Statalitatea
moldovenească, ca fenomen istorico-politic, a luat naştere la 1359, cînd Bogdan
I, împreună cu pămîntenii moldoveni, au creat statul Moldova
(Ţara Moldovei) cu atribuţiile sale de bază:
Domnie (administraţie), simbolica, populaţie, teritoriu, hotare, sistem fiscal-vamal,
suveranitate. Domnitorii Moldovei în secolele XIV-XVIII şi îndeosebi Petru I
Muşat, Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare, Petru Rareş, Vasile Lupu, Dimitrie
Cantemir, etc., au întărit şi centralizat statul feudal moldovenesc, au luptat
activ şi, în multe cazuri cu succes, pentru independenţa Moldovei. Acest adevăr
incontestabil este confirmat de cele 13 Istorii ale Moldovei (Letopiseţele moldo-slavone, inclusiv
cronicile moldo-germană, moldo-polonă, moldo-rusă), scrise de cronicarii unguri
(Kukullo, Thuroczi, Anonimul ş. a.), de istoricii poloni (Ian Dlugosz; M.
Bielskii şi alţii), de istorici ruşi de la A. Lîzlov pînă la N. Karamzin, de
cronicarii şi savanţii moldoveni Grigore Ureche, Miron Costin, Ion Neculce,
Dimitrie Cantemir, Mihail Kogălniceanu, Manolache Drăghici, etc. Condiţiile
de dezvoltare a Ţării Moldovei devin mai complicate după anul 1538, odată cu
căderea ei sub dominaţia politică otomană. Însă Moldova îşi păstra suveranitatea,
domnitorii ei fiind numiţi din rîndul boierilor locali, fapt ce personifica
puterea suverană a ţării. Aceştea erau în drept să semneze documentele privind
politica externă a ţării, să gestioneze treburile interne, să pronunţe decizii
de judecată în baza legilor moldoveneşti, ţara păstrându-şi numele şi însemnele
sale naţionale.Declinul cu adevărat dramatic începe în 1775 cînd Turcia,
suzerana Moldovei, pentru a întări o coaliţie antirusească, cedează
Austro-Ungariei nordul Moldovei. Iar lovitură fatală adusă Ţării Moldovei, după
care ea nu şi-a revenit pe deplin nici până în zilele noastre, s-a produs însă
odată cu încheierea Tratatului de pace de la Bucureşti în 1812, când
Turcia şi Rusia ţaristă dezmembrează pămînturile moldoveneşti în 2 părţi:
Moldova de Vest, care rămâne sub dominaţie turcească şi Moldova de Est, numită
mai tîrziu Basarabia, – sub dominaţia rusească. În anul
1859 Moldova de Vest, avînd un teritoriu mai mic de jumătate din teritoriul
fostei Moldove istorice de pînă la 1812, în urma unor jocuri de culise ale
cercurilor guvernante ale Franţei, Rusiei şi Prusiei, se uneşte cu Valahia,
formînd România. Indiferent de schimbarile impuse in toate domeniile - social,
economic, politic, spiritual, procesul multisecular de convietuire in comun, de
faurire a tezaurului cultural comun, de cinstire si aparare a patriei comune -
Moldova nu a disparut in 1812 ori 1859. Dezvoltarea istorica anterioara in
limitele Tarii Moldovei, comunitatea de traditii culturale indelungate,
comunitatea de limba au influentat asupra dezvoltarii culturii moldovenesti pe
ambele maluri ale Prutului, asupra constiintei national-statale a moldovenilor.
