#109 Mănăstirea Bogdana
De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Mănăstirea Bogdana
Biserica Mănăstirii Bogdana
Profilul mănăstirii
Confesiune:
ortodoxă
Hram:
Sfântul Nicolae (6 decembrie)
Ctitor:
voievodul Bogdan I
Tip:
călugări
Cod LMI:
SV-II-a-A-05603
Datele mănăstirii
Datare:
1360
Țara:
România
Localizare:
Rădăuți,
județul Suceava
Website:
http://www.bogdana.ro
Mănăstirea Bogdana este o mănăstire ortodoxă de călugări situată în municipiul Rădăuți (județul Suceava), pe strada Bogdan Vodă nr. 4-6. Biserica mănăstirii a fost ctitorită de către voievodul Bogdan I (1359-1365), întemeietorul statului feudal moldovean, și a avut rolul de necropolă domnească.
Ansamblul Mănăstirii Bogdana a fost inclus pe Lista monumentelor
istorice din județul Suceava din anul 2004, având codul de clasificare
SV-II-a-A-05603 și fiind alcătuit din următoarele 3 obiective: [1]
- Biserica "Sf. Nicolae" - datând din secolul al XIV-lea, având codul SV-II-m-A-05603.01
- Turnul clopotniță - datând din anul 1781, având codul SV-II-m-A-05603.02
- Casa parohială - datând din anul 1876, având codul SV-II-m-A-05603.03
Cuprins
Istoric
Biserica "Sf. Nicolae" (Bogdana) este considerată a fi cea mai veche construcție bisericească de zid din Moldova [2], fiind ctitorită de voievodul Bogdan I, întemeietorul statului feudal moldovean.
Mănăstirea Bogdana datează din perioada de constituire a statului
feudal moldovean. Inițial, locul unde a fost construită biserica era în
mijlocul unor codri seculari. Biserica "Sf. Nicolae" a fost zidită de
voievodul Bogdan I
(1359-1365) în a doua jumătate a secolului al XIV-lea, ca mulțumire
adusă lui Dumnezeu pentru izbânzile obținute în luptele purtate pentru a
pune bazele unui stat liber și independent la răsărit de Carpați,
în Țara Moldovei. El a ales această biserică ca necropolă domnească
atât lui, cât și urmașilor familiei sale, aici fiind îngropați
domnitorii Moldovei pâna în timpul lui Alexandru cel Bun, dar și rudele familiilor domnitoare.
Biserica a îndeplinit în decursul timpului un rol istoric, religios și cultural deosebit. În timpul domniei lui Alexandru cel Bun (1400-1432), biserica a devenit reședință episcopală, episcopii de Rădăuți avându-și reședința în incinta mănăstirii.
Între anii 1479-1482, Ștefan cel Mare
a pus pe mormintele celor șase prinți ai Moldovei lespezi frumos
sculptate, decorate cu motivul obișnuit al împletiturilor, deosebite de
la o lespede la alta, având inscripții în limba slavonă. La intrarea în biserică, se află o pisanie datând din perioada lui Bogdan al III-lea (1517). Domnitorul Bogdan al III-lea (1504-1517) a dăruit mănăstirii 800 de zloți,
episcopii de Rădăuți obligându-se să slujească un parastas în seara din
Duminica mironosițelor, iar dimineața o liturghie, cât va trăi
domnitorul. După moartea sa, în fiecare dimineață trebuia să se
slujească o liturghie și seara un parastas pentru mântuirea sufletului
domnitorului, după cum atestă o lespede de piatră amplasată la 8
decembrie 1517 pe peretele nord-estic al altarului, lângă nișa care
servește ca proscomidiar. [3]
Biserica a fost restaurată în timpul domniei lui Alexandru Lăpușneanu,
care i-a adăugat un pridvor închis în față în anul 1559 și a înlocuit
chenarele unor ferestre cu altele noi, de factură gotică. [2] Există o pisanie în limba slavonă lângă ușa sudică, în care sunt relatate următoarele: "Cu
bunăvoința Tatălui, ajutorul Fiului și săvârșirea Sf. Duh s-a început
și zidit acest pridvor bisericesc de evlaviosul și închinătorul Treimii,
Domnul Io Alexandru Voievod, Domnul Țării Moldovei, în anul 7067
(=1559) luna iunie 30, sub episcopul chir Eutimie".
