Mergi spre compartimentul: Localitaţile Moldovei și diasporei
03 septembrie 2017, 13:00 Diaspora moldovenească views 9741
Olia Vladimir: Mi-am făcut o promisiune - să lucrez numai cu branduri și oameni care îmi plac
03 septembrie 2017, 13:00 Diaspora moldovenească views 9741

Olia Vladimir: Mi-am făcut o promisiune - să lucrez numai cu branduri și oameni care îmi plac

Moldoveanca Olia Vladimir locuiește de opt ani la Paris. Dintre aceștia, cinci ani i-a dedicat muncii în calitate de consultant de dezvoltare a brandurilor de lux în cadrul companiilor de prestigiu, restul celor trei ani Olia lucrează pentru ea însăși.

Agenția ei de consultanță, cu aceeași denumire, ajută mărcile la modă ale îmbrăcăminții de lux (din Paris, Rusia, Italia iar, mai recent, Japonia) să se dezvolte pe piața internațională a modei. La agenția ei, în afară de contabil, lucrează doar o singură persoană - Olia. Despre cum îi reușește acest lucru am întrebat-o. Spoiler: îi reușește pe nota cinci cu plus (de minune).

Olia, cu ce scop zbori la New York toamna aceasta?

Acolo voi avea cîteva întîlniri cu reprezentanții unui magazin mare, Bergdorf Goodman, acesta este cel mai luxos magazin universal, care există în lume. Voi reprezenta acolo un brand foarte interesant italian de încălțăminte, un brand de pantofi confecționați 80% manual. În franceză, l-aș descrie ca fiind "savoir-faire" este o combinație netranslabilă, dar dacă traducem literalmente "știu cum să o fac". Deci, iată că la New York, trebuie să mă întîlnesc cu bayerii (specialiștii în achiziții din magazinele de modă de îmbrăcăminte și încălțăminte și să mă înțeleg ca marca, despre care v-am vorbit să fie prezentată acolo.

Adică, atunci cînd călătorești prin lume o faci ca să negociezi, nu?

Sigur, că nu numai pentru asta. Eu călătoresc ca să studiez piața: mă uit cum trăiesc oamenii, ce preferințe, gusturi, nevoi au, cît cîștigă, ce valori au. Aceasta se numește market research (studierea pieței).

Cum se întîmplă acest lucru?

Să începem de la faptul că eu întotdeauna mă pregătesc pentru astfel de excursii: studiez magazine locale din segmentul meu, am o bază enormă, de circa 1.500 de magazine de lux prin întreaga lume, plus experiența mea și cunoștințele mele despre ele. Înainte de călătorie, eu determin ce magazine vreau să vizitez și cu cine să mă întîlnesc, stabilesc întîlniri cu bayerii, fac cunoștință cu ei, dacă nu-i cunosc încă. Segmentul meu este de lux și design (luxury și design). Acesta este un segment foarte îngust, nu există foarte multe astfel de magazine într-o singură țară.

Păi bine, în aceste magazine tot trebuie să ajungi cumva. Doar nu le scrii pur și simplu: "Bună ziua, numele meu este Olia, vreau să vin la magazinul dvs.?" Sau ai totuși anumite relații?

Desigur, am legături. De regulă, bayerii sau reprezentanții unor astfel de magazine sînt persoane care fie deja mă cunosc, fie au auzit sau mă știu în legătură cu o altă marcă pe care o reprezint, aceasta fiind mai faimoasă.

Spre exemplu, lucrez cu Vika Gazinskaya. Brandul ei este destul de cunoscut, fiind vîndut în cele mai bune magazine din lume. De aceea, cînd trebuie să mă întîlnesc cu un bayer și el știe ce brand reprezint, inclusiv pe cel al Vikăi, nu-mi este refuzată întîlnirea.

Să vorbim despre Vika Gazinskaya. Ea este de origine rusoaică, tu ești din Moldova, brand-ul ei îl promovezi la Paris. Cum este, în general posibil, acest lucru?