Moldova
a fost si va ramine Patria lor. Condiţii reale de eliberare naţională a
moldovenilor, de restabilire a statalităţii moldoveneşti au apărut odată cu
desfăşurarea Revoluţiilor ruseşti din 1917. Femeile din Chişinău la întrunirea
lor din 14.03.1917 au lansat apelul “Moldovenilor! Uniţi-vă şi începeţi lupta
pentru căpătarea drepturilor la o viaţă naţională slobodă, potrivit cu firea şi
menirea neamului nostru moldovenesc”. Studenţii moldoveni din Kiev au format (26.03.1917) o organizaţie a
lor cu scopul de „a lupta pentru autonomia moldovenească”. Ţăranii din satul
Horodişte judeţul Lăpuşna scriau gazetei Cuvânt Moldovenesc: „Noi sîntem gata
să luptăm pentru interesele noastre moldoveneşti!” Ideea
autonomiei ţinutului se întâlneşte pentru prima dată în Programul Partidului
Naţional Moldovenesc (PNM), publicat în Cuvânt Moldovenesc la 09.04.1917. Rolul
principal în marea operă de renaştere a Statului Moldovenesc contemporan l-au
jucat ostaşii moldoveni. Veniţi de pe Frontul românesc, din garnizoanele Odesa,
Ecaterinoslav, Sevastopol, Bălţi, Bender, ei au convocat la Chişinău primul Congres
al oştenilor moldoveni, ce şi-a desfăşurat lucrările la 20-25 octombrie 1917. După
cum menţiona ziarul Cuvântul Moldovenesc, anume „asupra ostaşilor moldoveni,
floarea naţiunii, cădea răspunderea în faţa istoriei pentru soarta norodului
moldovenesc”. Participanţii la
Congres au chemat moldovenii să „devină stăpâni ai acestui
pământ, să ia în mâinile lor „cârmuirea trebilor obşteşti în ţara
lor”. Congresul ostaşilor moldoveni a stabilit structura şi componenţa,
împuternicirile viitorului organ reprezentativ (Sfatul Ţării). Concluzia
principală, ce se impune în urma evocării acestor evenimente cruciale pentru
destinul istoric şi pentru continuitatea Statului Moldovenesc, este că
renaşterea statalităţii moldoveneşti în anul 1917 prezintă în sine opera
întregului popor moldovenesc care în cadrul a circa două mii de adunări şi
mitinguri s-au pronunţat pentru formarea Republicii Democratice Moldoveneşti.
Documentele istorice atestă că Sfatul Ţării şi-a deschis lucrările la 21
noiembrie 1917. Tot atunci pe bază de dovezi etnice s-a reconfirmat denumirea
statului – Moldova,
proclamat stat democratic moldovenesc —
Republica Moldovenească (2 decembrie 1917). În cadrul dezbaterilor pe marginea
proiectului Declaraţiei, elaborat de comisia în frunte cu T. Ioncu, s-a
discutat şi denumirea statului. Membrul Sfatului Ţării, C. Misircov,
reprezentant al minorităţii bulgare, şi-a exprimat nemulţumirea: „De ce este
proclamată Republica Moldovenească şi nu „Republica Basarabeană”? P. Erhan, de asemenea, membru al Sfatului
Ţării, a lămurit: „Noi nu avem de ce ascunde numele... Dacă în trecut se rîdeau
de moldoveni, acum putem declara cu mîndrie, că sîntem moldoveni. Noi nu ne putem numi cu numele unui
monarh sau domnitor străin... Denumirea republicii s-o dăm de la numele
poporului, care este majoritar în Basarabia”. În cele din urmă, I. Pelivan a
tras concluzia definitivă: „Mărturiile istorice ne vorbesc anume în folosul
denumirii Republica Moldova”
http://www.patriotism.md/wp-content/uploads/2011/02/Декларация-о-провозглашении-Молдавской-Народной-Республики.jpg
http://m.timpul.md/uploads/images/5_Pantelimon_Erhan.jpg
Au salutat
şi declarat susţinere Republicii Democratice Moldoveneşti şi reprezentanţii
diplomatici ai Franţei, României, Angliei şi Statelor Unite ale Americii, care
la 7 decembrie s-au întîlnit cu I. Inculeţ, Preşedintele Sfatului Ţării,
Preşedintele Republicii Democratice Moldoveneşti. În felul acesta tînărul stat
moldovenesc capătă în această perioadă şi o anumită recunoaştere
internaţională. La rândul
său, însă Sfatul Ţării evita orice contact cu organizaţiile, care simpatizau
guvernul lui Lenin. Bolşevicii nu erau admişi în Sfatul Ţării, deşi
reprezentanţii acestora din soviete au recunoscut în public legitimitatea
Republicii Democratice Moldoveneşti. Concluzia principală, ce se impune în urma
evocării acestor evenimente cruciale pentru destinul istoric şi pentru
continuitatea Statului Moldovenesc, este că renaşterea statalităţii
moldoveneşti în anul 1917 prezintă în sine opera întregului popor moldovenesc care
în cadrul a circa două mii de adunări şi mitinguri s-au pronunţat pentru
formarea Republicii Democratice Moldoveneşti.