În secolul al XVII-lea și la începutul secolului al XVIII-lea, aici
au fost copiate mai multe lucrări bisericești (un tetraevanghel în limba
slavonă - 1613 etc.). În anul 1744, episcopul Varlaam (1734-1745) a
înființat aici o tipografie în care a tipărit mai multe cărți
bisericești, printre care și Ceaslovul din 1745 aflat și astăzi în
colecția Mănăstirii. Totuși, în 1750, odată cu alegerea episcopului
Iacob Putneanul ca mitropolit al Moldovei, tipografia a fost mutată la
Iași.
În anul 1775, nordul Moldovei a fost anexat de către Imperiul Habsburgic în urma unei înțelegeri cu Imperiul Otoman,
reprezentanții Moldovei nefiind nici măcar consultați. În anul 1781 s-a
construit un turn clopotniță, dar peste numai un an, în 1782, reședința
episcopală a fost transferată la Cernăuți.
Ca urmare a acestor evoluții istorice, în vara anului 1783, Mănăstirea
Bogdana a fost desființată, Biserica "Sf. Nicolae" a fost transformată
în biserică parohială (de mir), o parte din chiliile existente în jurul
bisericii au fost demolate, iar o altă parte transformate în grajduri
pentru caii garnizoanei austriece staționate aici. [4] În anul 1876 a fost construită aici o casă parohială.
În anul 1918, când Bucovina a intrat în componența Regatului Român,
Mănăstirea Bogdana nu a mai fost reînființată, iar Biserica "Sf.
Nicolae" a rămas biserică parohială până în ultimele decenii ale
secolului al XX-lea când a fost închisă de regimul comunist, fiind
considerată monument istoric.
La data de 6 decembrie 1992, Mănăstirea Bogdana a fost reînființată de către arhiepiscopul Pimen Zainea
al Sucevei și Rădăuților cu obște de călugări, fiind instalat ca stareț
arhimandritul Teodor Pavlo. Acesta a trecut la cele veșnice în 1996, în
locul său fiind ales ca stareț arhimandritul Iustin Dragomir.
Ca urmare a lucrărilor efectuate în ultimul deceniu al secolului al
XX-lea, s-a înlocuit în 1996 catapeteasma degradată din lemn de tei a
Bisericii "Sf. Nicolae" cu una nouă din lemn de stejar, s-a finalizat în
1998 construcția unui corp de chilii cu arhondaric și a unei biserici
noi cu hramul "Sf. Ierarh Leontie de la Rădăuți", care a fost acoperită
cu tablă de cupru.
Necropolă domnească
Tabloul votiv
În naos
Biserica "Sf. Nicolae" din Rădăuți a fost aleasă de primii domnitori
ai Moldovei ca necropolă domnească, aceasta fiind dovada incontestabilă a
primei biserici de piatră din Moldova. Astfel, în naos se află 7 morminte.
Pe latura estică a naosului se află patru morminte, aflate în ordinea următoare din colțul sud-estic spre cel nord-estic: Bogdan I (1359-1365), Lațcu Voievod (1365-1373), Roman I (1391-1394) și Ștefan I (1394-1399). Pe latura vestică a naosului, în colțul nord-vestic, se află 2 morminte: Bogdan, fratele lui Alexandru cel Bun și Bogdan, fiul lui Alexandru cel Bun. Între anii 1479-1482, Ștefan cel Mare
a pus pe mormintele celor șase prinți ai Moldovei lespezi frumos
sculptate, decorate cu motivul obișnuit al împletiturilor, deosebite de
la o lespede la alta, având inscripții în limba slavonă.
Întemeietorul Moldovei, Bogdan I, se află înmormântat în colțul
sud-estic al naosului, având pe mormânt o lespede cu următoarea
inscripție în limba slavonă: "Din mila lui Dumnezeu, Io Ștefan
Voievod, Domnul Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat
acest mormânt străbunicului său, bătrânul Bogdan Voievod, în anul 6988
(=1480) luna ianuarie 27. Aceste morminte le-a făcut mistr Ian". La sfârșitul inscripției s-a sculptat un scut cu un cap de zimbru în interior, având o stea între coarne.
După mormântul lui Bogdan I, pe aceeași latură a naosului, se află
mormântul domnitorului Lațcu, fiul și urmașul lui Bogdan I. Lespedea
funerară de pe mormântul său are următoarea inscripție în limba slavonă:
"Dreptmăritorul și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, Domnul
Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest mormânt
străbunicului său Io Lațcu Voievod, în anul 6988 (=1480) luna ianuarie
20, în timpul episcopului de Rădăuți Ioanichie". La sfârșitul inscripției sunt sculptate aceleași însemne ca și pe lespedea lui Bogdan I.