În primul rînd, chiar dacă este designeră rusă, ea nu-și demonstrează colecțiile la Moscova, acest lucru fiind deja o tradiție. Totodată, ea își prezintă întotdeauna colecțiile la Paris în timpul Săptămînii Modei de la Paris (Paris Fashion Week), deoarece aceasta este cea mai mare platformă unde se întîlnesc bayerii și designerii. De aceea, toată lumea încearcă să ajungă acolo. Nu se întîmplă ca un bayer de la New York să călătorească la Moscova, nu e necesar să facă acest lucru. De aceea, că toate brandurile rusești demne pot fi găsite la Săptămîna Modei de la Paris.

În al doilea rînd, permite-mi să-ți povestesc cum am făcut cunoștință cu ea. Cînd lucram la agenția de consultanță din Paris, i-am recomandat unuia dintre clienții noștri (un magazin mare din Hong Kong) să cumpere colecția Vikăi Gazinskaya. Am considerat că era un brand bun pentru ei și iată atunci am și făcut cunoștință. Cînd acum trei ani mi-am deschis propria agenție, i-am scrie, nu avea pe atunci vreun reprezentant. Ne-am întîlnit la Săptămîna Modei de la Paris și am convenit să lucrăm împreună. Știu că pe atunci mulți îi scriau cu propuneri similare, dar se pare că ceva a făcut-o să mă aleagă pe mine. Probabil, a simțit că poate avea încredere în mine.

La concursul de prestigiu a tinerilor designeri LVMH Prize

Cum este ea în viață?

Extrem de multilaterală, o respect foarte mult pentru faptul că este megatalentată. E una din designerii mei preferați. Cînd plecam de la serviciul meu precedent, mi-am dat cuvîntul: să lucrez numai cu branduri și oameni care-mi plac. Este un astfel de lux în vremea noastră. Pur și simplu, cînd lucrezi pentru cineva, se întîmplă adesea ca șeful dvs. să dorească să vă împingă un careva brand, adică eu am în vedere un brand în care dvs. nu credeți, ceea ce mi s-a întîmplat și mie spre sfîrșit la locul precedent de lucru. Iar eu consider că viața este prea scurtă, pentru a face ceva ce nu-ți place și în ceea nu crezi. Eu nu vorbesc despre lucrurile care nu-mi plac, dar pe care trebuie să le faci. Vorbesc despre lucruri în care nu crezi. Acesta este pierdere de timp în zadar.

Am avut noroc să am posibilitatea de a promova brandul, care îmi place foarte mult. Strategia Vikăi este să rămînă un brand conferențial suficient timp, ea are fani loiali care o urmăresc, îi poartă hainele și care preferă acest brand. În general, atunci cînd purtați hainele cu marca ei, este clar că aceste haine poartă semnătura ei, fără să vă uitaţi pe etichetă. Acesta este cel mai bun semn pentru designer. Dacă e să comparăm, este ca, de exemplu, hainele create de Albert Elbaz pentru Lanvin. Asta înseamnă că îmbraci o haină cu marca Lanvin și este clar că este un lucru Lanvin, căci acesta nu poate fi confundat cu nimic altceva, acesta vorbește de la sine, în timp ce omul nu se pierde în aceste haine.

În ce constă propria ta promovare? Nu ai nicio reclamă, pe paginile tale de pe Instagram și Facebook ești destul de selectivă, postezi rar, nu tot la rînd, foarte puțin despre lucru și aproape nimic despre viața personală.

De aceea, că afacerea mea este "B2B", și nu "B2C". Cînd o companie sau un brand doresc să mă angajeze în calitate de consultant, ei se interesează cer recomandări de la alți clienți. Acest segment al lumii modei este foarte mic, toți se cunosc unii cu alții.

La concursul de prestigiu al tinerilor designeri LVMH Prize cu semifinalistul din Taiwan Angus Chiang

E cu adevărat micuț, nu-i așa?

