Go to section: Architecture
03 march 2017, 09:45 Architecture views 7474
Clădirea
03 march 2017, 09:45 Architecture views 7474

Clădirea "Romanița"din Chișinău e parte a proiectului East Brutal a designerilor polonezi

Studioul de Arhitectură și Design "Zupagrafika" din Polonia a editat un set de machete din hîrtie sub denumirea Brutal East. Din detalii de hîrtie decupate și ilustrate puteți construi șapte clădiri-modele, care reprezintă arhitectura postbelică modernistă a Europei Centrale și de Est din a doua jumătate a secolului al XX-lea. Prototip al unuia dintre machete a devenit "Romanița" - celebra clădire-turn cunoscută, de asemenea, sub denumirea de "știulete de porumb", scrie Locals.md.

Pe site-ul "Zupagrafika" se spune că setul include 7 clădiri: "de la masivele blocuri de locuit din panouri de beton omniprezente peste tot pînă la monumente de arhitectură grandioase, care pot fi găsite peste tot pe teritoriul țărilor fostului bloc estic, care sînt în așteptarea renovării lor sau în pericol de a fi demolate".

În afară de blocul „Romanița" de la Chișinău din seria Brutal East fac parte: Porțile de Est ale Belgradului (Belgrad, Serbia), Casa Sovietelor (Kaliningrad, Rusia), Complexul Locativ Jižní Město (Praga, Republica Ceha), Complexul Locativ de pe Novosmolenskaia (St. Petersburg, Rusia), Palatul Sporturilor Sporto Rūmai, (Vilnius, Lituania), Complexul Locativ „Manhattan" (Wrocław, Polonia).

Creatorii subliniază faptul că produsul este unul ecologic. Machetele sînt tipărite pe hîrtie reciclată și includ o scurtă notă despre arhitecții care au proiectat clădirea, anul construcției și locația exactă a acestora. Setul costă 17 Euro.

Potrivit părerii autorilor, setul permite să explorezi jucîndu-te și reconstruind unele dintre clădirile cele mai controversate, înălțate în spatele Cortinei de Fier.

"Zupagrafika" este un studio de design creativ și editură independentă, care se află în Polonia. În anul 2012 aceasta a fost fondată de duetul spaniolo-polonez: David Navarro și Martyna Sobecka. Autorii vorbesc despre apropierea lor față de acele direcții cum ar fi: Școala Poloneză de Postere (Polish Poster School), arhitectura modernă postbelică și lucrul cu produsele din hârtie. Ei sînt specializați în producția de postere, editarea și proiectarea produselor legate de arhitectură.

"Brutal East" este ultimul dintr-o listă lungă de proiecte realizate de echipă. Pînă atunci au avut un mare succes și au fost recunoscute pe plan internațional seturile de machete: "Contruct Your Own Concrete Capital. Blokografia" (2012), "Eastern Blocks" (2014), "Blokoshka" (2016), "Paris Brut" (2016), în toate aceste proiecte, autorii lucrează cu patrimoniul arhitectural din a doua jumătate a secolului al XX-lea, trecîndu-l din domeniul funcțional sau ideologic în cel al fenomenelor culturale.

Pe parcursul uneia dintre etapele de pregătire a proiectului "Brutal East" autorii săi au colaborat cu fotografi din orașele, în care sînt amplasate prototipurile machetelor din hîrtie. Pe fundalul prototipului fotograful trebuia să fotografieze un localnic, care ține în mînă modelul din hîrtie al clădirii.

Fotograful moldovean Mihail Calarașan povestește despre participarea sa la proiect: "În ceea ce privește realizarea fotografiilor pentru acest proiect, a fost complicat. Nu am avut noroc cu perioada: venise un ciclon și temperatura scăzuse pînă la minus opt. Oameni, practic, nu erau în stradă, în special, persoane mai în vîrstă (mi s-a recomandat să caut persoane în vîrstă, așa-numiți "chișinăuieni tipici"). Acei oameni pe care-i întîlneam în stradă nu erau dispuși să contacteze cu noi. Așa încît, cu chiu și vai, am făcut poza, dar și am tras pentru mine concluzia că procentul persoanelor închise și neîncrezătoare e mai înalt la noi, decît am crezut".

