20 iulie 2018, 16:30 Caleidoscop views 10157
NASA a observat, în premieră, cum o stea distruge o planetă
20 iulie 2018, 16:30 Caleidoscop views 10157

NASA a observat, în premieră, cum o stea distruge o planetă

NASA a observat pentru prima dată ce înseamnă ca o planetă să fie „devorată" de o stea. E un eveniment spectaculos și memorabil.

Stelele, precum Soarele, pot însemna sfârșitul pentru lumile care le înconjoară și e normal ca (posibil) singurele ființe din Univers să fie îngrozite de astfel de cataclisme.

La „doar" 450 de milioane de ani-lumină de Pământ, s-a petrecut un dezastru de proporții cosmice. Până acum, când cei de la NASA și-au dat seama că o stea pe care au studiat-o de câteva decenii, a „înghițit" o planetă vecină.

Este vorba de steaua RW Aur A, veche de „cîteva milioane de ani", adică destul de tînără, spun cercetătorii de la NASA. RW Aur A este studiată de astronomi încă din 1937, iar această expresie evazivă cu privire la vârsta stelei demonstrează tocmai că este foarte tânără și, implicit, instabilă.

Din acest motiv, oamenii de știință au urmărit-o constant cu ajutorul telescoapelor pentru a afla cât mai multe despre trecutul ei, dar și despre modul de interacțiune cu alte corpuri cerești.

Una dintre observații este că, în cei 80 de ani de cînd este studiată, lumina stelei s-a diminuat treptat. În 2011, procesul s-a accentuat, mai frecvent și pe perioade mai lungi.

Cercetătorii au observat aceste caracteristici cu ajutorul telescopului de la Observatorul Chandra care „simte" razele X emise de stele. Acesta a fost inaugurat în 1999 și este atît de sensibil, încât poate detecta chiar și cele mai slabe raze X emise de stelele tinere.

De regulă, stelele tinere precum RW Aur A sînt înconjurate de discuri subțiri de resturi de corpuri cerești și gaze, care altereză intensitatea razelor X pe care le emit. Cu ajutorul telescopului Chandra, NASA este capabilă să observe din ce materiale sunt formate acele discuri, iar un studiu recent arată că în jurul lui RW Aur A se află o mare concentrație de fier, mult peste nivelul înregistrat de-a lungul timpului.

Prin urmare, cercetătorii au ajuns la concluzia că resturile neobișnuite din jurul stelei sunt rezultatul coliziunii acesteia cu o planetă. Fierul nu este prezent decît în nucleul planetelor solide, deci asta ar fi cam singura explicație.

Dacă datele au fost interpretate corect, este pentru prima dată când NASA a descoperit o coliziune între o planetă și o stea, iar rezultatul nu e deloc îmbucurător. După cum era de așteptat, o planetă, chiar și una din metale, n-are nicio șansă în fața unei masei gigantice de foc.

Sursa: playtech.ro

stele , Planete , NASA

Opaci este un sat şi comună din raionul Căuşeni. Opaci este unicul sat din comuna cu acelaşi nume. Localitatea se află la distanța de 16 km de orașul Căușeni și la 95 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituia 3516 oameni. Satul Opaci a fost menționat documentar în anul 1670.