Foarte. De aceea, nici nu are nevoie de promovare. Iată astăzi, de exemplu, mi-au scris reprezentanții unui brand din Rusia, dînșii tricotează cardigane, sînt foarte drăguțe. Iată că ei mă întreabă, dacă aș putea să-i ajut să intre pe piața din Paris?

Eu însă nu am timp să mă ocup de noii designeri. Pentru că am mult de lucru cu clienții pe care-i am deja. Acum o lună am semnat un contract cu un brand japonez, astfel cea mai mare parte a timpului meu i-o voi dedica lui. În fruntea brandului este un designer foarte talentat, dînsul posedă estetica europeană și, bineînțeles, are rădăcini japoneze și o viziune a designului din această perspectivă. Mie îmi place enorm Japonia, cînd am fost acolo într-o călătorie anul trecut, am visat să lucrez anume cu brandul japonez, anume cu acest brand. Este, în general, o poveste uimitoare: recent m-am uitat prin notițele din iPhone, deoarece acolo am avut o notă despre acest brand, am fotografiat chiar cîteva dintre lucrurile lor, într-atît de mult mi-au plăcut. Le-am scris atunci, venind cu o propunere de cooperare, dar reprezentantul lor mi-a răspuns că nu intenționează să se dezvolte în străinătate. Apoi, după un timp designerul lor a bătut el însuși la ușa mea, propunîndu-mi colaborare și mi-a propus să ne întîlnim la Săptămîna Modei. Ne-am întîlnit, întrevederea noastră a fost una de succes, s-a dovedit că avem o viziune foarte asemănătoare referitor dezvoltarea brandului, construirea strategiei. Iată că recent am semnat un contract.

Cum se desfășoară, în general, lucrul cu clientul, puteți să-mi descrieți în etape?

Am să vă povestesc în baza exemplului acestui brand. Totul începe de la întrevedere. Apoi urmează comunicarea fără sfîrșit prin toate tipurile de canale de comunicare: vatsap, messenger, e-mail.

Începem discuţia referitor la ce rezulte dorim să obținem în primul sezon, în al doilea și așa mai departe. În continuare planificăm ceea ce va arăta ca lookbook, planificăm comunicarea, stabilim politica prețurilor, aici există o mulțime de nuanțe. Toate acestea trebuie discutate. Apoi este elaborată strategia, cum să intri pe diferite piețe, cum să administrezi brandul, iar la toate aceste puncte este necesar să ajungeți la o înțelegere.

Procesul de lucru în showroom-ul Vikăi Gazinskaya de la Paris

Toate acestea apoi devin parte a unui plan sub forma unui document electronic?

Aceste cîteva documente, care iau naștere după sute de mesaje electronice și după o comunicare interminabilă. Eu cred, în general, în comunicare, atît în viața personală, cît și în familie și la lucru. Cu clienții procedez la fel, mai bine mai multe e-mailuri, decît să rămînă lucruri neclarificate.

Peste cîteva luni după prima întîlnire, acest designer a venit pe calea aerului la Paris, pentru a se întîlni cu mine încă odată și ca împreună, înainte de începerea sezonului să discutăm din nou totul. Am elaborat atunci un plan de acțiuni mai clar, iar apoi am început să comunic cu bayerii, invitîndu-i să vadă colecția. Bayerii sînt o categorie specială, ei sînt întotdeauna foarte ocupați și ei dispun de puțin timp pe durata Săptămînilor Modei. De aceea, e necesar întîi să le captezi atenția ca, în cele din urmă, să le dai doar ceea ce-și doresc.

În general, mi s-a creat impresia că tu de parcă a-i fi la restaurant, fără să cunoști persoana, alegi pentru ea exact felul de mîncare, pe care și-l dorește. Cum faci acest lucru?

Am un talent (zîmbește). În general, mie îmi place cel mai mult procesul vînzărilor de la showroom, acesta este cel mai fascinant lucru.

