06 februarie 2024, 14:00 Personalități views 1022
Tofilat, despre motivele care l-ar fi determinat să-și dea demisia de la șefia CFM
06 februarie 2024, 14:00 Personalități views 1022

Tofilat, despre motivele care l-ar fi determinat să-și dea demisia de la șefia CFM

Oleg Tofilat susține că este îngrijorat de continuitatea activităților la întreprinderea „Calea Ferată din Moldova” (CFM) și că sînt necesare cel puțin două condiții pentru a asigura șefia.

El a adăugat că „instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sînt suficiente pentru a satisface aceste condiții”. Potrivit lui Tofilat, „atunci cînd întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere”, managerul este obligat să-și prezinte demisia, notează Noi.md cu referire la newsmaker.

Pe 4 februarie, Oleg Tofilat a venit cu precizări pe rețelele de socializare despre motivele care l-ar fi determinat să-și dea demisia de la șefia întreprinderii „Calea Ferată din Moldova”. Ar fi vorba despre 3 motive.

„Sunt profund îngrijorat de continuitatea activităților. Sunt necesare cel puțin două condiții pentru a o asigura: Lichiditate – activele circulante trebuie să depășească obligațiunile curente cu 2-3 luni; Proficiența operațională – veniturile anuale să fie superioare cheltuielilor”, a menționat Tofilat.

El a adăugat că „instrumentele corporative, de care dispune administratorul CFM, nu sînt suficiente pentru a satisface aceste condiții”.

„Măsurile ce se impun – capitalizarea, garantarea creditelor, vînzarea activelor ne-operaționale, eșalonarea obligațiunilor fiscale, alocările bugetare anuale pentru infrastructură și transport călători – sînt la latitudinea factorilor de decizie politici. Și ele nu vin nici în timpul, nici în măsura necesară”, a comunicat Tofilat.

Al doilea motiv, potrivit lui Tofilat, este „incoerența viziunilor privind riscurile, prioritățile și acțiunile între politic și corporativ”.

„Avem cîteva divergențe esențiale în abordări: Calea Ferată e o afacere sau un serviciu de interes public? Altfel zis trebuie să se întrețină de sine stătător sau să aibă contribuții de la buget? În viziunea mea, circa 20% din veniturile sectorului feroviar trebuie să vină din buget. La moment e 0. Astfel orice reducere a cererii de transport duce la dificultăți în achitări. (…) Care este independența decizională a administratorului CFM (sau altor întreprinderi mari) în activitățile sale? În ce măsură poate decide asupra tarifelor, logisticii operaționale, cooperării cu mediul de afaceri? E necesar de coordonat orice pas cu consiliul de administrație, fondator, minister, guvern sau pot fi stabilite împuterniciri clare și un sistem de notificare și raportare? În domeniul corporativ este esențial să poți adopta decizii repede și consecvent, altfel ești irelevant și necompetitiv”, a adăugat Tofilat.

Al treilea motiv, a comunicat Tofilat, este „lipsa oricărei protecții față de ingerințele adverse ale „justiției” și „organelor de control””.

„Rapoartele din ultimii cinci ani de la inspecția financiară sînt între inept și criminal. Am contestat vehement prestația mizerabilă a inspectorilor din martie 2023 – la conducerea inspecției financiare, la Ministerul Finanțelor, la Parlament. Am solicitat audieri publice a „constatărilor”, am solicitat anularea prescripțiilor abuzive – zero efect pînă azi. Prestația organelor de securitate și anchetă o găsesc execrabilă, în cei aproape trei ani cît am condus CFM. Nu știu dacă doar la CFM așa, dar am impresia că organele fac totul pentru a complica și compromite lucrul meu ca administrator și nimic pentru a mă susține în revitalizarea întreprinderii. Am formulat sesizări privind atacuri concertate asupra mea și a colegilor, începînd cu 2021. Am raportat cazuri concrete de riscuri și activități nocive – fără efect pînă azi”, a scris Tofilat.

Și atunci cînd întreprinderea se află în pericol, iar managerul și factorii superiori de decizie nu pot agrea o viziune comună de remediere – consider că un manager responsabil este obligat să-și prezinte demisia, a declarat Tofilat.

„Voi prezenta un raport de activitate în curînd – și chiar sînt mîndru de reușitele CFM din ultimii trei ani. (…) În acești trei ani am reușit împreună să demonstrăm că la CFM se poate altfel, că CFM poate fi o resursă, nu doar o problemă pentru societate. Am toată deschiderea și dorința de a-mi ajuta succesorul să izbutească mai mult decît mine. Sunt sigur că prin viziune și coerență noua conducere CFM – împreună cu Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Guvernul – are toate premisele de a remedia problemele temporare cu care ne ciocnim, dar și de a atinge obiectivele strategice de modernizare a sectorului feroviar”, a conchis Oleg Tofilat.

Pe 29 ianuarie 2024, Oleg Tofilat a demisionat din funcția de director al întreprinderii „Calea Ferată din Moldova”.

Tofilat a preluat funcția de director al CFM în mai 2021. Oleg Tofilat este economist de profesie. Anterior a activat în calitate de expert internațional în transporturi și administrare publică.

Sursa: noi.md

Cuvinte cheie:

Oleg Tofilat , demisie , CFM

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1681
Populația:
1592 locuitori

Meleşeni este un sat şi comună din raionul Călăraşi. Meleşeni este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 25 km de orașul Călărași și la 74 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 1592 de oameni. Satul Meleșeni a fost menționat documentar în anul 1681.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.