De-a lungul aceluiași perete al naosului, urmează mormântul
domnitorului Ștefan I, nepotul lui Bogdan I. Inscripția în limba slavonă
ce se află pe lespedea funerară a mormântului său conține următoarele
cuvinte: "Dreptmăritorul și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod,
Domnul Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest
mormânt străbunicului său Io Ștefan Voievod cel Bătrân, care a bătut pe
unguri la Hindău, în anul 6988 (=1480) luna mai 20".
Urmează apoi mormântul domnitorului Roman I, fratele lui Ștefan I și
nepotul lui Bogdan I. Pe lespedea funerară se află următoarea inscripție
în limba slavonă: "Din mila lui Dumnezeu, dreptmăritorul nostru domn
Io Ștefan Voievod, Domnul Țării Moldovei, fiul lui Bogdan Voievod, a
înfrumusețat acest mormânt străbunicului său Roman Voievod, Domnul Țării
Moldovei, în anul 6987 (=1479) luna decembrie 5".
Între peretele sudic și al doilea stâlp al naosului, în apropierea
mormintelor lui Bogdan I și Lațcu, se află un alt mormânt cu inscripția
lespezii funerare ștearsă, fiind amplasat la nivelul pardoselii și nu
deasupra ca celelalte. După dimensiunea lespezii funerare se presupune
că aici a fost înmormântată o femeie, poate chiar Maria, soția lui Bogdan I sau Ana, soția lui Lațcu. [5] În opinia istoricului Ștefan Gorovei, în acest mormânt ar fi înmormântat domnitorul Petru I, susținând că până la Alexandru cel Bun,
toți voievozii de până în 1400 au fost înmormântați în Biserica din
Rădăuți, deci și Petru I ar trebui să fie înmormântat tot aici. [4]
În colțul nord-vestic al naosului este înmormântat Bogdan, fratele lui Alexandru cel Bun. Inscripția în limba slavonă ce se află pe lespedea funerară a mormântului său conține următoarele cuvinte: "Dreptmăritorul
și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, Domnul Țării Moldovei, fiul
lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest mormânt bunicului său Io
Bogdan Voievod, fratele lui Alexandru Voievod, în anul 6988 (=1480) luna
ianuarie 25 zile, spre veșnica lui pomenire".
Urmează apoi mormântul lui Bogdan, fiul lui Alexandru cel Bun. Pe lespedea funerară a mormântului său se află următoarea inscripție în limba slavonă: "Dreptmăritorul
și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, Domnul Țării Moldovei, fiul
lui Bogdan Voievod, a înfrumusețat acest mormânt unchiului său Io
Bogdan Voievod, fiul lui Alexandru Voievod, în anul 6988 (=1480) luna
ianuarie 30".
Într-un articol din 1969, Ștefan S. Gorovei vehicula teoria că și Petru I Mușat ar fi fost înmormântat în această biserică. [6]
În pronaos
În pronaosul bisericii, se află 3 morminte care aparțin următoarelor persoane: Doamna Stana, soția lui Bogdan al III-lea și mama lui Ștefăniță Vodă, Anastasia, fiica lui Lațcu și episcopul Ioanichie al Rădăuților.
Pe latura nordică a pronaosului se află mormântul Doamnei Stana și al
Anastasiei, fiica lui Lațcu. Pe mormântul Anastasiei se află o lespede
funerară cu următoarea inscripție: "Io Ștefan Voievod, Domnul Țării
Moldovei, în anul 7005 (1497) luna aprilie 11, am înfrumusețat acest
mormânt străbunicii mele, cneajnei Anastasia, care a dat Coțmanul acestui locaș, fiica lui Lațcu Voievod. Ea a răposat în anul 6928 luna martie 26 (=1420)".
În partea dreaptă a pronaosului se află mormântul Doamnei Stana, soția lui Bogdan al III-lea și mama lui Ștefăniță Vodă. Lespedea funerară a fost pusă de fiul ei și are următoarea inscripție: "Dreptmăritorul
și de Hristos iubitorul, Io Ștefan Voievod, fiul lui Bogdan Voievod, a
înfrumusețat acest mormânt mamei mele Stana, în anul 7026 (=1518) luna
ianuarie 28, fiind episcop Pahomie".
Înaintea ușii dintre pronaos și naos, pe partea dreaptă, a fost
înmormântat episcopul Ioanichie, primul episcop cunoscut al Rădăuților,
mort în anul 1504. Deși în prezent inscripția de pe lespede este
ștearsă, pe la mijlocul secolului al XIX-lea se puteau citi următoarele
cuvinte: [7] "Aceasta
este piatra mormântului lui Ioanichie, Episcop de Rădăuți, ... care s-a
mutat la veșnicul lăcaș în zilele dreptmăritorului Ștefan Voievod în
anul 70..., luna ... ziua ...".