Procesul de lucru în showroom-ul Vikăi Gazinskaya de la Paris

Cum se întîmplă acest lucru?

Este organizată o întîlnire cu cumpărătorii în timpul Săptămînii Modei, la Paris. Aici este necesar să se țină seama de faptul că în această perioadă bayerii sînt foarte ocupați, de aceea întîlnirile de la sfîrșitul lunii septembrie le organizez în luna iulie. În ziua stabilită, ne întîlnim la showroom-ul brandului, pe care îl reprezint. Le povestesc despre colecție, designer, brand, dacă ei nu știu nimic despre marca în cauză le vorbesc și despre faptul ce l-a inspirat pe designer în timpul creației acestuia, despre ce fel de materiale au fost folosite. Bayerii văd cîteva haine, demonstrate de model, ei pot vedea, de asemenea, unele lucruri din colecție, dacă doresc. Iar la sfîrșit eu le sugerez să facă o selecție de îmbrăcăminte pentru magazinul lor. Iată ce am observat: bayerii sînt foarte sensibili și cînd le propuneți ceva ce nu le convine, ei simt că-și pierd timpul, ceea ce-i enervează. Deoarece ei au 10-12 de întîlniri de acest fel, în plus, ei aleargă la defilările de modă, iar în acea perioadă la Paris sînt multe ambuteiaje. De aceea, este foarte important să înțelegem care sînt magazinele pe care le reprezintă. Mi se pare că-i înțeleg, pentru că, de regulă, dînșii ascultă recomandările mele.

La sfîrșitul întrevederii, ei spun doar: "cumpărăm" și pleacă?

Să spună un bayer la prima întîlnire: "cumpărăm", acest lucru aproape că nu se întîmplă. Ei au nevoie de mult timp ca să privească, să se uite şi la calitatea finisajelor, pentru ei fiind foarte important să știe, dacă brandul va fi în stare să prezinte o colecție la fel de puternică în următorul sezon, dar și în sezoanele următoare. Deoarece toți sînt hotărîți să cîștige bani. Acel fapt că lor le place brandul, nu este nici pe departe un indicator. Bayerul trebuie să simtă că poate cîștiga bani cu brandul ales. În plus, el ar trebui să se înscrie în estetica magazinului, nevoile clienților etc. Bayerul poate urmări îndelung un brand, să se întîlnească din nou peste un sezon şi doar apoi să înceapă să comande. După aceea, începe altă muncă: bayerii se uită la rezultatele vînzărilor, în fiecare săptămînă, eu, brandul și bayerul primim așa-numita "sell-through". Este vorba de un raport de la sfîrșitul săptămînii, care descrie ce și cîte unități au fost vîndute: ce mărimi, ce culori, dacă există marfă returnată, dacă există, atunci din ce motiv. Toate acestea sînt analizate, noi discutăm acest lucru cu designerul și împreună căutăm soluția sau încercăm să înlăturăm defectele.

Cu designerul britanic Erdem și curatorul șef al Muzeului Național de Modă și Stofe (Musee des Arts Decoratifs) Pamela Golbin

Care este indicatorul succesului muncii tale, în ce se măsoară?

Prima este calitatea magazinelor, în care am plasat brandul pe care îl reprezint. De regulă, acestea sînt magazine, în care toată lumea visează să ajungă. În al doilea rînd, conform volumului de vînzări. Cum se spune: "Show me the money" (Arată-mi banii!), (zîmbește).

Te ascult și nu pot înțelege, de ce ai început să lucrezi pentru tine. Este mai simplu să lucrezi pentru altcineva?