Reafirmarea
statalităţii moldoveneşti nu a fost iniţiată de sus, de politicieni provizorii,
de partide de ocazie cu rădăcini străine. Ideea faptei măreţe – de revenire la
statalitatea moldovenească a fost păstrată în sufletul şi inima poporului
moldovenesc, a fost înfăptuită de reprezentanţii celor mai largi mase de ţărani
şi muncitori, îmbrăcaţi, în virtutea împrejurărilor, în haine militare. În
zilele dramatice din ianuarie 1918, când unii lideri românofili ai Sfatului
Ţării au facilitat ocuparea Republicii Democratice Moldoveneşti de armatele
române, anume aceşti fii de ţărani, demascând uneltirile duşmanilor, au ieşit
pe front contra cotropitorilor, apărând cu vitejie Patria la Corneşti, Străşeni,
Chişinău, jertfindu-se în luptele crâncene de la Bender şi Bălţi. La 18 (30)
ianuarie şi-a deschis lucrările Congresul al lll-lea al Sovietelor de deputaţi
ai ţăranilor, însă din cauza luptelor care mai continuau pe teritoriul
ţinutului la el au venit numai delegaţii din judeţele centrale ale republicii.
Preşedinte al congresului a fost ales V. Rudiev, care a protestat împotriva
intervenţiei româneşti. Imediat după aceasta în sală a intrat un detaşament de
jandarmi cu patru mitraliere. Au fost arestaţi şi a doua zi împuşcaţi
moldovenii V. Rudiev, V. Prahniţchi, I. Panţâri, T. Cotoros şi ucraineanul P.
Ciumaşenko. De asemenea au fost împuşcaţi N. Grinfeld
şi N. Covsan. Toţi aceştia erau membri ai Sfatului Ţării, în afară de ei, au
fost împuşcaţi încă 40 de delegaţi ai congresului. „Vina” lor consta în faptul,
că s-au pronunţat împotriva intervenţiei româneşti şi optau pentru Republica
Moldovenească. Despre faptul că Sfatul Ţării nu mai era independent ne vorbeşte
următorul fapt. Când delegaţia lui s-a adresat generalului Broşteanu vizavi de
arestarea deputaţilor, acesta a declarat ferm „că socoate imposibilă eliberarea
delegaţilor”. La remarca lor că „deputaţii au dreptul la inviolabilitate”, Broşteanu
a răspuns că „Republica Moldovenească nu are constituţie în care lucrul acesta
ar fi fixat” şi el nu consideră că arestarea membrilor Sfatului Ţării e un
„amestec în treburile interne ale Republicii... Dumneavoastră nu puteţi lua
nici un fel de măsuri, nici fizice, nici morale, şi odată ce nu puteţi face
aceasta, noi... o facem singuri”. Anume într-o aşa atmosferă de ocupaţie
militară străină, în stare de asediu, la 27 martie 1918, cu 86 de voturi
pentru, 3 împotrivă şi 36 abţineri, Sfatul Ţării a decis unirea condiţionată a Republicii
Moldoveneşti cu România. „Votul Sfatului Ţării privind unirea Basarabiei cu
România, consideră istoricul FI. Constantiniu, nu a fost determinat de prezenţa
şi cu atât mai puţin de o pretinsă presiune a armatei române, trecute peste Prut...” În ce măsură România „nu a influenţat” această
decizie a vorbit Preşedindele “Sfatului Ţării” Constantin Stere. În cuvântarea
sa el a spus că, dacă deputaţii nu vor vota „benevol unirea”, România „va fi
nevoită să anexeze Basarabia fără consimţământul nostru”. Cu o săptămână mai
înainte C. Stere îi comunicase lui I. Inculeţ şi D. Ciugureanu că, dacă nu va
fi unire, va fi anexare. Prin aceasta el a recunoscut public că Sfatul Ţării
s-a transformat într-o marionetă, o maşinărie de votare a intereselor elitei
guvernatoare a statului vecin. Iar ministrul român A. Argetoianu în felul
următor a caracterizat acest organ: „Sfatul Ţării n-a fost într-adevăr decât o
formaţiune politică de impostură... Ieşit din alegeri cu totul fictive, el nu
reprezenta nimic şi pe nimeni. De fapt membrii lui se impuseseră singuri...”. Deci,
„unirea benevolă” a fost o farsă, realizată în condiţiile ocupaţiei militare
româneşti şi contrar voinţei majorităţii a populaţiei ţării. Lucrul
