|
Schimbările ce urmează să le suporte Serviciul Fiscal
Victor Surugiu
În pofida creșterii veniturilor bugetare la toți indicatorii, autoritățile consideră că Serviciul Fiscal ar putea activa mai eficient dacă i-ar fi extinse împuternicirile, de exemplu, să-i fie atribuită funcția de urmărire penală.
Acum un an a început procesul de reorganizare a sistemului fiscal și astăzi Moldova este gata să înceapă următoarea etapă a reformei. Serviciul Fiscal de Stat (SFS) poate deveni un fel de ”intermediar” între antreprenori și organele de drept, întocmind pentru acestea din urmă materialele care pot duce la pornirea cauzelor penale.
Noua față a Serviciului Fiscal
La baza reformei stau recomandările Fondului Monetar Internațional, care a insistat pe centralizarea împuternicirilor Serviciului Fiscal în Moldova. Specialiștii FMI au propus ca în țară să fie creată o structură unică responsabilă de colectarea impozitelor, investigarea încălcărilor fiscale și alte activități de profil. Startul procesului de reorganizare a fost dat acum un an, la 17 martie. Anterior sistemul de administrare fiscală al țării includea Inspectoratul Fiscal Principal de Stat și 35 de subdiviziuni, fiecare cu statut juridic aparte.
Șeful instituției, Serghei Pușcuță, menționează că structura SFS, conform principiului teritorial, a fost moștenită încă din anul 1990 și avea avantaje, dar și destule neajunsuri. Potrivit lui Pușcuță, în ultimul timp activitatea antreprenorială se diversifică, se dezvoltă serviciile electronice și toate acestea necesită schimbări, inclusiv în activitatea organelor fiscale. În plus, cînd existau 35 de inspectorate teritoriale, Serviciul Fiscal se confrunta adesea cu interpretarea ambiguă a legislației. Un alt minus, consideră conducerea SFS, consta în faptul că oficialii fiscali nu-și puteau utiliza pe deplin rezervele, în special funcțiile de control, deoarece erau admise controale numai la întreprinderile care funcționau pe un teritoriu concret.
De la 1 aprilie 2017, toate inspectoratele fiscale au fost comasate într-o singură instituție – Serviciul Fiscal de Stat, cu patru direcții regionale – Nord, Sud, Centru și Chișinău. Acestea au luat asupra lor sarcinile administrative, împuternicirile de control și urmărire a plăților și colectarea forțată a datoriilor. Din spusele lui Pușcuță reiese că funcțiile de control și colectare a plăților, ca și în alte țări, sînt supuse riscurilor de corupție în cea mai mare măsură. Șeful SFS consideră că trecerea lor la nivel regional sporește distanța dintre contribuabil și inspector, deoarece controlul este organizat conform unei scheme noi. Verificarea unei întreprinderi amplasate într-o anumită localitate este efectuată de inspectori care locuiesc în alte localități.
În același timp, la nivel teritorial au fost păstrate împuternicirile de a presta contribuabililor servicii – depunerea declarațiilor, consultări, eliberarea blanchetelor de evidență strictă etc. În Găgăuzia a apărut Direcția generală de administrare fiscală, al cărei conducător este numit cu participarea autorităților locale. Dacă anterior statut de persoane juridice aveau 35 de subdiviziuni, acum le are doar SFS. Astfel Moldova a îndeplinit una dintre condițiile de implementare a proiectului Băncii Mondiale de creare a unui sistem informațional integrat. În consecință, în locul celor 35 de sisteme informaționale locale, a apărut una singură – cea centrală.
Deși numărul funcțiilor de conducere a fost redus considerabil, statele de personal ale Serviciului Fiscal au rămas același – cca 1900 de persoane. Cea mai mare parte din numărul total al angajaților prestează servicii contribuabililor, ceilalți se ocupă de controale și de urmărirea plăților. Cei de la SFS menționează că mai rămîn problematice funcțiile pentru care nu există candidați potriviți. Mai există încă peste o sută de locuri vacante, în special în raioane.
Continuarea articolului citiți pe noi.md.
Sursa:
- Moldova marchează zece ani de liberalizare a regimului de vize
- Un moldovean a decedat în SUA după ce a fost electrocutat de polițiști. Precizările MAE
- Veste bună pentru moldovenii în Spania
- Regim liberalizat de vize pentru traficul de mărfuri: cu cine a convenit acest lucru Ucraina
- Regimul liberalizat de vize cu Republica Ecuador a fost anulat
- Proiectul Moldovenii.md împlinește 13 ani
- Un nou concert grandios al naistului Constantin Moscovici și Crazy Orchestra
- PROmaraton: Împreună alergăm, împreună salvăm vieți
- Nașterea stejarului (Video)
- Interzis cu telefoanele mobile în stradă - regulă stabilită într-un oraș francez
- Cum să te cureți de ciuperci în organism
- Starter de kefir. Rețetă de casă pentru pâine fără drojdie (+Foto)
În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?
- Statut:
- Sat
- Prima atestare:
- sec. XVIII
- Populația:
- 59 locuitori
Ocniţa-Ţărani este un sat din cadrul comunei Zorile, raionul Orhei. Localitatea se află la distanța de 16 km de orașul Orhei și la 62 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 59 de oameni. Satul Ocniţa-Ţărani a fost menționat documentar în secolul al XVIII-lea.
Comentarii
(0)