Am crezut și eu la fel. În general, cînd am lucrat la agenție, nici măcar nu mi-am putut imagina că pot lucra pentru mine. S-a întîmplat astfel, că la ultimul meu loc de muncă am simțit că am învățat tot ce am putut. În plus, au fost mai multe situații în care mi s-a propus să dezvolt branduri în care eu nu credeam. Pentru mine, un semn important în lucrul cu brandul este talentul și potențialul de dezvoltare a acestuia pe piață. Acești doi factori nu au coincis la un moment dat și eu nu am putut lucra, pur și simplu, cu ceva în care nu credeam. Așa că am plecat. A fost o agenție care se ocupa de diferite domenii, inclusiv consulta branduri și magazine de lux. În plus, am vrut să pot să petrec mai mult timp cu fiica mea. Cînd am născut-o, cu aproape șase ani în urmă, m-am reîntors la lucru, după ce ea împlinise 3 luni, mama mea, care mă ajută foarte mult, mi-o aducea să o alăptez la showroom.

Nu e invers acum? Am în vedere, nu ai acum și mai puțin timp pentru familie?

Desigur că am foarte mult de lucru, mulți clienți. Prietenii mei, familia mea știu că în timpul săptămînii modei nu trebuie să se apropie de mine, să mă sune, să-mi scrie, prietenii mei știu deja că în această perioadă nu trebuie să stabilească nici măcar nunțile, căci oricum nu voi putea veni. Mai bine după. Dar cînd lucrezi pentru sine, poți să-ți iei pur și simplu o zi liberă fără să-ţi ceri voie de la cineva. Deși va trebui pe urmă să lucrez 2 nopți la rînd (rîdem ambele). Eu însămi însă îmi planific programul.

Uite, vezi iunie, cînd a fost Săptămîna Modei la Milano, pentru că am avut un client italian, care venea doar acolo, am zburat la Milano de 4 ori, din acestea 2 zile soseam dimineața, seara zburam acasă: toate acestea de dragul unei întrevederi. Este o muncă foarte intensă, care dă rezultate. Iar eu cred mai mult în rezultat, decît în 8 ore de lucru potrivit programului de lucru.

La Săptămîna Modei, Milano

Este dificil să înregistrezi propria agenție la Paris?

În Franța pentru a face acest lucru nici nu trebuie să ieșiți din casă, este foarte simplu. Antreprenoriatul este încurajat la Paris.

Cît a costat?

Nu m-a costat nimic. Pentru că aceasta este o agenție de consultanță, noi nu producem nimic. Dar trebuie achitate impozite, este vorba despre 50% din profit.

O dată pe an?

Eu plătesc o dată la trei luni. Dar pot alege: o dată pe lună sau o dată la șase luni.

Ce oferă aceste taxe - securitatea?

Nimic, este doar o lege și taxe, pur și simplu. Am o activitate care este plătită și trebuie să plătesc taxe pentru asta.

Faci de una singură totul?

Am un contabil, care se ocupă de partea financiară. Toate celelalte le fac eu însămi. Mă gîndeam să mă extind, dar pînă ce mă isprăvesc, vom vedea ce va fi pe viitor .

Să vorbim despre studii, ale tale sînt de invidiat: diploma MBA, Școala de Modă de la Florența "Polimoda", așa e nu?

Prima mea specialitate, în general, e în domeniul dreptului, cea de-a doua diplomă este masteratul MBA, pe care am primit-o la Grenoble General School of Business, cea de-a treia este de la Școala de Modă Polimoda de la Florența. În prezent, această școală se află în top-5 printre universitățile fashion din lume.

Studiile tale ce semnifică pentru tine?

Acestea sînt cunoștințe pe care nimeni nu mi le poate lua. Iar a doua este comunitatea, relațiile care te ajută la realizarea unor obiective, să cunoști oameni interesanți, în plus este și schimb de informații din cadrul profesiei, căci noi comunicăm permanent. Eu cred cu adevărat în studii și în faptul că acestea îi oferă omului o șansă să nu facă greșelile, care pot fi evitate. În cazul meu, studiile mi-au oferit fericita ocazie să-mi fac și prieteni buni.

Ascultă, dar tu nu ai aceste distorsiuni, cînd intri totalmente în muncă, uitînd de familie, de tine?

Mi se întîmplă, dar familia mea mă susține și acest lucru este important. Cum altfel? Dacă ai de lucru, lucrezi.