În pridvor
Lângă ușa nordică a pridvorului se află un mormânt aoperit cu o lespede funerară având următoarea inscripție în limba română: "Sub
această piatră zac oasele răposatei Marii, giupâneasa logofătului Alexa
Nicolescu de la Țara Românească, care s-a pristăvit aice la Rădăuți, la
anul 1770, iulie 4 zile".
În afara bisericii
Lângă peretele nordic al altarului, în afara bisericii, se află o lespede funerară având o inscripție în limba română: "Sub
aceastră piatră odihnește robul lui Hristos Dumnezeu ieroschimonahul
(Adrian) tată după trup preasfințitului mitropolit Iacov, înmormântat în
anul 7256 (=1748) luna iunie 11". Osemintele tatălui mitropolitului Iacob Putneanul, înmormântate aici, au fost strămutate de către fiul său în anul 1758 la Mănăstirea Putna, lespedea funerară rămânând totuși la Rădăuți.
Moaștele Sf. Ierarh Leontie
Episcopul Lavrentie al Rădăuților care a păstorit aici câțiva ani în vremea domniei lui Alexandru cel Bun
(1400-1432) s-a retras din scaun și a îmbrăcat haina schimniciei cu
numele de Leontie, devenind un vestit sihastru și părinte duhovnicesc
din nordul Moldovei. L-a avut ca ucenic printre alții și pe Cuviosul Daniil Sihastrul. A fost înmormântat de ucenicii săi în biserica din lemn a Schitului Laura.
Ca urmare a faptului că la mormântul său aveau loc numeroase
vindecări de boli, credincioșii din Moldova au cerut mitropolitului
Moldovei să accepte strămutarea moaștelor ierarhului Leontie în
Catedrala episcopală de la Mănăstirea „Sfântul Nicolae“ (Bogdana) din
Rădăuți. El a fost găsite în mormânt cu trupul întreg și nestricat, iar
moaștele sale au fost așezate în partea dreaptă a naosului, un număr
mare de oameni în nevoi venind acolo să se roage. După cum scria un
vestit teolog ucrainean, ieromonahul Zaharia Kopystenski din Kiev, în
anii 1621-1622: „În Rădăuți, în episcopie, Sfântul Leontie făcătorul de minuni zace cu trupul întreg..." [8] Sărbătorirea sfântului avea loc în data de 1 iulie a fiecărui an.
În anul 1639, orașul Rădăuți
a fost prădat de tălhari, iar moaștele sale au fost ascuse de călugări
pentru a fi ferite de profanare chiar sub locul unde erau așezate, în
naos, în fața tabloului votiv al ctitorilor mănăstirii. Abia în urma
cercetărilor arheologice din perioada 1974-1977 au fost găsite moaștele
Sf. Leontie, ele fiind așezate într-o raclă abia în 1991, pentru a fi
venerate de credincioși. Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
hotărât, în ședința de lucru din 20 iunie 1992, canonizarea oficială a
Sfântului Ierarh Leontie de la Rădăuți și includerea sa în calendarul
creștin ortodox, cu data de prăznuire 1 iulie.
Descrierea bisericii
Arhitectură
Planul Bisericii "Sf. Nicolae"
Biserica Sfântul Nicolae este prima construcție religioasă de piatră din Moldova,
păstrată în forma ei originală, nealterată până astăzi. Ea este înaltă,
cu acoperișul țuguiat, având ziduri groase de 1,40 metri, sprijinite
inițial de 10 contraforturi. Peretele sudic al pronaosului avea un
contrafort și trei ferestre, pe când peretele nordic are o fereastră și
trei contraforturi.
Biserica are 11 ferestre: trei la pridvor, două la pronaos, patru la
naos (dintre care trei în peretele sudic și una pe peretele nordic) și
două la altar cu deschideri strâmte în exterior, dar mult lărgite spre
interior.
Biserica nu are turlă, acoperișul fiind înalt, cu pante repezi și o
streașină largă. Ca urmare a adăugării pridvorului de către Alexandru
Lăpușneanu, acoperișul a trebuit și el modificat pentru a cuprinde și
pridvorul.
Clopotnița se află în prezent într-un turn construit în anul 1781, în vremea păstoririi episcopului Dosoftei Herescu, ultimul episcop care și-a avut reședința aici. Pe unul dintre clopote se află o inscripție în limba slavonă: Io Ștefan, voievodul Țării Moldovei, putând data din vremea lui Ștefan I (1394-1399). [3]
În interior, biserica se prezintă ca o sinteză a elementelor
romanice, bizantine și gotice. Ea are o navă centrală și două laterale,
despărțite între ele prin șase stâlpi masivi în dreptul cărora bolta
navei centrale este întărită cu arcuri dublouri. Navele laterale au
aceeași înălțime cu nava centrală în dreptul pronaosului și sunt mai
joase înn dreptul naosului. Deasupra navelor laterale din naos au fost
construite două încăperi mici, boltite în semicilindru, la care se
ajunge pe o scară în spirală.
