Mergi spre compartimentul: Istoria
20 august 2021, 10:30 Istoria views 3904
Drumul care trebuia să fie prima autostradă din Moldova
20 august 2021, 10:30 Istoria views 3904

Drumul care trebuia să fie prima autostradă din Moldova

Puţini ştiu, dar în Moldova există un drum, care a fost proiectat din start pentru a deveni prima autostradă din ţara noastră.

E vorba de traseul M3, Chişinău — Sagaidaicul-Nou — Porumbrei — Cimişlia, cu o eventuală prelungire spre Giurgiuleşti. Doar că ideea iniţială de a construi această autostradă, care datează încă din anii ’80, n-a fost realizată decît parţial. Şi la fel de puţini ştiu că în prezent se lucrează la cealaltă parte, rămasă nerealizată! E o istorie pe lîngă care mulţi dintre noi am trecut de nenumărate ori, dar tot a rămas în mare parte necunoscută.

Totul a început încă în perioada URSS. Prin această parte a ţării nu exista un drum rapid şi eficient, iar alte oraşe mari şi magistrale, inclusiv de pe teritoriul actualei Rusii, treceau deja la planificări de autostrăzi. Prin urmare, dat fiind că era nevoie de un drum rapid spre sudul ţării, fiind că zona de centru sud are localităţi mai rar situate una faţă de cealaltă, iar drumului putea trece prin afara localităţilor, s-a considerat oportună proiectarea unui drum cu regim de autostradă, dar pe etape, pentru ca proiectul să poată trece mai rapid la implementare.

Iar statutul de autostradă a însemnat că drumul trebuia să aibă patru benzi, cîte două pe fiecare sens, cu posibilitatea separării sensurilor prin construcţii de beton. Pe lîngă asta, ca şi la orice altă autostradă, drumul a fost gîndit ca să nu aibă intersecţii la acelaşi nivel, ci doar noduri rutiere denivelate, fie cu poduri, fie cu trasee sub el. Deci toate ieşirile şi intrările urmau să se facă în siguranţă, la diferenţă de nivel, aşa cum se cuvine unei autostrăzi.

Prima etapă de construcţie şi proiectare a fost de la marginea Chişinăului, de lîngă intersecţia cu traseul spre Aeroport şi Băcioi, pînă spre Sagaidacul nou. Această etapă a fost divizată în subetape, dar construcţia a mers cumva continuu. Din start inginerii planificaseră că trecerea propriu-zisă la regim de autostradă avea să fie făcută după finalizare, în perioada construcţiei benzile rămînînd pe alocuri fără separare fizică, iar limita de viteză rămînînd cea de traseu extraurban standard.

Proiectul tehnic pe segmentul de după Sagaidacul-Nou a fost finalizat în 1989, el vizînd kilometrul 32-40 al acestui traseu. Apoi, cît acest segment avea să fie construit, trebuia realizată următoarea etapă de la Porumbrei spre Cimişlia. Lucrările de construcţie pe segmentul 32-40 km au început în primăvara anului 1990, însă în 1991, după destrămarea URSS, acest proiect deja suferise o reducere drastică de fonduri. Proiectul s-a mai zbătut pînă în anul 1996, cînd lucrările au fost sistate definitiv. Tocmai de asta, pe acea ultimă porţiune spre Porumbrei a rămas o singură bandă de sens, maşinile fiind dirijate pe cealaltă bandă, într-un soi de soluţie temporară, care durează de aproape trei decenii.

Din 2019 încoace lucrurile s-au mişcat în direcţia reanimării acestei idei de cîndva, a primei autostrăzi din Moldova. Sigur, va mai dura pînă cînd traseul va putea fi trecut la regim de autostradă, dar deja se lucrează la construcţia acelui segment neterminat din periaoda sovietică — Porumbrei-Coştangalia-Cimişlia. Şi se construieşte pe teren gol, brut, pentru că acolo nu era nimic altceva decît un plan!

Acesta fiind un proiect grandios în Moldova, finanţat acum pe bani europeni, dar pe care nu-l vede aproape nimeni, pentru că acel segment, ce se construieşte, e în cîmp, izolat de alte drumuri. Doar localnicii din zonă văd aceste lucrări zi de zi, în timp ce ceilalţi, au aflat probabil abia la urmă. Dar recent a fost găsit un comunicat uscat al Administraţiei Naţionale a Drumurilor şi un video de raportare a stării curente, filmat cu drona, pe exact acest segment despre care vorbim!

Şi partea cea mai frumoasă e că acest segment nou, care se construieşte acum, e fost făcut exact în aceeaşi manieră de autostradă, cu intersecţii denivelate pînă la noduri rutiere, şi tot cîte două benzi pe sens, separate fizic între ele. Iar asta ne face să spunem că aceste lucrări se mişcă în direcţia corectă şi poate, într-o zi vom ajunge ca Moldova să ducă la bun sfîrşit această idee a primei autostrăzi din ţara noastră!

Sursa: noi.md

Cuvinte cheie:

drum , Moldova , construcție

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1429
Populația:
5062 locuitori

Larga este un sat şi comună din raionul Briceni. Din componenţa comunei fac parte două localităţi: Larga şi Pavlovca. Satul Larga este situat la o distanță de 19 km de oraşul Briceni, 12 km de Lipcani şi 256 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004 populaţia satului Larga constituia 5062 de oameni. Prima atestare documentară a satului Larga datează din iulie 1429, cînd domnul Ţării Moldovei Alexandru cel Bun îl întărea lui Dan Uncleată.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.