acesta îl demonstrează chiar şi procedura votării – nominală şi nu secretă,
deputaţii fiind „îmboldiţi” de baionetele româneşti care au înconjurat
clădirea. De asemenea şi prezenţa în sală înainte de votare a premierului român
A. Marghiloman i-a presat pe „deputaţi”. Ei n-au uitat de executarea în luna
ianuarie a membrilor Sfatului Ţării şi nu mai vroiau să-şi rişte viaţa. Şi
ultimul argument: la banchetul organizat după votare, Marghiloman a declarat că
„unirea Basarabiei s-a făcut la
Bucureşti”. Mulţi deputaţi ai Sfatului Ţării au votat
„unirea” contrar voinţei lor şi a doua zi au şi declarat acest lucru. Astfel
deputatul P. Cocârlă la 28 martie „cu lacrimi în ochi” a spus: „Noi, domnilor,
suntem trădătorii intereselor ţăranilor, n-am îndreptăţit speranţele sfinte, pe
care ţărănimea ni le-a încredinţat noua... în ce mă priveşte, vă spun că mă
căiesc foarte mult pentru fapta mea..., ştiind că tovarăşii mei, care au
procedat cinstit şi sincer, se vor uita la mine ca la un trădător”. Locuitorii multor
sate îşi exprimau deschis dezacordul în legătură cu hotărârea Sfatului Tării,
în raportul generalului Râşcanu, adresat comandamentului său, se vorbeşte
despre adunarea ţăranilor satului Mereni, judeţul Chişinău, care le-au spus
deschis, în ochi, ofiţerilor români: „Noi nu avem nevoie de unire, Sfatul Ţării
ne-a trădat, nu avem nevoie de jugul românesc”. Când autorităţile locale s-au
adunat la Olăneşti
să sărbătorească unirea, populaţia a părăsit demonstrativ piaţa publică, iar în
satul Grinăuţi, judeţul Soroca, adunarea sătească a decis: „Să demonstreze
peste tot că sunt împotriva alipirii forţate la România monarhică”.
Locuitorii târgului Turlaci, în decizia adoptată unanim, au calificat hotărârea
Sfatului Ţării ca „provocatoare, deoarece el n-a acţionat conform
împuternicirilor poporului”. În satul
Budeşti la şedinţa solemnă în cinstea unirii, în prezenţa autorităţilor
româneşti, ţăranul Danu în numele sătenilor a declarat „că ei nu doresc nici un
fel de realipire la România
şi nu au nevoie... de nici un rege”. Despre nemulţumirea profundă a populaţiei
ţării privitor la actul unirii mărturisesc şi documentele organelor româneşti
de poliţie. Astfel, în raportul din 30 aprilie 1918 al poliţiei din Bălţi se
spunea: „Masa poporului este astăzi neliniştită şi vădit duşmănoasă. Nici în
oraşe, nici în sate nu se observă până în prezent nici un entuziasm pentru
situaţia Basarabiei, nicăieri nu se produc manifestări sincere de dragoste şi
înfrăţire... însuşi elementul moldovean-românesc este ostil administraţiei
româneşti, sfidând chiar şi clerul românesc... Preoţii sunt ameninţaţi când
pomenesc numele regelui în biserică”. Negativ au reacţionat soldaţii moldoveni
la lichidarea Republicii Moldoveneşti. Astfel, sorocenii, de exemplu, au
refuzat să se afle în rezerva armatei regale şi C. Stere constata cu amărăciune
că „Basarabia se ţine doar datorită armatei române...”. Rămâne de văzut cât de
legală a fost hotărârea Sfatului Ţării în contextul dreptului internaţional. În
primul rând, Sfatul Ţării nu era un forum legislativ ales prin vot universal şi
direct de către întreaga populaţie a ţinutului. El reprezenta doar anumite
organizaţii care şi-au trimis reprezentanţii în componenţa lui. Deci el nu avea
nici un drept să reprezinte populaţia Republicii Moldoveneşti şi să-i hotărască
soarta. Dacă e să presupunem că poporul ar fi ales prin vot universal şi direct
parlamentul, chiar şi atunci soarta lui putea fi hotărâtă numai prin
referendum. Şi ce-i mai principal – nici un deputat al acestui organ n-a fost
ales în componenţa lui pentru a realiza „unirea cu patria-mumă România”.