Între pridvor și pronaos și între pronaos și naos sunt pereți despărțitori străpunși de uși la mijloc.
Iconografie
Nu se știe când biserica a fost pictată pentru prima dată, într-un
document din 1415 fiind menționate unele picturi realizate în vremea lui
Alexandru cel Bun (1400-1432). Pictura a fost completată sau refăcută de către Ștefan cel Mare, apoi în 1558, în perioada domniei lui Alexandru Lăpușneanu,
s-a realizat o restaurare a picturii în tehnica frescă. Un nou strat de
picturi datează din perioada 1745-1750, din timpul episcopului Iacob Putneanul.
Lucrările de restaurare ale edificiului din secolele al XVIII-lea și
al XIX-lea au dus la o deteriorare a picturii, inclusiv a tabloului
votiv. Unele picturi care datează din perioada lui Ștefan cel Mare sunt
patru compoziții din altar: Cina cea de taină, Împărtășirea Sf. Apostoli cu pâine, Împărtășirea Sf. Apostoli cu vin și Spășarea picioarelor. Ele se aseamănă cu cele de la Mănăstirea Voroneț. [2]
Pictura interioară a bisericii a fost refăcută din nou în anul 1880 de pictorul bucovinean Epaminonda Bucevschi în tempera.[9]
Tabloul votiv este pictat în naos, pe peretele de sud-vest al navei.
Voievodul care ține în mână biserica fără pridvor nu poate fi Alexandru Lăpușneanu, deoarece el a adăugat pridvorul. Unele opinii acreditează ideea că ar fi Bogdan I. [5] Urmează un copil, apoi un domnitor cu barba scurtă și cu un filacter în mâna stângă care ar putea fi Alexandru cel Bun, apoi un domnitor fără barbă care ar putea fi Ștefan cel Mare, dovadă că pictura a fost făcută în timpul său.
O altă pictură interesantă din biserică se află în partea stângă a
pronaosului lângă mormântul Anastasiei, fiica lui Lațcu. Este un portret
în care set reprezentată o femeie cu coroană cu un filacter în mână
condusă de Maica Domnului în fața Mântuitorului, lângă care se află Sf.
Nicolae. Se presupune că ar fi vorba chiar de Anastasia, binefăcătoare a
Mănăstirii Bogdana, căreia i-a dăruit satul Coțmani.
Odoare de preț
Odoarele de preț de care a dispus Mănăstirea Bogdana au ajuns după
desființarea mănăstirii la alte lăcașuri de cult. Printre acestea sunt
de menționat următoarele:
- un epitaf care reprezintă plângerea lui Iisus de către heruvimi - datând din perioada lui Alexandru cel Bun și donat în 1914 Mănăstirii Sucevița
- un văl liturgic (pocrovăț) - dăruit de Ștefan cel Mare în 1493 și aflat la Mănăstirea Sucevița
- un văl liturgic (pocrovăț) - dăruit tot de Ștefan cel Mare și aflat la Muzeul de Artă din București
- o icoană a Sf. Nicolae pictată pe lemn - ferecată cu argint aurit în 1505 și aflată la Mănăstirea Sucevița
- Mineiul pe luna noiembrie - din 1504, aflat în biblioteca Mănăstirii Putna
În prezent, mănăstirea dispune de o icoană a Maicii Domnului, un ceaslov din 1745 și un manuscris din 1783.
Imagini
-
Biserica Bogdana din Rădăuţi (Xilogravură de Rudolf Bernt, 1899)
-
Statuia lui Bogdan I şi Biserica Bogdana
-
Complexul monahal Bogdana
-
-
-
-
Pisania şi pictura de deasupra intrării
-
-
-
Racla cu moaştele Sf. Ierarh Leontie
-
-
Portretul domnitorului Bogdan I, aflat într-o ocniţă de deasupra mormântului
-
-
-
-
-
-
O lespede funerară aflată pe pardoseala din naos, a cărei inscripţie s-a şters.
-
Mormântul episcopului Ioanichie (+1504)
-
-
Chiliile şi casa parohială
-
-
Chiliile şi Biserica "Sf. Leontie"
Sursa :http://ro.wikipedia.org/wiki/M%C4%83n%C4%83stirea_Bogdana