02 december 2019, 16:35 Moldovan reality views 14458
De ce vremea rea a devenit o piedică pentru avioane
02 december 2019, 16:35 Moldovan reality views 14458

De ce vremea rea a devenit o piedică pentru avioane

Pe parcursul mai multor zile de la finele lui ianurie- începutul lui februarie, în Aeroportul Internațional Chișinău traficul aerian a fost, practic, paralizat: din cauza ceții dense aeronavele nu au putut nici să decoleze, nici să aterizeze în Moldova.

Apoi vremea s-a îmbunătățit, acum aeroportul funcționează fără restricții. În același timp, specialiștii menționează că, în prezent, capacitatea aeroportului moldovenesc de a primi și trimite zboruri în condiții meteorologice dificile este limitată. Chiar dacă, din punct de vedere tehnic, pista de decolare-aterizare permite primirea avioanelor de pasageri în condiții de ceață densă și vizibilitate foarte redusă, aici așa și nu a fost luat un întreg complex de măsuri, ce includ perfecționarea sistemelor de navigare și alte acțiuni pregătitoare.

Prizonieri ai ceții dense

În ultimele zile ale lunii ianuarie o ceață densă s-a lăsat asupra Chișinăului și împrejurimilor lui, fapt care a impus aeroportul chișinăuian să-și modifice regimul de activitate, în rezultat, planurile miilor de călători au eșuat. Negura s-a îngroșat fulgerător, pe drumuri a scăzut brusc vizibilitatea. În ajun, meteorologii au prevenit despre schimbarea condițiilor climaterice și au menționat că vizibilitatea se poate reduce la 200–500 metri. Șoferii au fost îndemnați să-și concentreze atenția, să păstreze distanța și să țină sub control regimul de viteză.

Specialiștii spun că ceața densă a apărut din cauza vremii neobișnuit de calde, care se instalase în Moldova. Mase de aer cald traversau țara noastră, de aceea în republică au fost fixate temperaturi care depășeau norma climaterică pentru această perioadă. Anterior, Moldova s-a bucurat de vreme răcoroasă, și pe suprafața umedă și rece a solului au venit masele de aer cald. În rezultat s-a format așa numita ceață advectivă.

În capitală, condițiile climaterice ba se îmbunătățeau treptat, ba reveneau la valorile anterioare. În toată țara a fost declarat cod meteorologic "galben", care a tot fost prelungit pînă la finele săptămînii trecute. Zilnic, serviciul meteorologic de stat prevenea despre reducerea vizibilității, precum și despre perturbarea traficului aerian și a celui feroviar.

Totuși, chiar în condițiile celei mai reduse vizibilități, aeroportul Chișinău nu și-a întrerupt activitatea: personalul era nevoit să muncească și, reieșind din condițiile reale ale vremii, în regim normal. În punctul culminant al ceței, vizibilitatea orizontală era de 100 metri, cea verticală mai puțin de 30 metri. Aeroportul moldovenesc este limitat în posibilitatea de a primi și trimite curse în condiții climaterice complicate, deoarece este echipat cu o cale de alunecare a cursului (ILS) de categoria a doua. Aceasta permite avioanelor să aterizeze dacă vizibilitatea este mai mare de 300 metri.

Pentru ca avioanele de pasageri să aterizeze în condiții de ceață densă și vizibilitate foarte redusă, aeroportul trebuie să susțină un test internațional și să obțină categoria a treia ILS. Dar pentru aceasta trebuie perfecționat sistemul de navigare, instruiți dispecerii și piloții, implementat un șir de alte măsuri.

În opinia autorilor blogului Runway 08, pista de decolare-aterizare a aeroportului din Chișinău permite utilizarea ILS de categoria a treia, dar lipsește iluminarea specială, marcajul și zona liberă, toate acestea depind în întregime de aeroport. Specialiștii presupun că, spre finele anului curent, Aeroportul internațional Chișinău va avea categoria a treia – cel puțin, așa susține Autoritatea aviației civile.

Continuarea articolului citiți pe noi.md.

Source: noi.md

Keywords:

vremea , avion

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1431
Populația:
2073 locuitori

Şofrîncani este un sat şi comună din raionul Edineţ. Satul este situat la o distanță de 23 km de oraşul Edineţ și la 200 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 2073 de oameni. Prima atestare a satului Șofrîncani din ținutul Hotin datează din 15 iunie 1431.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.