a Universității de Stat, căci avea o pasiune deosebită pentru limbă și literatură. Studiile din primii doi ani au decepționat-o, nu era suficient după părerea ei cît învățase, așa că se înscrie la un curs de ghizi translatori la Biroul de Turism Unional, ca apoi să fie angajată și să aibă posibilitatea să călătorească prin Uniunea Sovietică, vizitînd și demonstrîndu-le străinilor cele mai frumoase orașe, muzee, atracții turistice.

Era foarte organizată și ambițioasă, avea un program bine pus la punct, la 6 dimineața alerga 10 kilometri, după care se întorcea la cămin și făcea de 100 abdomene, se îmbrăca foarte frumos, stilat, era tot timpul bronzată, învăța foarte bine.

Pe viitorul său soț, Vlad Vidrașcu, îl cunoaște la facultate, dar destinul i-a unit și atunci, cînd ambii fuseseră angajați în calitate de ghizi-translatori la Biroul de Turism Unional. Au trăit o frumoasă poveste de iubire, s-au căsătorit, din dragostea lor s-au născut doi fii: Tiberiu și Luca. În anul 1995 se mutaseră cu traiul la București, soțul Valentinei avînd afaceri acolo, însă la insistența Valentinei se întorc în țară.

În 1997, soțul Valentinei moare subit, fiind diagnosticat cu leucemie în fază terminală. A fost cea mai grea încercare pentru întreaga familie. A trebuit să se ia în mîini și să lucreze mult ca să-și poată ridica cei doi copii (atunci de 15 și 9 ani). Nu s-a recăsătorit, și-a dedicat viața copiilor și carierei în domeniul modei.

Primul lucru pe care l-a făcut a împrumutat o sumă mare de bani și a plecat în Italia, la Milano, ca să aducă haine de brand în Moldova, a fost pe la fabricile: Versace, Biblos, Dolce& Gabbana etc., fiind printre primele care au adus astfel de haine. Le vindea chiar de acasă, a mers bine o perioadă, căci nu avea lumea de unde să cumpere asemenea lucruri, pîna în 1998, cînd s-a produs criza financiară în Rusia, devenise nerentabil. Tot în anul 1997, în noiembrie, deschide prima agenție de manechine din Moldova - Agenția de Modă «Viva Models».

Întotdeauna a fascinat-o lumea modei, i-a plăcut să se îmbrace frumos, să arate bine, avea deprinderi bune de acasă: știa să coase, să brodeze, să croșeteze. Prima rochie și-a desenat-o în clasa a șasea, croindu-și-o singură cu ajutorul unei vecine.

Recunoaște cu mîndrie că este autodidactă și că a învățat în permanență, inclusiv, din propriile greșeli și eșecuri. Avea un apartament spaţios, în centrul capitalei, a ales însă să-l dea chirie şi să stea la gazdă cu copiii într-un apartament mai modest, pentru a investi în pasiunea ei, apo l-a vîndut şi toţi banii i-a investit în modă. Tot ce a reuşit a fost făcut pas cu pas, cu multă răbdare şi sacrificii. Își dorea să facă modă, să ridice nivelul țării la unul mondial.

Avînd școala de modele, fetele trebuiau să învețe cum se prezintă o colecție, dar în acea perioadă nu aveau ce prezenta, în magazine nu era nimic. Soția ambasadorului SUA o rugase să organizeze o prezentare, așa încît s-a văzut nevoită să caute haine prin buticuri, chiar și din Italia. Astfel, pentru cea de-a treia prezentare și-a zis să încerce să facă ea însăși o colecție, a cooptat alături de ea două tinere absolvente, le-a dat materiale și astfel a început totul. Înîi a creat o cămașă pentru fiul său Tiberiu, ca apoi să nu mai renunțe să facă modă cu literă mare.