Procedura votării a avut loc, dar n-a fost liberă în condiţiile ocupaţiei
militare şi a stării de asediu menţinute în teritoriul ocupat de România
regală. În această privinţă prezintă interes şi punctul de vedere al ilustrului
diplomat român Nicolae Titulescu: „Autodeterminarea, la drept vorbind, este un
plebiscit. Ca să se obţină recunoaştere juridică internaţională, orice
plebiscit trebuie să fie desfăşurat în condiţiile libertăţii. De aceea acolo,
unde deseori s-a recurs la el..., anume forţele internaţionale au asigurat
ordinea, dar nu cele militare ale unei sau altei părţi interesate”. Titulescu
înţelegea perfect în ce constă vulnerabilitatea actului de la 27 martie 1918. Aflarea
teritoriul moldovenesc dintre Prut şi Nistru
în componenţa României în perioada anilor 1918-1940, a fost contestată
activ de URSS în cadrul unor conferinţe internaţionale. La Conferinţa
sovieto-română din 1924, URSS propune organizarea unui plebiscit, sub control
internaţional, dar România respinge propunerea. URSS printr-un acord tacit cu
România, la 28 iunie 1940 reanexează teritoriul moldovenesc dintre Prut şi
Nistru pentru restabilirea statalităţii moldoveneşti în formă de Republică
Moldovenească. URSS în 1940, la fel ca şi România în 1918, a ignorat dreptul
poporului moldovenesc la autodeterminare, pentru care a optat în anii 1919,
1924 şi care poate fi realizat prin plebiscit, alegeri generale şi constituţie
adoptată în condiţii de libertate. Totuşi conducerea URSS a acordat teritoriul
istoric al Moldovei de Est, locuit de moldoveni, statut de Republică
Moldovenească. Condiţiile cu adevărat favorabile procesului de afirmare a
suveranităţii politice depline, a independenţei Statului Moldovenesc
contemporan au apărut după alegerile libere de la 1989-1990, după destrămarea
URSS. La 27 august 1991 Parlamentul Republicii Moldova a declarat independenţa
statală a Republicii Moldova. La 2 martie 1992 Republica Moldova a
devenit membru al ONU. În concluzie e necesar de remarcat următoarele:
Statalitatea
Moldovei are o vechime de 6 secole, însă ea se constituie din 2 perioade
distincte:
Primo:
Statalitatea Moldovei istorice 1359-1859; Secundo: Statalitatea Moldovei
contemporane, care începe în 1917. Statornicirea şi consolidarea statului
Moldovenesc contemporan cunoaşte 3 etape: Prima Republică Moldovenească
1917-1918; A Doua Republică Moldovenească 1940-1991;
A Treia
republică Moldovenească 1991- pînă în prezent.
P.S. Republica
Moldova este un stat cu toate actele în regulă, format prin voinţă populară
încă în 2 decembrie 1917 în partea de est al Moldovei istorice. Acest stat
păstrează legătura de continuitate istorică, spiritual-culturală şi etnică cu Moldova
istorică.