Denumirea seriei "Brutal Est" face trimitere la stilul brutalismului arhitectural. Aceasta este una dintre ramurile arhitecturii moderniste postbelice. Brutalismul a apărut în Marea Britanie și pe parcursul anilor 1950-1970 a fost larg răspîndit în aproape toate țările Europei și lumii, inclusiv, în SUA, Canada, Japonia, Brazilia, Israel, Australia, Scandinavia și URSS. Termenul provine de la îmbinarea de cuvinte din franceză "béton brut" , care semnifică "beton neprelucrat".

În viața de zi cu zi acesta este introdus de celebrul arhitect francez Le Corbusier, care către anii cincizeci ai secolului al XX-lea a remodelat bazele constructivismului sovietic într-un stil arhitectural nou, propriu. Proiectele și clădirile lui Le Corbusier au devenit precursoare ale brutalismului britanic. Apariția unui astfel de material de construcție nou ca betonul armat, plasticitatea și posibilitățile sale de a fi "sculptat" devin, practic, element principal al limbajului artistic al brutaliștilor.

Anume betonul armat a devenit simbol al speranțelor pentru noua generație postbelică de arhitecți și bază pentru urbanizarea în creștere. Nici "războiul rece", nici frontierele nu au putut sta în calea răspîndirii "arhitecturii betonului armat". În timpul dezghețului hrușciovist, arhitecții URSS preiau tendințele de bază ale noului stil de la omologii lor occidentali.

Astfel, ideea constructivismului, fiind la origini direcție de avangardă în anii 1920 și în prima jumătate a anilor 1930 în URSS, răspîndindu-se peste tot în lume, iar în forma sa prelucrată a revenit înapoi în URSS. Păstrîndu-și caracteristicile sale vizuale generale și formele brutalismului, arhitecții sovietici au adăugat decorativitate, detașîndu-se astfel de conceptul "betonului gol".

Ei au început să folosească materiale de căptușire (marmură, gresie, calcar sau materiale analogice mai ieftine), să utilizeze panouri din mozaic, sgraffito, basoreliefuri, precum și alte elemente de decor contemporane, precum – dotarea suprafețelor clădirilor cu vitralii, care aminteau parțial de constructivism. Astfel, apare un nou stil arhitectural - modernismul sovietic. Acesta a devenit ultimul stil arhitectural integru și autosuficient al URSS. Clădirea "Romanița" din Chișinău face parte anume din acest stil.

Vă reamintim că clădirea "Romanița" a fost construită în anul 1986. Aceasta trebuia să devină parte a unui proiect mai amplu al Ministerului de Construcții al URSS. Autori: arhitect-șef al proiectului - O. Vronschi, inginer-șef - A. Marian. În afară de turnul cu 22 de etaje (73 metri), care a devenit una dintre cele mai înalte clădiri din Chișinău, era planificată construcția unei ospătării, a unui cinematograf mic, a unei săli de gimnastică și a unei o biblioteci. Dar întregul complex a rămas doar pe hîrtie, iar "Romanița" construită a fost transformată întîi în cămin, iar după anul 1997 i-a fost atribuit statutul de "bloc de locuit". Denumirea blocului-turn i-au dat-o arhitecții: dacă privim planul, vedem că apartamentele în secțiune sînt situate în cerc ca petalele unei flori.

Source: locals.md

Comments

 (0)
 
*
3 characters or more, Latin letters only

*
Anti-SPAM code:

În contextul lansării programului ”Satul European”, ce probleme vitale există în localitatea dumneavoastră?

Settlements of Moldova
Statut:
Sat
Prima atestare:
1528
Populația:
1498 locuitori

Tătăreşti este un sat şi comună din raionul Străşeni. Satul este situat la o distanță de 12 km de orașul Strășeni și la 35 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia satului constituie 1498 de oameni. Prima atestare documentară a satului Tătărești datează din anul 1528.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.