Nu avea habar cum se face modă. În anul 2001 primește invitația de a merge la un Festival de Modă din România, acolo și-a lansat prima colecție intitulată inspirat "Deo Sole", ceea ce înseamnă "noroc!" la daci, așa se salutau dacii. Colecția număra 36 de ținute, avînd trei grupe de haine, din primul grup făceau parte iile; în cel de-al doilea grup erau haine, exact cum le purtau dacii, din lînă de casă presată, cu accesorii și elemente tot din folclor, căciuli ciobănești, cu traiste; cel de-al treilea grup îl alcătuiau hainele din prosop, deci totul numai din materiale naturale. V. Vidrașcu venise la festival cu 24 de manechine de la agenția ei. Colecția a fost înalt apreciată, făcînd furori.

A urmat ce-a doua colecție deja, în 2005 „Hora", la fel, apreciată înalt. Fusese piatra de încercare și imboldul necesar de a persevera continuîndu-și calea spre ascensiune, dar erau multe de învățat așa că la 45 de ani se înscrie la cursuri de engleză, apoi a fost cooptată să participe la proiectul Marshall, care pregătea peste hotare antreprenori din Moldova, a vizitat multe fabrici, case de modă, în diferite țări, inclusiv, a avut un stagiu de două luni la Casa de Modă Ralph Lauren și Amanda Wakeley. A studiat marketing, management, căci avea ca scop încă din anul 2000 să deschidă în Moldova ateliere de artizanat și i-a reușit acest lucru. În prezent, activează la București, atelierele de artizanat însă se află în Moldova.

În cei 17 ani, de cînd s-a lansat în lumea modei, a realizat zeci de colecții, cu denumiri mai mult decît inspirate, poetice: „La Blouse Roumaine", „Drăgaica", "Toamna florilor", "Ileana Cosanzeana de lux", „Maria Tănase", „Regina Maria", punctul de rezistență al cărora a fost și va rămîne costumul național autentic cu stilizări și utilizarea materialelor naturale.

Cea mai dragă inimii creatoarei piesă, prezentă în toate colecțiile sale e ia. Fiecare ie, ie-rochie a Valentinei poartă un nume, pentru că este creată pentru un tip aparte de femeie: "Floare de colț", „Zeița florilor", "Floare albastră", „Rochie de operă", "Floare de vis", "Floare de lămîiță", "Rochie de Bucovina", "Cîmp de flori", "Ie de oraș", „Ie de Palat" etc. Astăzi numără circa 500 de modele de ii, ea considerînd drept capodoperă a sa modelul de ie „Regina Maria".

Astăzi, visul ei e ca și împlinit, brandul iilor Valentinei Vidrașcu a ajuns să fie recunoscut la nivel mondial, le cumpără femei din Europa şi America, ea dorindu-și ca toate conaționalele noastre să aibă în garderobă măcar cîte o ie și să o poarte cu mîndrie și demnitate.

Creațiile sale au fost prezentate pe covorul roșu de la Cannes (Mădălina Ghenea a defilat pe podium în ia "Regina Maria", creată de V. Vidraşcu).

Îşi doreşte să poată călători mai mult, dar deja în scopuri turistice, nu legate de serviciu. Mai are un vis, vrea să înfiinţeze un liceu privat, din care să poată educa generaţii de adevărate personalitati şi încă o şcoală de fete, ca cele din Rusia – "institut blagorodnîh deviţ", ca să le insufle şi să le educe în spiritul demnităţii naţionale, tradiţiilor, culturii.

De curînd, funcţionează boutiqueul online al designerului moldovean Valentina Vidrascu – www.valentinavidrascu.ro, aducînd astfel creaţiile sale mai aproape de potenţialii săi clienţi.

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Oraș
Prima atestare:
1432
Populația:
14516 locuitori
Logo

Călăraşi este un oraş din Republica Moldova, centrul administrativ al raionului Călăraşi. Amplasat pe ambele maluri ale rîului Bîc, oraşul Călăraşi este situat la 49 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia oraşului constituie 14516 de locuitori. Localitatea a fost atestată documentar cu denumirea de Tuzara la 1432 – 1433, cînd Ilie Vodă dăruia slugii sale Staia „satul Tuzora pe Bîc”.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.