25 february 2012, 09:25 Kaleidoscope views 5572

Astronomii au confirmat existența unei planete "de apă"

Astrofizicienii au confirmat, marţi, descoperirea unui nou tip de planetă, situată în afara sistemului nostru solar, alcătuită în principal din apă şi înconjurată de o atmosferă densă şi umedă, BBC.

Astronomii au ajuns la aceste concluzii examinъnd datele care caracterizează exoplaneta GJ1214b, descoperită în 2009 de telescopul spaţial Hubble.

Analizînd GJ1214b, astronomul Zachory Berta de la Centrul de astrofizică Harvard-Smithsonian (CFA) a demonstrat că noua planetă reprezintă o lume acvatică, înconjurată de o atmosferă densă şi caldă.

"GJ1214b nu seamănă cu nicio altă planetă pe care o cunoaştem", a declarat el într-un comunicat publicat de CFA. "O mare parte din masa ei este alcătuită din apă", a explicat acesta.

Diametrul acestei "super-Terra", situată la doar 40 de ani-lumină de Terra, în direcţia constelaţiei Ophiuchus, este de 2,7 ori mai mare ca diametrul Pămîntului, iar greutatea ei este de de şapte ori mai mare decît a Terrei.

Planeta orbitează în jurul stelei sale - o pitică roşie - aflată la o distanţă de 2 milioane de kilometri, iar temperatura de la suprafaţa planetei este de circa 232° Celsius.

Densitatea ei este mai mică decît cea a Terrei, fapt ce sugerează că ea conţine mai multă apă decît are Pămîntul şi mai puţin uscat.

"Temperaturile înalte şi presiunile mari ar putea forma materiale exotice precum «gheaţă caldă» sau «apă superfluidă», substanţe care sînt complet străine de experienţele noastre zilnice", a declarat Berta.

În 2010, cercetătorul Jacob Bea şi colegii lui de la CFA au publicat o analiză în care se afirma că atmosfera planetei GJ1214b era probabil compusă în principal din apă. Însă observaţiile lor puteau fi influenţate de prezenţa unui fel de "brumă" groasă în atmosfera acelei planete.

Echipa coordonată de Zachory Berta a continuat aceste cercetări, folosind o cameră specială de la bordul telescopului Hubble pentru a studia planeta GJ1214b atunci cînd aceasta trecea prin dreptul stelei sale. În acest interval, lumina stelei era filtrată de lumina planetei, oferind astfel indicii despre natura amestecului de gaze prezente.

În urma acestor noi măsurători, savanţii "au înclinat balanţa" în favoarea teoriei care susţine existenţa unei atmosfere umede pe planeta GJ1214b.

Comments

3 characters or more, Latin letters only

Anti-SPAM code:

Settlements of Moldova
Oraș

Şoldăneşti este un oraş din Republica Moldova, centrul administrativ al raionului Şoldăneşti. Amplasat în partea de nord-est a republicii, în valea rîului Ciorna, oraşul Şoldăneşti este situat la 81 km de Chișinău. Conform datelor recensămîntului din anul 2004, populaţia oraşului constituie 6304 locuitori. Prima menţiune documentară a satului Şoldăneşti, aflat în proprietatea boierului Pisoţchi şi a soţiei sale Tudosca, fiica marelui logofăt Pătraşcu Şoldan, datează din anul 1610, localitatea fiind pomenită într-o mărturie hotărnică asupra satelor învecinate.

Library
Electronic library of www.moldovenii.md contains books, documents, audio and video materials about the Moldavian history, culture and civilization from the ancient time to nowadays.