Concurență aveți?

Bineînțeles. Dar să spun că cineva încearcă să mă întreacă, nu e așa ceva. Dar toată lumea se luptă desigur pentru clienți, există clienți de la care poți obține mai multe profituri, de la alții mai puține. Toate acestea sînt firești, în businessul modei e la fel ca în alte afaceri.

Olia, trebuie să încheiem interviul nostru cu ceva despre Moldova.

Hai.

Iată spune-mi, de ce nu iei sub aripa ta un brand local ca să-l dezvolți în străinătate?

Uite, eu consider că este de datoria mea să împărtășesc din cunoștințele și experiența mea concetățenilor mei, colegilor mei, anume în Moldova. Simt, dacă pot spune astfel, că datoria patriotică este să-mi împărtășesc experiența, deoarece am avut ocazia să o acumulez în străinătate. Mi s-au adresat nu odată designeri locali, care mi-au cerut sfaturi.

Te-au rugat așa pur și simplu?

Da, exact. Poate că și-ar fi dorit să mă angajeze, dar îi va costa bani și e posibil ca ei să nu-și poată permite acest lucru.

Cu toate acestea, cînd sosesc, de cîteva ori pe an, pe calea aerului la Chișinău, pentru cîteva săptămîni, ca să le petrec împreună cu familia, găsesc oricum timp și mă întîlnesc cu ei. Din nou, este de datoria mea, eu așa percep lucrurile. Chiar dacă nu cred că marca este gata să intre pe piața de la Paris. Toate aceste întîlniri sînt întotdeauna gratuite și nu iau bani pentru consiliere.

Vezi progrese în rîndul brandurilor locale?

Bineînțeles. Înainte multe din aceste firme nici nu existau. Acum însă ele sînt cunoscute, fiind comercializate la mai multe puncte de vînzare din: Chișinău, București și Kazahstan, acest lucru constituind bineînțeles, un progres.

Cumperi haine moldovenești?

Da, atît pentru mine, cît și pentru fiica mea.

Ascultă, dar cînd ești întrebată de unde le ai, tu răspunzi: "Din Moldova", spui acest lucru cu mîndrie?

Bineînțeles. Iată, chiar cu cîteva zile în urmă am fost la Muzeul de Etnografie, acolo sînt niște expoziții uimitoare! Iar cu fiecare an eu apreciez acest muzeu și toată această originalitate tradițională din ce în ce mai mult. În industria mea toți sînt foarte toleranți, iar cînd le povestesc de unde provin, le este foarte interesant.

Sentimentul de "Dor de casa" îl ai?

Bineînțeles că îl am. Întotdeauna. Pentru că la Paris am de lucru, există multe oportunități. Iar aici, în Moldova, este casa mea. Eu simt că voi avea întotdeauna acest sentiment, nu mă lupt cu el. Pentru că mi-am dat seama că aici este aici, iar acolo este acolo.

Text: Lena Derjanskaia

Foto: arhiva personală a eroinei

Sursa: www.allmoldova.com

Cuvinte cheie:

personalitati , moda , Paris , Franta , diaspora

Comentarii

 (0)
 
*
Cel puţin 3 caractere, doar litere latine

*
Cod Antispam:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Localitățile Republicii Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1575
Populația:
998 locuitori

Bleşteni este un sat şi comună din raionul Edineţ. Din componenţa comunei fac parte două localităţi: Bleşteni şi Volodeni. Satul Bleşteni se află la o distanță de 12 km sud-vest de Edineţ, la 17 km de staţia de cale ferată Brătuşeni şi la 214 km de Chișinău. La recensămîntul din anul 2004, populaţia satului constituia 998 de oameni. Este menţionat pentru prima dată în documentul datat cu 19 mai 1575, cu numele Blişceanăuţi, ţinutul Hotin.

Biblioteca
Biblioteca electronică a site-ului www. moldovenii.md conţine cărţi, documente, materiale audio şi video, privind istoria și cultura.